TikTok heeft een lange weg afgelegd sinds het begon als een schattige lip-syncing app met een cult Gen Z aanhang. Het platform voor het delen van korte video’s heeft nu wereldwijd ongeveer driekwart miljard actieve gebruikers.
En als je überhaupt bekend bent met de app, heb je waarschijnlijk veel gehoord over de For You Page (FYP). De FYP wordt beschouwd als de “heilige graal” van succes op de app en kan veel voordelen opleveren voor je bedrijf.
In deze post gaan we precies uitleggen wat de FYP van TikTok is, hoe het je bedrijf ten goede komt en acht manieren om er op te komen zodat je je betrokkenheid en merkbekendheid kunt vergroten.
Wat is de FYP op TikTok?
De For You Page (of FYP) is de eerste pagina waarop gebruikers terechtkomen als ze de TikTok app openen. Het toont hen een samengestelde feed van video’s van makers die ze misschien niet volgen, maar waarvan het algoritme van TikTok denkt dat ze ze leuk zouden kunnen vinden, gebaseerd op hun interesses en eerdere interacties. Het doel van TikTok is om gebruikers langer daar te houden met gerichte content.
Wat is er zo geweldig aan de FYP?
Het is gewoon niet genoeg om geweldige content op TikTok te plaatsen en te hopen dat gebruikers je gaan volgen. Je moet in contact komen met een groot publiek en bovenaan staan in de hoofden van je prospects – en als je op de FYP terechtkomt, kun je dat voor elkaar krijgen.
Op de FYP komen kan je helpen:
- Meer volgers krijgen: Het FYP is het eerste wat gebruikers zien als ze de app openen, dus het zorgt voor een enorme exposure. En het is vooral voordelig als je je wilt richten op een Gen Z-publiek en op millennials, omdat bijna 70% van de gebruikers jonger is dan 39 jaar.
- Geld verdienen: Meer TikTok-aandacht betekent meer TikTok-volgers en meer verkopen. En als je de mijlpaal van 10.000 volgers hebt bereikt, kun je ook geld gaan verdienen aan je video’s met het TikTok Creator Fund.
- Sponsoringen: Zodra het algoritme je content naar een breder publiek begint te pushen, zul je erkend worden als een autoriteit in je niche. Dit kan leiden tot betaalde sponsoring.
- Verkoop voor je bedrijf: Als je op de FYP belandt, krijg je meer volgers en likes en neemt je naamsbekendheid toe. En dat kan zich snel vertalen in meer omzet voor je bedrijf.
- Bouw aan je online aanwezigheid: Als je eenmaal de FYP-status hebt bereikt, kun je TikTok gaan gebruiken om verkeer om te leiden naar je andere platforms en je algehele online aanwezigheid op te bouwen.
8 manieren om op TikTok’s FYP te komen
Het algoritme dat TikTok gebruikt om content te selecteren voor zijn FYP blijft gehuld in mysterie. Er zijn echter verschillende strategieën die je kunt gebruiken om je kansen op een hoofdrol op het FYP podium te vergroten.
Hier zijn acht manieren om je kansen te vergroten om op de TikTok For You Page te komen.
1. Post consequent op het juiste moment
Het is logisch dat hoe meer je post, hoe groter de kans is dat je content op de FYP komt; je moet meedoen om te winnen.
Streef naar drie keer per week, oplopend tot dagelijkse posts. Maar laat je niet verleiden om alleen maar content te posten. Zorg ervoor dat het van goede kwaliteit en boeiend is.
Je moet ook op de juiste tijdstippen posten.
Omdat betrokkenheid je kansen vergroot om op de FYP te komen, moet je berichten plaatsen wanneer je publiek online is en klaar is voor interactie.
Dus hoe weet je wanneer de beste tijden zijn?
- Ga naar onze post over de beste tijden om te posten op TikToK en stel een basistijd vast om mee te beginnen.
- Stap over op een TikTok Pro account. Net als het gebruik van sjablonen voor vergadernotities, maakt het Pro-account je leven veel gemakkelijker. Hiermee kun je zien op welke dagen en tijden je volgers het meest actief en betrokken zijn.
- Kijk naar de geografische locaties van je publiek om er zeker van te zijn dat je tijdzone overeenkomt.
2. Gebruik trending hashtags
Als je trending hashtags gebruikt, is de kans groter dat je content wordt opgepikt door het algoritme en vergroot je dus je kansen om de FYP te halen. Net als Instagram-hashtags categoriseren TikTok-hashtags je content en vergroten ze je vindbaarheid.
Ga voor kwaliteit, niet voor kwantiteit – kies 3-6 trending hashtags die relevant zijn voor je content.
Je kunt #fyp en #ForYou gebruiken, maar er is geen garantie dat dit werkt. Hashtags die relevant zijn voor jouw content en niche bieden meer kans op succes met je TikTok marketing en zullen je helpen de juiste volgers aan te trekken.
Voor hulp bij het kiezen van hashtags kun je zoeken op trefwoorden die relevant zijn voor jouw niche en kijken welke hashtags de populairste video’s gebruiken; of je kunt zelfs vertrouwen op basisonderzoek naar trefwoorden van je SEO-inspanningen.
3. Post unieke (en betere) content
@scottsreality I bet a LAMBO you will fail to guess the color! 😈
TikTok beloont hoogwaardige, boeiende content. Als je video een goede reactie krijgt, heeft hij meer kans om op de FYP te belanden. Maar hoe zorg je ervoor dat je content boven de rest uitstijgt?
Ten eerste moet je video en audio van topkwaliteit zijn. De meeste smartphones bieden HD-video, dus het is gemakkelijk om video’s met een hoge resolutie te maken zonder een groot budget.
Doe inspiratie op bij anderen, maar laat je niet verleiden tot kopiëren. Gebruikers houden van unieke content, dus zorg ervoor dat jouw TikTok-ideeën opvallen. We hebben veel ideeën in onze gids om live te gaan op TikTok.
Neem trends in een nieuwe richting. Ga creatief aan de slag en experimenteer met filters, stickers en overgangen. Dit zorgt voor meer views en betrokkenheid.
4. Maak korte, boeiende video’s
TikTok geeft om voltooiingspercentages. Dat is hoeveel mensen je video tot het einde bekijken. Hoe meer kijkers dat doen, hoe groter de kans dat je content op de pagina Voor jou komt.
Video’s kunnen maximaal één minuut lang zijn, maar de theorie is dat als je je video’s zo kort mogelijk maakt, de kans groter is dat ze tot het einde worden bekeken. Maar nogmaals, kwaliteit is koning. Als ze kort zijn, zorg er dan voor dat ze nog steeds leuk, interessant en boeiend zijn. Je belangrijkste doel moet zijn om de kans op likes en shares te vergroten. Je kan ook meer TikTok likes op jouw content met Followersnet krijgen.
Experimenteer met verschillende lengtes om te vinden wat voor jou het beste werkt.
5. Werk samen met andere TikTokers
Samenwerkingen vergroten je bereik en als je partner op de FYP verschijnt, profiteer jij daar ook van. Je kunt op veel manieren samenwerken met makers, waaronder duetten en Stitches.
TikTok heeft de hoogste engagement rate van alle social media platforms. Je kunt dus een voorsprong nemen op de FYP door direct engagement te krijgen als je samenwerkt met andere TikTokkers.
Om te beginnen zoek je de beste TikTokkers voor je post en plan je tijd in om met ze te chatten, via de telefoon, e-mail of zelfs webgebaseerde conferenties.
6. Gebruik trending audioclips of video-effecten om de vindbaarheid te vergroten
Muziek speelt een belangrijke rol in de video’s van TikTok – denk aan muziek en geluiden als hashtags.
Gebruikers kunnen in de app zoeken naar specifieke audioclips, geluiden en effecten. Door trending audioclips te gebruiken in je video content kun je je likes, reacties en views een boost geven.
Hoe vind je populaire geluiden om te gebruiken in je video’s?
Tik op de knop ‘Geluiden’ en bekijk de pagina ‘Ontdekken’ voor populaire geluiden, aanbevolen geluiden voor je video’s en meer.
En je kunt ze opslaan als favoriet om later te gebruiken als je inspiratie hebt.
7. Schrijf korte, interessante captions
Je bent beperkt tot 150 tekens, dus je moet je richten op het schrijven van korte captions die relevante hashtags bevatten en die betrokkenheid stimuleren.
Probeer nieuwsgierigheid opwekkende captions te maken zoals “Wacht om te zien wat er aan het einde gebeurt”. Dit kan het aantal weergaven en voltooiingen verhogen. Je kunt ook een vraag stellen om de interesse van kijkers te wekken. Of teas de informatie die je gaat onthullen.
8. Gebruik een haak om je publiek te trekken
De hook – de eerste paar cruciale seconden van je video – is als de kop van je TikTok-content. Het moet de aandacht van je publiek trekken en ervoor zorgen dat ze tot het einde willen kijken. Onderzoek populaire video’s in je niche zodat je je haakje zo kunt aanpassen dat het aanslaat bij je doelgroep.
Hier zijn een paar geweldige manieren om je haakjes te beginnen waarvan bewezen is dat ze het aantal weergaven verhogen:
- Wil je de geheimen weten van…
- Ik ga je nu onthullen…
- De grootste fout die mensen maken…
Hoe je je haken ook maakt, zorg ervoor dat ze persoonlijk zijn voor je publiek. Dit verhoogt de betrokkenheid en de kans dat je de FYP van TikTok haalt.
Zet je zinnen op TikTok’s Voor jou pagina
Er is geen betrouwbare formule om je content op de TikTok FYP te krijgen en het algoritme verandert voortdurend. Maar social media marketing trends geven aan dat TikTok een belangrijke speler aan het worden is, dus je moet er klaar voor zijn om het potentieel ervan te maximaliseren.
Het mooie is dat je niet veel volgers nodig hebt om op de FYP te komen. En als je deze acht hacks uitprobeert, vergroot je je kansen om je plek veilig te stellen aanzienlijk.
- Post consequent op het meest optimale moment
- Gebruik trending hashtags
- Post unieke (en betere) content
- Maak korte, boeiende video’s
- Werk samen met andere TikTokkers
- Gebruik trending audioclips of video-effecten
- Schrijf korte, interessante captions
- Gebruik een haakje om je publiek te trekken