Je zal het waarschijnlijk niet met me eens zijn – maar hier volgen de mooiste auto’s die ooit gemaakt zijn, of nou ja, wat mij betreft…

Waarschijnlijk ben je net helemaal naar beneden gescrold, een vies gezicht getrokken en ben je je nu aan het voorbereiden om me te vertellen wat een enorme idioot ik ben. Maar doe dat nog even niet, want je moet eerst de volgende 2 alinea’s lezen.

Vaststellen wat de mooiste auto aller tijden is, is een van de grootste onmogelijkheden van de auto-industrie. Uiterlijk is een van de meest subjectieve aspecten aan een auto, omdat dat het enige onderdeel is waar iedereen een juiste mening over kan hebben, zonder ook in de auto moeten rijden; alles wat men nodig heeft is een foto van de auto en 2 werkende ogen. Maar vanwege de titel van dit artikel vergeef ik het je dat je dacht dat ik het onmogelijke zou beantwoorden. Helaas. Deze blog “Top 15 Mooiste Auto’s Allertijden” vertelt je niet wat de top 15 mooiste auto’s aller tijden is. Wat het wel vertelt is welke auto’s IK als de mooiste auto’s ter wereld zie. Ik moet je nog een dingetje zeggen voordat we van start gaan…

Beauty is in the eye of the beholder”, en in dit artikel ben ik die beholder. Als je het niet eens bent met mijn keuzes, is dit helemaal prima – maar ga niet zeggen dat ik fout zit, want dat is niet zo. Ik heb geen gelijk of ongelijk: dit is voor mij de top 15 mooiste auto’s allertijden. Dit is vanuit mij geschreven en het is prima als je het er niet mee eens bent – maar ga niet proberen mij te vertellen hoe ik door mijn eigen ogen moet kijken.

Nu we het een en ander duidelijk hebben gemaakt, laten we maar beginnen (als je tenminste nog niet naar het einde bent gescrold)…


15: ALFA ROMEO GIUILA QV

Op The Grand Tour  was Jeremy Clarkson niet de liefste over het uiterlijk van de Giulia. Volgens hem lijkt de auto op een lelijke oude man. Tuurlijk, aangezien ik heb gezegd dat het uiterlijk een subjectief aspect van de auto is, moet ik hier ook zeggen dat zijn mening volkomen gegrond is. Maar dat is de mijne ook en ik vind dat als je de Alfa met een lelijke oude man vergelijkt, je David Gandy met onze ouwe vriend, Clarkson, moet vergelijken.

Ik kan geen enkele vierdeurs berline bedenken die mooier is. In tegenstelling tot Audi, Mercedes of BMW, gaat de Alfa helemaal over schoonheid. Hij pretendeert niet een “werkpaard” te zijn, terwijl hij zijn anonimiteit met een vleugje herkenbaar succes combineert; hij zal je versteld staan van zijn krachten.

14: MASERATI A6GCS/53

Tenzij je een liefhebber bent van klassieke auto’s, is dit waarschijnlijk de eerste keer dat je deze Maserati hebt gezien. Dit was de auto die zou gaan racen in de inauguratie serie van de World Sportscar Championship (nu de World Endurance Championship) in 1953. Maar toen ik er naar keek, was er geen bot in m’n lijf die erover nadenkt om met deze wagen te racen, omdat ik veels te druk was met naar dit pareltje kijken.

De proporties zien er een beetje apart uit, maar hij is nog steeds prachtig! Het lage dak laat weinig hoofdruimte over – maar voegt wel een essentieel en definiërend detail toe aan het adembenemende profiel van deze auto. En de twin motor aan beide kanten is iets waar je wel van moét houden.

Je kan proberen om iets wat prachtig is volledig uit te leggen, maar dat is nutteloos. Iedereen kan zien waarom deze auto zo’n plaatje is.

13: SPYKER C8 AILERON

De behoefte om modern te zijn kan ons vaak in de maling nemen en ervoor zorgen dat we denken dat minder meer is – en soms is da took wel zo – maar niet voor de Spyker C8 Aileron. Deze auto draait om de strijd tussen natuurlijke schoonheid en voortreffelijke details. En het zijn die details waardoor je gehypnotiseerd raakt door zijn aanwezigheid.

Deze auto heft de kracht om je dichterbij te trekken, zodat je alle speciale en kleine nuances kan bewonderen, die zoveel uitmaken voor de aantrekkelijkheid van de auto. De ronde vervaardiging aan de zijkant en bovenop het dak helpen allemaal om het water in je mond te laten lopen.

12: ’58 CORVETTE C1

Is er een auto die witte banden beter heeft gedragen dan de gerenoveerde C1 Corvette? Ik denk het niet. Hierom heeft deze auto – een van de allergrootste Amerikaanse iconen ooit – met zijn witte banden dezelfde allure als Marilyn Monroe die Chanel No5 draagt.

De eerste belichaming van de C1 Corvette – geïntroduceerd in 1953 – was zonder twijfel een prachtige wagen. Maar pas in 1958 kreeg de auto een vier-koplampen ontwerp. Veel van de andere schitterende details die deze auto onderscheiden van oudere auto’s zijn afkomstig van de 1956 C1, wat deze wagen de mooiste Amerikaanse klassieker ooit maakt.

11: FERRARI 330 P4

Technisch gezien een race auto – maar hij is veels te knap om niet in de lijst op te nemen. Aan het einde van de jaren ’60, toen dit ding nog racede, waardeerden mensen niet hoe prachtig deze knapperd is.

Dit was een raceauto, nog voordat aero-grip een ding was in de racewereld. En daardoor heeft hij geen vleugels of splitters om de prachtige curves van de auto te onderbreken. Het is makkelijk te zien dat dit een van de mooiste raceauto’s ooit is.

10: DELAHAYE TYPE 165

Bijna iedereen denkt dat de jaren ’30 een tijdperk waren waar alle auto’s dezelfde stijlregels volgden. Net als de auto’s van vandaag de dag, op zo’n manier dat de gelijkenissen hun charme vergroten. Maar de Delahaye Type 165 brak met de tradities door deze fantastische schoonheid prachtig aan te kleden.

Wielen verborgen in schitterend golvend metaal, met zo’n laag hangend carrosserie dat het lijkt alsof de auto zweeft, als een auto-wolk. Een wolk kan echter nooit zo mooi zijn als dit prachtige stukje techniek.

9: 1955 ALFA ROMEO 1900 CSS BY ZAGATO

De Alfa Romeo 1900 uit de jaren ’50 was een prachtige auto die als de basis functioneerde voor vele andere prachtige variaties – zo ook de CSS van 1955 door Zagato.

Simplistisch, maar toch adembenemend; eigenzinnig op de juiste manier. Alles van de lage lichten – die in mijn ogen lijken op Mercurius die zijn weg rondom de zon danst – tot de enkele luchttoevoer. Het draagt allemaal bij aan de schoonheid van deze prachtige wagen.

8: JAGUAR E-TYPE/XK-E

Je kan jezelf geen autoliefhebber noemen als je niet bekend met het compliment dat Enzo Ferrari heeft gegeven aan de E-Type Jaguar. Hij zei namelijk dat de E-Type simpelweg “de mooiste auto in de wereld” is.

Die kijk kan niet verder van de mening van de managing director, William Lyons, van Jaguar zijn, die toen hij de E-Type voor het eerst zag zwaar teleurgesteld was en ervan was overtuigd dat de auto niet zou verkopen omdat hij niet mooi genoeg was. De grote vraag is nu: had meneer Lyons last van een of andere oogaandoening?!

Ik blijf ervan overtuigd dat de E-Type dé auto is die iedereen kan doordringen van de liefde voor auto’s, simpelweg door langs te rijden. Het is alles dat het kwade, het gekke en soms het dromerige waar we van houden in auto’s kan samenvatten – simpelweg door te zijn wat het is.

7: ASTON MARTIN VANQUISH (2ND GENERATION)

In de wereld van het modern auto-uiterlijk, zijn er Meestal twee plekken waar je naar toe kan gaan voor een mooie auto: Alfa Romeo en Aston Martin. Wat betreft Aston kunnen sommige mensen klagen dat de enige reden dat alle Astons mooi zijn – behalve de nieuwe DB11 – is dat ze allemaal dezelfde ontwerprichtlijnen volgen en daardoor erg saai zijn. Als je dat denkt, laten we eerlijk zijn, dan ben je een bekrompen idioot!

De 2nd generation Vanquish omvat al het geweldige dat Aston’s (inmiddels) oude stijlformule zo prachtig maakte. Het resulteerde in alles van hun serie van V12 GT auto’s en werkte de mooiste elementen uit tot een vorm die ieders hart zou stelen. Als ik rijk genoeg was om voor de moeilijke keuze tussen de Vanquish en F12 te staan, zou ik geen seconde overwegen om de Ferrari te nemen.

6: PORSCHE 356 SPEEDSTER

Vraag: als je een Volkswagen Kever hebt – of KDF Wagen, zoals hij eerst bekend was – en hier een performance uitvoering van maakt, waar eindig je dan mee? Je komt uit op een van de meest ongelofelijk mooie dingen nooit op wielen gezet: de Porsche 356.

De originele 356 was altijd al prachtig, maar volgens mij werd de Speedster versie pas in 1954 geïntroduceerd. Hij was misschien hopeloos onpraktisch – met een lag, hellend voorruit en een laag dak waardoor niemand zijn hoofd kwijt kon – maar als een visueel object was het niemands fout.

5: FERRARI 250 GTO

En daar vinden we onszelf, kwijlend over weer een andere klassieke racewagen – een race auto die door velen wordt gezien als de mooiste ooit gemaakt. Het is niet moeilijk om te zien waarom.

In 2013 werd een 250 GTO verkocht op een veiling voor ronde de €25.000.000 – een nieuw record dat nog steeds niet is gebroken. Dat is precies waarom sommige mensen – specifiek die met dikke portemonnees – maar wat graag voor een stukje Italiaanse, bewegende kunst willen betalen, om hem in de garage onder een hoes neer te zetten.

Hoe tragisch het ook klinkt om hem ongezien en ondergewaardeerd te laten staan, als je een enorme hoeveelheid geld hebt neergelegd, wil je daar dan mee de weg op en het risico lopen dat Johnny Busje jou parel aan gort rijdt? Hell no!

4: MERCEDES 300 SLR UHLENHAUT COUPE

“Waarom staat hier geen 300SL?” is waarschijnlijk wat de meerderheid van de mensen op dit moment denkt. Maar voor mij zijn er een aantal kleine details die de SLR onderscheiden van zijn 300SL-broer.

De positie van de koplampen zat bovenop de vleugels, net toen ze naar beneden begonnen te stromen als een waterval; hun ovale vorm met die donkere achtergrond; de vorm van de vleugels, zo trots en toch elegant; de bescheiden uitstulping op de motorkap; en de enkele offset ventilatieopening.

Uitlaten spruiten perfect uit de zijkanten, alsof de kracht en het geluid zichzelf onmogelijk kunnen bedwingen op zijn reis naar achteren. Ik heb ooit een curry gehad die op een vergelijkbare manier kan worden beschreven. Maar hoe dan ook … laten we verder gaan!

3: SINGER 911 TARGA

De Singer 911 is een auto die alleen gebouwd had kunnen worden door iemand die absoluut van auto’s houdt. Gebaseerd op een 964, het is het hoogtepunt van het beste van alles in de luchtgekoelde 911-serie, en afgewerkt met aandacht voor detail die geen enkele 911 van Porsche ooit heeft gezien.

In mijn ogen is de Targa de mooiste versie van de Singer. Sommigen vinden misschien dat ik onbeleefd ben als ik Singer zoveel eer geef voor het ontwerp in tegenstelling tot Porsche – maar als je de Singer 911 Targa vergelijkt met de 964 Targa, besef je plotseling dat de Singer verreweg de mooiere auto is.

De details zijn buitengewoon! Alles, van de klavertje vijf wielen tot de eenvoudige maar glorieuze vorm van de buitenspiegels, toont een niveau van schoonheid dat nog nooit eerder een 911 heeft geraakt. Het is een sterk bewijs voor het geval dat mensen die meer van auto’s houden dan van iets anders, enkele van de beste auto’s maken.

2: 1952 ALFA ROMEO C52 DISCO VOLANTE

Ik zal nooit de eerste keer vergeten dat ik deze Alfa zag. Zelfs met stalen benen waren trillende knieën de mildste bijwerking van zijn aanwezigheid.

In vervoering vallen is slechts een deel van het proces van drinken in de goddelijke esthetische facetten van deze auto. Maar ondanks het feit dat deze auto een kind was van begin jaren ‘50, danken die glorieuze lijnen hun vorm aan de wetenschap en niet aan iemands penseel.

De C52 was zo gemaakt dat hij gewoon door de lucht zweefde met de gladheid van een olieachtige paling en was een van de meest aerodynamische auto’s van zijn tijd. Konden alle aerodynamische oefeningen maar tot zo’n onwankelbare schoonheid leiden.

Voordat ik ga onthullen wat mijn No1-keuze is, op een manier die lijkt op iets dat WatchMojo zou uploaden, zijn hier een paar eervolle vermeldingen:

1: ASTON MARTIN V8 VANTAGE

De Aston Martin V8 Vantage is een van die auto’s die een persoon met dezelfde vlinders zou vullen die ze zouden voelen als Margot Robbie naar hen zou knipogen. Het is een pijnlijk, pijnlijk, wanhopig mooi iets om te zien! Voor mij is het qua uiterlijk ongeëvenaard.

Dit auto journalistieke bedrijf is in wezen slechts een reeks momenten waarop zogenaamde ‘professionals’ proberen te beschrijven wat woorden onmogelijk kunnen overbrengen. Dat zou ik zijn als ik de pet van mijn dichter op zou zetten en begon te romantiseren over hoe mooi de baby Aston is – maar dat ga ik niet doen, omdat de esthetiek van deze auto het nauwkeurigst kan worden beschreven met simpelweg een geluid: de snik die je uitstoot als hij je adem beneemt terwijl je ernaar kijkt.

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *