Jongleren met verschillende verhuistaken is niet gemakkelijk. Maar met de juiste organisatorische kennis is het mogelijk. Hoewel we niet allemaal (lees: de meesten van ons) geboren zijn met een pro-organisatorsmentaliteit, betekent dat niet dat we geen georganiseerde verhuizing kunnen realiseren. Sterker nog, met behulp van de hedendaagse verhuistools (denk: verhuurapplicaties, checklists en inpakcalculators) is het eenvoudiger dan ooit om een goed gecoördineerde verhuizing in elkaar te zetten. Lees verder voor tips en hulpmiddelen om je te organiseren voor, tijdens en na een verhuizing!

1. Maak een verhuismap

Het maken en bijhouden van een verhuismap is een van de beste strategieën om georganiseerd te blijven tijdens een verhuizing. Verhuismappen maken het niet alleen makkelijk om alle verhuiscontracten en bonnetjes bij te houden, maar ze helpen ook om alle verhuistaken op één gemakkelijk terug te vinden plek te verzamelen. Items die in een verhuismap kunnen worden opgeborgen zijn onder andere: checklists, verhuisbewijzen, telefoonnummers van nutsbedrijven, lijst met donaties, donatie bewijzen, plattegronden, ideeën voor ontwerp/decoratie, offertes van aannemers, medische dossiers, schooldossiers, financiële documenten, papierwerk van verhuisbedrijven en nog veel meer.

2. Huur een busje

verhuis-busje

Een busje huren voor een verhuizing is ontzettend handig om verschillende redenen. Allereerst biedt het huren van een bestelbusje de flexibiliteit die je nodig hebt om je verhuizing soepel te laten verlopen. Je kunt het formaat van het busje aanpassen aan de hoeveelheid spullen die je moet verplaatsen, wat betekent dat je niet betaalt voor meer ruimte dan je daadwerkelijk nodig hebt.

Daarnaast is een bestelbusje huren vaak veel voordeliger dan het inhuren van een verhuisbedrijf. Je bespaart niet alleen op de kosten van het verhuizen, maar je hebt ook de controle over het laden en lossen van je bezittingen. Dit geeft je de mogelijkheid om je spullen op je eigen tempo te verhuizen en zorgt ervoor dat je zorgvuldig met je eigendommen kunt omgaan.

3. Aangepaste checklists afdrukken

Verhuizen naar een nieuw huis brengt vaak veel bewegende delen met zich mee. Van een auto huren tot het afhandelen van financiële verplichtingen, er zijn talloze details die je tijdens een drukke verhuizing in de gaten moet houden. Helaas is het niet eenvoudig om uit te zoeken wat je moet doen en wanneer je het moet doen. De oplossing? Maak een uitgebreide checklist voor je aanstaande verhuizing. Als je deze lijst met to-dos bij de hand hebt, kun je de verhuisonderdelen van je verhuizing in goede banen leiden en dat op een georganiseerde en tijdige manier.

4. Kleurcode verhuisdozen

verhuizen-inpakken

Je verhuisdozen labelen op overeenkomstige kamer? Ga nog een stapje verder door die labels een kleurcode te geven. Dit maakt het makkelijker om je spullen te herkennen op de verhuiswagen en in je nieuwe huis. Gelukkig kun je kleurgecodeerde labels met bijbehorende kamers vinden bij een aantal winkels, waaronder Walmart en Amazon. Je kunt ook je eigen kleurgecodeerde systeem maken met meerkleurige tape. Bijvoorbeeld, wijs alle dozen gemarkeerd met gele tape toe aan de keuken, alle dozen gemarkeerd met roze tape aan de slaapkamer, enz.

5. Plan van tevoren een inpakstrategie

Pak je spullen niet zomaar in. Bedenk in plaats daarvan een inpakstrategie per kamer. Bepaal om te beginnen welke kamers en kasten je het eerst wilt aanpakken. Begin met de kamers met niet-essentiële spullen (met andere woorden: spullen die je niet nodig hebt in de weken voorafgaand aan je verhuizing). Denk hierbij aan de logeerkamer/badkamer, bibliotheek, opbergkast, speelkamer, kelder, zolder en seizoenskleding in je kast. Kamers die als laatste moeten worden ingepakt zijn de keuken en slaapkamers. Deze kamers zullen waarschijnlijk gebruikt moeten worden in de dagen voorafgaand aan je verhuizing. Als je eenmaal hebt besloten wanneer je de verschillende kamers gaat inpakken, moet je bepalen hoeveel verhuismaterialen je nodig hebt.

6. Maak een lijst van wat er in elke doos zit

lijstje-werk

Maak tijdens het inpakken een lijst van wat er in elke doos zit. Dit helpt je bij het bijhouden van je spullen (wat is ingepakt en wat niet) en helpt bij het terugvinden van je spullen na de verhuizing. Een populaire methode is om alle dozen te nummeren en dan gespecificeerde lijsten te schrijven voor elke corresponderende genummerde doos. Andere manieren om gespecificeerde lijsten mee te nemen zijn om de lijsten in de dozen te doen of om de lijsten aan de buitenkant van de dozen te plakken.

7. Bewaar de contactnummers van alle nutsbedrijven

Moet je je nutsbedrijven opzeggen of overdragen als je verhuist? Zorg ervoor dat je alle informatie over nutsbedrijven bij elkaar houdt door een lijst bij te houden met contactnummers voor elke maandelijkse serviceprovider. Nutsbedrijven kunnen zijn: kabel en internet, water en riool, gas, elektriciteit, satelliet, beveiligingssysteem, vuilnis en telefoon. Als je de contactnummers hebt verzameld, raden we je aan om de lijst in je verhuismap te bewaren.

8. Donatielijst en bonnetjes ordenen

Maak een lijst van alle meubels, kleding en andere huishoudelijke spullen die je voor of na de verhuizing wilt doneren. Als de lijst compleet is, beslis dan waar je deze spullen wilt doneren. Een paar van onze favoriete aanraders zijn het Leger des Heils en je plaatselijke kringloopwinkel. Nadat je je spullen aan een goed doel hebt gedoneerd, ontvang je een fiscaal aftrekbaar ontvangstbewijs. Om te voorkomen dat je deze bonnen kwijtraakt, kun je ze in je map stoppen, samen met je gespecificeerde lijst van gedoneerde spullen.

9. Bind snoeren vast en doe ze in zakjes

Power Tools Cable GIF by Bosch Professional Power Tools and Accessories

Als je ooit elektronica hebt verhuisd, ben je waarschijnlijk niet onbekend met de verwrongen rommel die van je snoeren wordt gemaakt. Tenzij je uren wilt spenderen aan het ontwarren van talloze snoeren, raden we je aan om alle snoeren te organiseren en te labelen voordat je ze inpakt. Om dit te doen, wikkel je elk snoer in en zet je het vast met een koordje. Doe het ingepakte snoer vervolgens in een zip lock zakje en label het met een markeerstift op het bijbehorende elektronische apparaat.

10. Verhuisdoos inpakken

Vergeet tot slot niet om een doos of tas in te pakken die je op de verhuisdag nodig hebt. Zonder deze doos of tas kan je verhuizing een minder prettige ervaring worden. We raden aan om eerst een checklist te maken van alle benodigdheden voor de verhuisdag. Zo vergeet je niet op het laatste moment nog iets belangrijks. Benodigdheden kunnen zijn: medicijnen, toiletartikelen, een extra set kleren, ID- en creditcards, belangrijke documenten, babybenodigdheden, papieren handdoeken, toiletpapier, vuilniszakken, een gereedschapskit, benodigdheden voor huisdieren en flessen water.

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *