Wat kunnen 10 van de bestbetaalde bloggers in 2021 ons leren als het gaat om hoe je geld kan verdienen met bloggen? Wat vertellen hun verhalen ons over de huidige trends van de beste blogs?

Sinds 2018 heeft Target Internet een keer per jaar een stel vragen gesteld aan tien van ‘s werelds bestbetaalde blogs. Door een lijst te gebruiken die gebaseerd is op een Forbes ranking van ‘s werelds bestbetaalde bloggers, hebben wij een aantal factoren die meespelen in het succes van een blogger geanalyseerd.

Recent is bloggen veranderd, in zo’n zin dat er nu tal van verschillende soorten blog zijn. Van traditionele blogs (zoals deze hier), tot blogs op een extern platform zoals Medium en LinkedIn Pulse en micro-bloggen in social media captions. Er is een ware tweedeling ontstaan in de blogging industrie: bloggers en social media influencers. Velen die ooit blogger zijn geworden, willen nu juist influencer worden.

Deze trend heeft nieuwe commerciële en creatieve kansen geschept voor online content creators. Het nadeel is wel dat bloggen moeilijker is geworden om een goede definitie te geven en daardoor ook moeilijker om als een aparte industrie te kunnen zien. Dit effect is zo duidelijk dat zelfs het gebruik van de term ‘bloggen’ neerbuigend lijkt te zijn. Volgens Google Trends, is het aantal zoekopdrachten rondom ‘bloggen’ nog nooit zo laag geweest als in juni 2019. Sindsdien wordt dit bijna nooit meer opgezocht.

Een van de voordelen van deze trend is dat het niet meer makkelijk is om de inkomsten van bloggers te achterhalen bij erkende bronnen, nu bedrijven als Forbes zich meer focussen op trending onderwerpen zoals Instagrammers en YouTubers. We zijn dit wellicht gaan zien als een teken om te stoppen met het analyseren van de verdiensten van de bestbetaalde bloggers. Desalniettemin hebben we de carrières van bloggers op de lijst van vorig jaar wel op de voet gevolgd, aangezien we geloven dat er nog steeds een hoop over hun goedbetaalde blogs te zeggen valt. Laten we eens goed kijken naar alle grote blogs in 2021 en kijken of we iets van hen kunnen leren over het bloggen.

De verdiensten van elk van deze bloggers zijn de beste schattingen van hun jaarinkomsten, afkomstig van Owler, in Amerikaanse dollars.

Top 10 bestbetaalde bloggers

1. HuffPost (opgericht door Arianna Huffington):  $143.1 miljoen

huffpost

Arianna Huffington, oprichter van The Huffington Post (omgedoopt tot HuffPost in 2017), heeft haar bedrijf opgebouwd uit een commentaarblog over de actualiteiten en er een heus media empire van weten te maken tussen 2005 en 2011, toen The Huffington Post $315 miljoen waard zou zijn volgens AOL.

Huffington bleef de Editor-in-Chief bij The Huffington Post tot 2016, waarna ze begon aan haar huidige baan als CEO van Thrive Global, een blog en trainingsprovider gewijd aan het welzijn van bedrijven. (Ze is tevens ook board member bij merken zoals Uber en Onex.)

HuffPost heeft een geschatte jaarlijkse omzet van $500 miljoen, waarmee het in de hoogste klasse van de standaard van de traditionele kranten thuis hoort, laat staan vergeleken met andere blogs.

Een belangrijke factor in HuffPost’s succes is hun wijdverspreide benadering als het gaat om digitale content productie en distributie. Het platform post over het algemeen 600 tot 1000 artikelen per dag, waarvan er 10 tot 100 viral gaan.

Blogs konden blijven bestaan of moesten stoppen door hun talent om lezers aan te trekken en HuffPost had hier een sublieme strategie voor die ze op het perfecte moment implementeerde. Het is niet duidelijk of een soortgelijke strategie, geimplementeert in 2021 door een willekeurige blog, hetzelfde effect zou hebben als het op HuffPost had. Dit komt doordat algoritmes zijn veranderd, waardoor de kwaliteit van content meestal hoog moest zijn om veel views te krijgen.

2. Engadget (opgericht door Peter Rojas; nu bewerkt door Dana Wollman): $47.5 miljoen

Engadget

Engadget schrijft over verschillende tech-onderwerpen, van smartphone games en robotica tot search engines en draagbare electronica. Deze blog is in 2004 opgericht door Peter Rojas, voormalig editor van Gizmodo. Rojas verliet Engadget in 2008 en heeft zich sindsdien gericht op ondernemingen. Net als de Huffington Post, viel Engadget in 2011 onder AOL en is nu eigendom van Verizon Media.

Engadget’s geschatte jaaromzet van $47.5 miljoen plaatst hem boven aan de tech media tabel.

Affiliate links in reviews zijn een uitgebreide tegeldemakingsoptie voor Engadget. De links zijn bijgesloten al seen CTA knop met “Koop nu”, wat in een statische header staat.

Merk op hoe bekend affiliate-winstgenerende productenreviews in Engadget’s website krijgen. Dit is een blog die duidelijk heeft geleerd wat voor henzelf commercieel gezien het beste werkt en met deze benadering aan de slag is gegaan. Of je blog zich nu richt op affiliate commissies of andere winstbronnen, er kan hoe dan ook veel worden geleerd van Engadget: overwicht geven aan winstgevende elementen in je blog handig kan zijn.

3. Moz (opgericht door Rand Fishkin; tegenwoordig bewerkt doorm Morgan McMurray): $44.9m

Moz

Moz is een SEO-community en service provider voor SEO software, conferenties en digitale publicatiebezigheden op grote schaal.

Moz’s content is meer dan alleen content marketing – het is een van de belangrijkste publicaties in de wereld van search marketing.

Populaire kenmerken van Moz’s blogs zijn onder andere case-onderzoeken, industrierapporten en ‘Whiteboard Friday’, een educatieve vlog serie (voorheen gepresenteerd door Rand Fishkin, de oprichter van het bedrijf). Fishkin, die nog steeds af en toe de Whitaboard Friday vlog doet, is nu bezig met een nieuwe onderneming: een publieksintelligentieprovider genaamd SparkToro, sinds 2018.

Blogging is niet Moz’s hoofdproduct. Maar, we vinden het zeker terecht dat Moz op deze lijst staat, aangezien de blog van de merk bij de populairste en meest invloedrijke publicaties in de digitale marketing hoort. Daarnaast is Moz’s digitale publicatie een belangrijk onderdeel voor het bedrijf, waarmee zij $44.9m jaarlijks verdienen.

Moz heeft laten zien hoe een merk producten en diensten kan verkopen door bloggen onderdeel van hun aanbod te maken. In plaats van het gedachteloos plaatsen van een blog op de site en het posten van artikelen, heeft dit merk een van de beste blogs in de industrie gemaakt. Vooral met dank aan het bloggen is Moz dé place-to-be voor de SEO-community geworden.

4. PerezHilton (Perez Hilton): $41.3m

Perez-Hilton-blogger

Perez Hilton (geboren als Mario Armando Lavandeira, Jr.) is een beroemdheden blogger en tevens media persoonlijkheid. Hilton’s roddelblog, PerezHilton, is een van de grootste namen binnen het showbiz journalisme.

Sinds 2005, heeft Perez Hilton verhalen geschreven over sterren als Lady Gaga, Johnny Depp en Miley Cyrus, terwijl hij zichzelf onderdompelt in de bekendhedencultuur. Populaire onderdelen van de PerezHilton blog zijn de roddelverhalen, fotogalarijen en quizzes. De content van de blog lijkt in vele opzichten op dat van een traditioneel celebrity/roddel magazine, zoals Closer of Heat.

Een van de sterkste punten van de PerezHilton blog is zijn effectieve gebruik van celebrities die veel kijkers trekken voor zijn blog. Bekende namen en gezichten krijgen de spotlight door het gebruik van headings voor specifieke celebs en flink gebruik van paparazzi- en rode loper foto’s. Dit laat duidelijk zien wat de blog zo aantrekkelijk maakt – iets wat elke blogger voor zijn eigen blog moet uitzoeken.

