Je bureau georganiseerd houden is altijd moeilijk geweest voor velen van ons die thuis of op kantoor werken.
Toen ik bijvoorbeeld blogger werd, stapelde ik oude kranten, gedrukte pagina’s en lay-out ontwerpen op over mijn grote bureau en een vergadertafel.
Mijn favoriete methode was om al het papier, brochures en oude notities op te stapelen in een archiefkast naast mijn bureau en er dan een hele lange tijd niet naar om te kijken.
Er is gelukkig een betere manier om je bureau georganiseerd te houden (13 om precies te zijn)!
Hier zijn onze 13 bureau organisatie tips en trucs om je te helpen je werk bij te houden en alles in een oogwenk te vinden.
Laten we beginnen.
13 tips om je bureau georganiseerd te houden
Ik heb heel wat onderzoek gedaan naar hoe je je bureau georganiseerd kunt houden.
Ik heb urenlang heel wat artikelen doorgenomen om de tips te vinden die werken.
En het is tijd om de wijsheid van de beste bureauorganisatie met je te delen!
Hier zijn mijn beste ideeën en trucs voor een betere organisatie op je bureau.
1. Houd je computer recht voor je neus
Je bureaublad of laptop voor je houden helpt je om geconcentreerd te blijven.
Het moet echter ook comfortabel zijn, dus zorg ervoor dat het beeldscherm zo staat dat je er met rechte rug naar toe kunt zitten. Geef jezelf voldoende ruimte, ongeveer 1,5 meter voor je.
En hoe zit het met computersnoeren?
Houd die achter je bureau en probeer computer kabelbinders om die snoeren en opladers op afstand te houden.
Je kunt ook altijd een bureaublad organizer ophangen.
2. Zet de dingen die je het meest gebruikt in de buurt van je dominante hand
Ooit had ik een bureau waar mijn kantoortelefoon links van mijn computer stond. Maar ik was rechtshandig.
Wat zou dat betekenen?
Telkens als ik aan het bellen was, moest ik over mijn lichaam reiken om de telefoon te pakken.
Dat is zeker een goed stuk.
Maar het is ook niet een van de beste ideeën om mijn bureau te organiseren.
De telefoon verplaatsen of mijn bureau zo inrichten dat ik er wat gemakkelijker bij kan, zou tijd hebben bespaard.
Staat je bureau tegen een muur?
Dan kun je er zelfs zwevende planken of een pegboard vlak boven installeren.
Of zelfs muurmappen.
Deze opbergmogelijkheden maken wat bureauruimte vrij, geven je nieuwe opbergruimte en houden toch dingen binnen handbereik.
Gebruik je muurruimte dus. Als je niet veel opbergruimte hebt in je kantoor, kan een zwevende plank de oplossing zijn. Als je echter geen vrije muurruimte hebt, koop dan een stapelbaar bureaublad.
3. Bewaar alleen wat je nodig hebt op je bureau
Probeer je te beperken tot slechts één pen en niet een hele pennenhouder.
Probeer ook een paar paperclips of ringmappen te bewaren, niet duizend.
Zoveel pennen of paperclips heb je niet nodig. Het zijn gewoon prullaria die je kunt vermijden.
Heb je een bureaulamp nodig?
Zet hem ver genoeg weg, zodat hij geen obstakel wordt in je werkruimte.
Heb je een tijdschriftenhouder nodig?
Denk er eerst over na.
Is het belangrijk voor je werk?
Zo ja, bewaar het dan pas.
Gebruik je een nietmachine veel?
Prima. Bewaar het op je bureau.
Gebruik je het niet echt veel?
Leg het dan in een daarvoor bestemd vakje in een bureaula of gebruik een bureau-organizer.
Vergeet echter niet dat een bureau-organizer of bureau-accessoire bedoeld is om je te helpen georganiseerd te blijven en niet om je bureau er mooi uit te laten zien.
Je zult jezelf er dus van moeten weerhouden om mooie bureauaccessoires te kopen.
Het punt is dat je paperclips, visitekaartjes, post-it briefjes, stickers en kauwgom een plaats kunnen hebben.
Maar die plaats is niet je bureau.
Je bureau is alleen bedoeld voor de dingen die je gebruikt als je klaar bent. De rest is alleen maar rommel.
Gebruik in plaats daarvan je archiefkast voor opslag of gooi de rommel weg. Zo houd je gemakkelijk een georganiseerd bureau.
4. Groepeer soortgelijke voorwerpen bij elkaar
Tenzij je een kunstenaar bent die acrylverf, kwasten en veel andere benodigdheden gebruikt, passen al je kantoorbenodigdheden waarschijnlijk in één lade.
Bewaar gewoon één bureaulade voor je kantoorbenodigdheden die multifunctioneel zijn.
En het is goed als daar je schaar in gaat, samen met je plakbriefjes en punaises.
Nu kun je je andere lades gebruiken voor andere dingen, zoals die draden die je nooit vergat weg te gooien of misschien zelfs een aangewezen lade voor junkfood.
5. Dump de plakbriefjes
Ben jij de persoon die zijn hele monitor bekleedt met plakbriefjes en dan alles “belangrijk” noemt?
Wat kantoororganisatie-ideeën betreft, is dat waarschijnlijk niet de beste route.
Niet alleen kan een van die briefjes eraf vallen en in de prullenbak belanden, maar zoveel briefjes op je beeldscherm plakken ziet er smakeloos en rommelig uit.
Je kunt beter meldingen in je projectmanagement- of productiviteitsplatform doen, waar ze veilig zijn, weg van de gevaren van het kantoorstofzuigertje.
Bewaar die plakbriefjes alleen voor de meest urgente taken of dat laatste gekke idee dat je tijdens de lunch niet wilt vergeten.
Onthoud dat plakbriefjes alleen bedoeld zijn voor dringende herinneringen. Ze zijn geen to-do lijst.
6. Verminder persoonlijke spullen
Hondenfoto’s. 🐶
Die epische Cabo-reis. ✈️
Je laatste familiekerst. 🎄
Het afstuderen van je kind. 🎓
Het zijn allemaal super memorabele en leuke toevoegingen aan het kurkbord bij je bureau.
Maar bewaar ze voor je social media feed of je haardschouw, niet voor je werkplek of bureau.
Vergeet niet dat je werkruimte alleen bedoeld is om je op je werk te concentreren.
7. Controleer je meldingen
Overbelasting door meldingen is een echt iets.
Hoewel het misschien alleen digitaal gebeurt, kan het toch je mindset aan je bureau beïnvloeden.
En ik snap het wel. Meldingen zijn verleidelijk.
Als je je telefoon opbergt in een la of aan de kant in een telefoonhouder, word je minder afgeleid.
8. Houd open bureauruimte
Houd de ruimte direct naast je computer vrij van rommel.
Zo kun je meteen papieren of documenten doornemen zonder bureau- of kantoorruimte vrij te maken.
En bewaar dingen hier niet te lang.
Bekijk ze, bewerk ze, keur ze goed en verplaats ze.
9. Bewaar alleen relevante en dringende documenten op je bureau
Weet je nog dat ik dit artikel begon over al dat papier?
Hoeveel daarvan was noodzakelijk?
Hoeveel daarvan was uiterst dringend?
Niet alles, dat is zeker.
Zodra ik een document had bekeken, had ik het moeten weggooien of opbergen om het langer te bewaren.
10. Kleurcodeer je bestanden
Ja, bewaar de dringende en essentiële zaken.
Maar je kunt een extra stap zetten en ze scheiden in verschillende secties met gekleurde dossier houders, ordners of sorteerders. 📂
Laten we zeggen:
- Rood is voor marketing
- Groen is voor verkoop
- Blauw is voor creatief/ontwerp
- Geel is voor rapporten, enzovoort.
Zo herken je snel een kleur als je een bepaald item nodig hebt.
11. Gebruik je boeken of neem ze mee naar huis
Op een plek waar ik werkte, hadden we een boekenclub waar teamleden elke maand verschillende boeken lazen en die dan deelden.
We wisselden ook vaak boeken uit, en ik nam er zelfs een paar mee van thuis.
Dit was in theorie geweldig, totdat ik ze hoog op een plank begon te stapelen. 📚
Ik gebruikte ze slechts af en toe als naslagwerk en niet vaak genoeg om ze bij me te houden.
Als je geen afstand wilt doen van je boeken, koop dan een boekenplank of een rek voor ze in plaats van ze op je bureau te verspreiden.
12. Ruim op voordat je gaat
Een goede gewoonte is om je werkruimte op te ruimen voordat je gaat.
Niemand is perfect, en in de hitte van de strijd die de dagelijkse werkdag is, raken dingen van hun plaats.
Een los papiertje hier.
Een omgevallen pennenbakje daar
Dit is allemaal normaal.
Ruim gewoon elke dag op, zodat je de volgende dag een frisse start kunt maken. En ruim elke week of maand je hele werkplek of thuiskantoor op.
Zorg ervoor dat je je meldingen in je Inbox opruimt voordat je je afmeldt.
Zo maak je elke dag een frisse start!
13. Maak een schema om opnieuw te evalueren
Heb je wat meer elleboogruimte nodig?
Meer labels voor je kantoorbenodigdheden?
Zijn je dossiermappen en pennen bijna op?
Desorganisatie ontstaat als het systeem uit elkaar valt.
Plan tijd in je dag om die nu betekenisloze plakbriefjes weg te halen en opnieuw na te denken over hoe je je systeem eigenlijk gebruikt.
Organiseer je weg naar productiviteit
Je kunt deze organisatorische ideeën gebruiken om geconcentreerd en productief te blijven en een rommelig bureau en geest te vermijden.
En niet te vergeten, de organisatie van je bureau heeft invloed op je werk. Je werkomgeving heeft een effect op je projecten, taken en je teamsamenwerking.
En als je vrij bent van rommel, ben je vrij om te creëren.
Het helpt je afleidingen weg te werken en een geweldige schrijfomgeving te creëren, te werken aan het volgende grote idee, of iets nieuws op te bouwen.
Je bureau opruimen kan het beste zijn wat je ooit doet. Of je nu student of professional bent, gebruik deze tips om je bureau op te schonen.
Dus als je je op een dag verveelt op je werk, zorg dan dat je je bureau opruimt!