Over de jaren heen is onze lifestyle drastisch verandert. We zijn ons meer en meer bewust van onze gezondheid. We zijn bijvoorbeeld met z’n allen meer gaan bewegen en anders gaan eten. We letten meer op het milieu en scheiden ons afval. We denken iets minder vaak alleen maar aan onszelf.
Gezondheid en duurzaamheid
Het geven om onze gezondheid en het bewustwording naar de natuur toe zijn twee dingen die je niet los van elkaar kunt zien. De een beïnvloedt de ander. Zo zijn we bijvoorbeeld meer plantaardig gaan consumeren en eten we minder vlees. We proberen vooral het eten van rood vlees te vermijden. En we letten op de effecten van ons gedrag op de natuur.
De precieze definitie van duurzaamheid is: voor jezelf, maar ook voor de natuur en de toekomst zorgen Je vindt je eigen behoeften belangrijk, maar ook die van de volgende generatie.
We zijn ons er ook van bewust dat we ‘mindful’ moeten inkopen. We richting ons meer op het nut van de inkoop. We kopen nu sneller iets wat echt waarde toevoegt aan ons leven. We noemen deze trend ook wel ‘Minimalisme’.
Werken van huis
We zijn met z’n allen veel thuis. En daarom ook automatisch meer op het internet. Je vindt alternatieven voor wat je normaal gesproken buitenshuis doet nu: op het internet. Zo kun je gemakkelijk klikken op een online casino website. Vanuit je woonkamer, of ergens anders, is een bezoekje aan een casino ineens binnen handbereik. En dit zonder dat je een stropdas aan moet of een nette jurk.
Online leren
Natuurlijk is het niet alleen maar entertainment waar we op klikken online. Online banen schieten tegenwoordig als paddenstoelen de lucht uit dus er is veel te kiezen op het internet. We worden creatief, verzinnen zelf banen en nemen daarvoor online lessen.
Content online wordt interactiever. Je vindt er een scala aan leervormen op verschillende platformen. Deze ‘online educatie’ groei zal in de loop van de jaren een grotere rol in ons leven gaan spelen.
Lokaal inkopen
Het is beter voor het milieu als je lokaal inkopen gaat doen. Denk maar eens aan de vele bedrijven in je eigen buurt. We zien al dat er minder wordt gewinkeld bij wereldwijde retailers. Dit gedrag zien we vooral bij Gen Z-ers en Millennials. Social Media zorgt ervoor dat we sneller in contact komen met onafhankelijke merken en kleine Zzp’ers. We verwachten dat ook deze trend alleen maar verder zal toenemen.
Wat zijn de voordelen van het lokaal inkopen.
- We besparen op CO2 uitstoot want we lopen naar de winkel.
- We stimuleren de economie van de kleine retail.
- We zijn niet meer zo afhankelijk van de export.
Er werd op Social Media zelfs een hashtag gecreëerd, die heet: #supportyourlocalSNL. Daar kwamen leuke ideeën uit. Denk hierbij aan maaltijdboxen en boxen met verse producten van het land.
Kortom
We meten onszelf nieuwe trends aan die passen in de tijd waarin we nu leven. We respecteren meer wat Moeder Aarde ons te bieden heeft en hopen voor de volgende generatie dat dat hetzelfde of misschien wel beter zal zijn. We hebben in ieder geval een stap in de goede richting gezet.