5. Copyblogger (opgericht door Brian Clark; tegenwoordig bewerkt door Stefanie Flaxman): $35.1m

Copyblogger

Copyblogger is een blog over bloggen (en andere vormen van content schrijven). Het wordt beschreven als “de meest invloedrijke content marketing blog in de wereld”. De hoofdonderdelen van de blog zijn schrijftips, analyses van nieuwe ontwikkelingen in de content marketing en podcast-afleveringen.

Gezien het feit dat Copyblogger een blog is over copywriting, staan ze onder druk om hun woorden daden te maken en goede copywriting te produceren. Zijn artikelen voldoen aan deze eis, met duidelijke formatting en interessante, conversationele stukken.

6. Mashable: $30m (opgericht door Pete Cashmore; nu bewerkt door Jessica Coen)

Mashable

Media en tech blog Mashable is opgericht in 2005 door Pete Cashmore, een 19-jarige web consultant voor Aberdeen.

Mashable behandelt een enorme hoeveelheid aan onderwerpen, waaronder tech, wetenschap en de maatschappij. Een van de meest opvallende onderdelen van de blog is Amplify, een content serie “gewijd aan het aandacht vragen voor, licht schijnen op en het actie ondernemen voor” gelijkheidsvraagstukken.

Een ander interessant onderdeel – dit keer vanuit een winstgevend oogpunt – is Mashable Deals, een onderdeel van de blog waar de beste deals, reviews, productsamenvattingen en andere commerciele content op staat.

7. TechCrunch (gemaakt door Michael Arrington & Keith Tears; nu bewerkt door Matthew Panzarino): $22.5m

TechCrunch

TechCrunch staat bekend om zijn excellente verslaggeving over startups en geavanceerde tech onderwerpen. De content van de blog focust zich hevig op tech giganten zoals Alphabet, Amazon, Uber en alle andere bekende voorbeelden.

Tussen 2007 en 2015, beheerde TechCrunch de populaire startup database Crunchbase, wat nu een eigen instantie is.

8. Envato Tuts+ (opgericht door Collis Ta’eed): $10m

Envato Tuts+

Envato Tuts+ is een enorme bibliotheek aan tutorials, cursussen, gidsen eBooks, aangeboden in blog format. Ze behandelen onderwerpen als coderen, web design, zaken, fotografie, muziek en grafisch ontwerpen. Sommige Envato Tuts+ content is gratis, terwijl andere content alleen beschikbaar is als je lid bent.

Envato, het bedrijf achter Tuts+, is opgericht door Collis Ta’eed in 2006. Het hoofdkantoor zit in Melbourne, Australië.

9. Smashing Magazine (opgericht door Sven Lennartz en Vitaly Friedman): $5.2m

Smashing Magazine

Als je een web developer of designer bent, durven we te wedden dat je wel eens een artikel hebt gelezen dat door Smashing Magazine is gepubliceerd. Opgericht in 2006, is deze blog uitgegroeid tot een van de belangrijkste en grootste bronnen van hulp en commentaar over alles op het internet, van informatiearchitectuur tot website esthetiek.

Een belangrijk ingredient in het success van Smashing Magazine, is de mogelijkheid om lid te worden, voor ergens tussen de $3 en $7 per maand voor de premium onderdelen. Interessant genoeg heeft de blog een live ledencounter op zijn homepage, wat volgens on seen slimme manier is om lezers te laten inzien hoe belangrijk hun financiële hulp is voor de blog.

10. Gizmodo: $4.8m (opgericht door Peter Rojas; nu bewerkt door Kelly Bourdet)

Gizmodo

De tweede blog op onze lijst die is opgericht door Peter Rojas. Gizmodo is een design, technologie, wetenschap en sci-fi blog met verschillende versies voor over de hele wereld, waaronder Brazilië, Japan en het Verenigd Koninkrijk. Het is een ware kroniek van de nerdcultuur. De laatste Huawei smartphone ontwerpen tot fantheorieën over de originele Star Wars trilogie worden hier besproken. Een behoorlijk sterk onderdeel van Gizmodo US is de ‘Giz Ask’ content serie, waarbij er ver wordt gegaan om “wetenschappelijke” vragen als “Zou teleporteren ooit kunnen werken?” en “Hebben dieren wraakgevoelens?” te kunnen beantwoorden.

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *