In dit artikel laten we je in zeven eenvoudige stappen zien over hoe je geld kunt besparen wanneer je met een beperkt budget gaat verhuizen.

Het hoeft echt geen dure of stressvolle beproeving te zijn. Daarom hebben wij deze stapsgewijze handleiding gemaakt om je te helpen voorbereid en georganiseerd te kunnen verhuizen. Het belangrijkste is dat je door het volgen van deze handleiding geld kunt besparen!

Stap 1: begin zo snel mogelijk

verhuizen-inpakken

Als je dit leest, zou je eigenlijk al moeten zijn begonnen! Of je nu over twee jaar of over twee maanden naar een nieuw huis verhuisd, dit is hét moment om je te gaan organiseren.

Hoewel de verhuizing nog een tijdje op zich laat wachten, kan vooruitdenken je veel geld besparen. Als je bijvoorbeeld overweegt om nieuwe meubels of omvangrijke items te kopen, wacht dan tot na de verhuizing, zodat je het oude item kunt weggooien en niet extra voor het transport naar je nieuwe huis hoeft te betalen. Onthoud dat de meeste verhuizers per kubieke meter rekenen, dus hoe minder je meeneemt, hoe meer je bespaart.

Stap 2: ontwikkel een verhuisstrategie

De belangrijkste manier om bij het verhuizen naar een nieuw huis geld te besparen, is door een verhuisstrategie te ontwikkelen. Het klinkt misschien overdreven, maar het is wel noodzakelijk. Je zult ons er later voor bedanken. Het is nooit te vroeg om je verhuisstrategie te ontwikkelen en het is iets waar je zo snel mogelijk mee moet beginnen. Blijf het niet uitstellen, want dan maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

Een verhuisstrategie is een document waarin alle taken worden beschreven, die je moet voltooien en wanneer. Door alles al vroeg op te schrijven, kun je de tijdlijn van toekomstige gebeurtenissen bekijken om ervoor te zorgen dat je op schema blijft en geen essentiële stappen in het verhuisproces mist. Deze planning bespaart je ook geld omdat je een georganiseerd schema hebt om irrationele kostbare beslissingen op het laatste moment te vermijden, die we onvermijdelijk nemen wanneer we ons gestrest voelen omdat we onvoorbereid te zijn.

Er worden ook veel taken en uitgaven vergeten, waar we niet aan denken als we ons klaarmaken om te verhuizen. We realiseren ons deze vaak als het te laat is om rond te shoppen voor de beste prijzen. Door in een vroeg stadium onderzoek te doen om ervoor te zorgen dat je verhuisstrategie alles dekt, heb je voldoende tijd om de goedkoopste prijzen te vinden.

Denk na over elk van de taken in de verhuisstrategie en hoe je deze gaat aanpakken. Hier zijn enkele van die taken, die in jouw verhuisstrategie opgenomen zouden moeten worden:

  • Stel een budget vast.
  • Breng je makelaar/verhuurder op de hoogte van de datum dat je het pand verlaat.
  • Betaal openstaande rekeningen.
  • Begin met het verzamelen van inpak-/opbergdozen.
  • Weet welke spullen je niet mee wilt nemen en houd een rommelmarkt, verkoop ze online en/of geef ze aan een goed doel.
  • Begin met het inpakken van items, die je voor de verhuizing niet nodig hebt. (bijv. kerstversiering)
  • Maak een lijst van al jouw spullen (zal je hierna uitleggen hoe je dit moet doen).
  • Maak reisarrangementen zoals accommodatie en vluchten of als je met de auto gaat, plan dan je route en tussenstops.
  • Maak arrangementen voor de huisdieren.
  • Neem contact op met diverse bedrijven voor de elektriciteit, het gas, verzekeringen, het internet etc.
  • Maak de keuken en de koelkast leeg en zet alle apparaten uit.
  • Verzamel eventuele reservesleutels van vrienden/familie.

Stap 3: stel een budget vast

verhuis-vrachtwagen

Jouw verhuisstrategie bevat al een tijdslimiet, maar nu moet je ook nog een verhuisbudget voor jezelf instellen, dat voor elke taak verder wordt uitgewerkt.

Je kunt hiermee beginnen door te beoordelen hoeveel je idealiter en realistisch gezien zou willen instellen als jouw totale bestedingsbedrag. Je zult wat onderzoek moeten doen naar de gemiddelde prijs voor elke taak en onthouden dat jouw tijd ook een kostenpost is, dus je moet deze ook efficiënt toewijzen.

Nogmaals, er zijn bij het verhuizen naar een nieuw huis veel uitgaven, die vaak worden vergeten of over het hoofd worden gezien, inclusief kleine eenmalige uitgaven zoals bijvoorbeeld een nieuw douchegordijn. Deze kosten lopen uiteindelijk op en mogen in je verhuisbudget dus niet vergeten worden.

Een andere vaak over het hoofd geziene kostenpost zijn de kosten voor benzine en maaltijden. Als je met je auto naar de nieuwe locatie rijdt, zorg er dan voor dat je voldoende geld voor benzine reserveert en wat wat extra geld voor het geval zich een onverwacht probleem met de auto voordoet. Maaltijden tijdens het reizen kunnen ook erg duur zijn omdat je misschien uit eten moet gaan of zelfs moet snacken op luchthavens.

Zodra je je totale verwachte verhuiskosten hebt opgeteld, kun je ervoor zorgen dat je genoeg geld hebt om de verhuizing te dekken, terwijl je toch de dagelijkse uitgaven kunt dekken. Daarom is het een goed idee om vroeg met het budget te beginnen, zodat eventuele tekortkomingen eerder kunnen worden verholpen.

Houd, terwijl je door het verhuisproces gaat, een cumulatief overzicht van de uitgaven bij om ervoor te zorgen dat je op het goede spoor blijft.

Stap 4: maak een lijst van al je spullen

Bedden, matrassen, nachtkastjes, boekenplanken, stoelen, ladekasten, bureaus, kaptafel, lampen, spiegels, kinderwagen, tv’s, ladekasten, speelgoedkisten, kledingkasten, vaatwasser, koelkast, keukentafel, magnetron, eettafel, eetkamerstoelen, lounges, zitzakken, salontafels, entertainment units, luidsprekers, thuiskantoren, archiefkasten, bureaustoelen, vloerkleden, fotolijsten, bezems en dweilen, wasmanden, droogrek, droogkast, strijkplank, naaimachine, wasmachine, stofzuiger schoonmaakmiddelen, BBQ, buitentafels en stoelen, fietsen, koelbox, ladders, grasmaaier, gereedschapskist, kruiwagen, versnipperaar, loopband, boeken, schoenen, kleding, computers. De lijst is eindeloos! Hoe verhuis ik het allemaal!?

Door de jaren heen verzamelen onze huishoudens meubels, apparaten en andere items. We realiseren ons vaak niet hoeveel van die spullen we met ons mee moeten verhuizen en onderschatten soms ook de hoeveel ruimte, die we in de verhuiswagen nodig hebben. Dit is de reden waarom je zeker één ding in je verhuisstrategie moet opnemen: een lijst met alle spullen, die je van plan bent om te verhuizen en de spullen, die je gaat achterlaten. Hierdoor kun je je benodigde ruimte nauwkeuriger berekenen. Maar let op, de prijs van het kopen van nieuw meubilair, zodra je bij je nieuwe huis aankomt, zal aanzienlijk hoger zijn dan de verhuiskosten, dus als het een noodzakelijk meubelstuk is, neem het dan mee!

Een ander voordeel van het opsommen van al je spullen is dat je inventarislijsten kunt maken, die je op elke doos kunt plakken terwijl je deze inpakt en in welke kamer ze moeten komen. Dit zal je helpen bij het uitpakken en door alles zelf te doen in plaats van een professionele inpakker in te huren, kun je ook geld besparen. Het is ook goed om een kopie van deze inventarislijsten te bewaren, samen met foto’s van de inhoud van elke doos, om er zeker van te zijn dat als er iets met de spullen gebeurt, je een verzekeringsclaim kunt indienen. Het etiketteren van je items en dozen is buitengewoon voordelig en ook zeker de moeite waard, waardoor het gemakkelijk is bij aankomst.

Daarom is het belangrijk om je bezittingen te beschermen door een bedrijf te kiezen met een betrouwbare levering, geverifieerde veilige betalingen en vooral: een verhuizing die door een verzekering van ophalen tot afleveren wordt gedekt. Dit betekent dat al je spullen tijdens het transport zijn gedekt, zodat je geld kunt besparen op een verzekering en het verhuisbedrijf je zal helpen om de tijd te nemen om je spullen te sorteren!

Stap 5: verkoop spullen die je niet meer gebruikt

woman in blue denim jacket standing beside woman in black shirt

Nadat je al je spullen hebt opgesomd, neem je de tijd om te bepalen welke items je wilt behouden en welke je wilt wegdoen.

Leg de items die je wilt bewaren apart om te worden verpakt. Verdeel de rest in twee groepen, items waarvan je denkt dat ze het waard zijn om te verkopen en items die kunnen worden weggegooid of worden gedoneerd.

Je zult versteld staan van wat mensen tweedehands willen kopen. Er zijn een aantal manieren waarop je je ongewenste items snel kunt verkopen:

  1. Rommelmarkt: als je tijd hebt, is een rommelmarkt vaak de beste plaats om te beginnen met het verkopen van jouw ongewenste items. Je kunt de rommelmarkt gemakkelijk posten in de Facebook-groepen van jouw omgeving. Als je kinderen hebt, betrek ze dan bij het versieren van borden, vaak kun je tweedehands corflute krijgen van makelaars die je aan de achterkant kunt gebruiken om de details op te hangen en in de buurt te posten.
  2. Online adverteren: als je een beetje minder tijd hebt en liever elk item online vermeldt, kan dit vaak de gemakkelijkste manier zijn om elk item te verkopen en ervoor te zorgen dat mensen de items op hun gemak kunnen bekijken. De beste plaatsen om deze items online te verkopen zijn facebook-groepen. Ze zijn gratis en hebben de aandacht van veel mensen in de omgeving.
  3. Doneer aan een goed doel: als je merkt dat nadat je hebt geprobeerd je items te verkopen en je kunt het niet, het beste is om ze te doneren aan je plaatselijke liefdadigheidsinstelling / kringloopwinkel, waar items zullen worden doorverkocht en het geld naar een goed doel gaat. Ook als de items te groot of omvangrijk zijn, maar in goede staat verkeren, hebben deze goede doelen vaak vrachtwagens die bulkartikelen komen ophalen.

Voor alle overgebleven items, die je nog hebt, kun je de gemeente bellen om het te komen ophalen. Jouw spullen kunnen aan de straat worden gezet en dan komt de gemeente op een bepaalde dag langs om het op te halen. Of, als al het andere niet lukt, vraag dan een vriend met een aanhanger of huur een aanhanger om de overgebleven spullen naar de plaatselijke stort te brengen.

Stap 6: begin met inpakken

Nu je weet wat je nog wel moet verhuizen, kun je meteen beginnen met inpakken. Hoe sneller je de niet-essentiële items die je hebt kunt inpakken, hoe gemakkelijker het zal zijn om te verhuizen. Bewaar alleen de benodigdheden die je dagelijks nodig hebt en zorg ervoor dat je vaak gebruikte items zoals de broodrooster, de waterkoker, het basisbestek en de borden opzij legt.

Als je niet zeker weet waar je moet beginnen, raden we je het volgende aan:

  • Koop verschillende verpakkingsdozen. Vaak is het het beste om de kleinere, zwaardere items in kleine, stevige dozen te verpakken. En de grotere, lichtere items in grotere dozen. Als u niet zeker weet wat de beste manier is om dingen in te pakken, kan een eenvoudige Google-zoekopdracht helpen.
  • Gebruik slagerspapier, oude tijdschriften of kranten om items in te pakken, die je niet wilt beschadigen of die tijdens het transport kunnen worden beschadigt.
  • Koop ‘klerenhangerdozen’ waarmee je je kleding in verticale dozen kunt inleveren, haal ze gewoon rechtstreeks uit de kast en sluit deze zodra hij vol is. Dit scheelt enorm veel tijd.
  • Als inpakken niet jouw ding is of als je simpelweg geen tijd hebt, dan zijn er een aantal professionele inpakbedrijven die je spullen komen inpakken. Velen rekenen misschien per uur maar ze zullen alles meenemen wat ze nodig hebben om de klus te klaren.

Stap 7: boek je verhuizing

verhuizing-vrachtwagen-personeel

Begin ongeveer acht tot twaalf weken voordat je verhuist met het boeken van jouw verhuizing. Door voldoende tijd over te houden om een verhuisbedrijf te vinden, kun je vaak een klein fortuin besparen door er een te vinden, die jouw spullen op een vrachtwagen kan zetten die al gedeeltelijk vol is en van of naar de bestemming gaat, waar je heen moet. Binnen de branche staat dit bekend als backloading en veel verhuisbedrijven willen graag de totale ruimte van hun vrachtwagen gebruiken. Vaak nemen veel verhuizingen slechts een deel van de vrachtwagen in beslag, waardoor er ruimte overblijft voor een ‘gemeenschappelijke’ verhuizing.

Stap 8: Zorg voor de meest geschikte en voordeligste energieleverancier

Wanneer je verhuisd wil je er ook voor zorgen dat je de meest geschikte energieleverancier hebt voor je nieuwe woning. Aangezien er heel veel verschillende leveranciers zijn en het ook ligt aan de locatie van je nieuwe woning, kan je beter een service inschakelen zoals SwitchHero of Kostenservice. Zij zoeken namelijk ieder jaar weer voor je uit welke energieleverancier voor jou het beste is om zo geld te kunnen besparen. Als je contract binnen een half jaar afloopt, dan hebben zij direct een scherp aanbod voor je 1e overstap. Dat gebeurt dan aansluitend op je huidige contract. Ze hebben de goedkope, groene deals al voor je uitonderhandeld.

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.