Snurken is een veelvoorkomend probleem in Nederland – maar liefst 20 procent van de Nederlandse volwassenen snurkt. Snurken is niet alleen vervelend, het kan ook van invloed zijn op de kwaliteit van de slaap voor zowel de overtreder als zijn of haar omgeving.

Snurken wordt veroorzaakt door het trillen van zachte weefsels in de bovenste luchtweg, het deel van de luchtweg dat van het strottenhoofd naar de achterkant van de keel loopt. Dit deel van de keel wordt alleen ondersteund door spieren, niet door botten of kraakbeen.

Als mensen in slaap vallen, verslapt de spier van nature en als gevolg daarvan, als je in- en uitademt, trilt dat weefsel en produceert het snurken.

Er zijn verschillende manieren om snurken tegen te gaan:

1. Afvallen

Door af te vallen verminder je overtollig lichaamsvet, zodat er minder weefsel is om te trillen.

2. Maak je sinussen vrij

Als je sinussen verstopt zijn, moet je harder werken om lucht in en uit je neus te krijgen. In sommige gevallen zijn medicijnen of een operatie nodig om de sinussen vrij te maken.

3. Slaap op je zij of buik

Op je rug slapen kan het snurken verergeren.

4. Draag anti snurk pleisters

Deze anti snurk pleisters openen de neusholtes, waardoor de luchtstroom in en uit de neus verbetert.

5. Zoek behandeling als je slaapapneu hebt.

Ongeveer 20 procent van de snurkers heeft obstructieve slaapapneu. Als je slaapapneu behandelt, zal het snurken automatisch verdwijnen.

Slaapapneu wordt behandeld met een CPAP-machine (continue positieve luchtwegdruk). De CPAP-machine bestaat uit een masker dat patiënten tijdens hun slaap over hun neus en mond dragen. Het masker is via een slang verbonden met een apparaat dat ongeveer zo groot is als een broodrooster.

Het apparaat genereert lucht onder druk, die door de slang en het masker in de luchtweg wordt geduwd. Het blaast de luchtweg open om slaapapneu en snurken te elimineren.

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *