Netheid in elke faciliteit is belangrijk, maar nog meer in de gezondheidszorg. De druk op de gezondheidszorg neemt voortdurend toe door de achterstand in afspraken als gevolg van de pandemie. Maar te midden van deze druk is het belangrijk dat de hygiënenormen niet worden vergeten. Schoonmaken in medische praktijken zoals huisartsenpraktijken, ziekenhuizen en tandartspraktijken is essentieel om personeel, bezoekers en patiënten te beschermen, de faciliteiten soepel te laten draaien en te voldoen aan de richtlijnen van de sector.

In dit blog gaan we dieper in op waarom goede schoonmaak zorginstelling heel erg belangrijk is.


4 redenen waarom schoonmaken van zorginstellingen essentieel is

person in white robe holding black and yellow umbrella


Minimaliseer het infectierisico

Het beheersen van het infectierisico is een belangrijke reden waarom de netheid van zorginstellingen nauwlettend in de gaten moet worden gehouden. Omdat oppervlakken in de medische omgeving vaak besmet zijn met ziekteverwekkende organismen, is een goede desinfectie van oppervlakken cruciaal om het risico op overdracht tot een minimum te beperken.

Patiënten die al ziek zijn, lopen nog meer risico om een infectie of ziekte op te lopen omdat ze een verzwakt immuunsysteem hebben, dus is het nog belangrijker dat schadelijke virussen en bacteriën tijdens het reinigen van oppervlakken en apparatuur worden verwijderd.

Houd personeel en medewerkers veilig

Het welzijn en de veiligheid van patiënten heeft waarschijnlijk prioriteit in een zorginstelling, maar het is ook cruciaal om rekening te houden met de veiligheid van je medewerkers. Daarom is schoonmaak in de zorg erg belangrijk. Medische praktijken zijn afhankelijk van de vaardigheden en kennis van hun artsen, verpleegkundigen en chirurgen en als er niet voldoende wordt schoongemaakt, zal de gezondheid van deze essentiële teamleden daar waarschijnlijk onder lijden. Je medewerkers in de gezondheidszorg krijgen te maken met een groot aantal ziekten en infecties die een ernstige impact kunnen hebben op hun welzijn. Dit kan er ook toe leiden dat vitale medewerkers zich ziek melden, wat ten koste kan gaan van de patiëntenzorg.

Naast het feit dat je medewerkers gezond en veilig blijven, zal een schone gezondheidszorg waarschijnlijk ook de algehele productiviteit en efficiëntie van je teamleden verbeteren. Een schone werkruimte verbetert de tevredenheid van je werknemers, vermindert afleiding en verbetert de motivatie. Dit zal er verder toe bijdragen dat je patiënten effectief worden behandeld en dat het ziekteverzuim onder het personeel afneemt.

Voldoen aan industriële voorschriften

Een goede schoonmaak in de gezondheidszorg is belangrijk om te voldoen aan de voorschriften van de sector. Alle medische praktijken moeten voldoen aan de wetgeving van de overheid. Een onafhankelijke toezichthouder op de gezondheidszorg en sociale zorg controleert alle praktijken en ziekenhuizen om ervoor te zorgen dat de zorg veilig en effectief is en dat aan alle voorschriften van de wet wordt voldaan.

De toezichthouder controleert zowel de gebouwen als de apparatuur van zorginstellingen om ervoor te zorgen dat de juiste schoonmaak methoden worden gebruikt om te voldoen aan de voorschriften van de sector. Als een zorginstelling niet voldoet aan deze strenge reinheidsvoorschriften, dan riskeren ze hoge boetes en kunnen ze aansprakelijk worden gesteld als er ernstige gezondheidsproblemen optreden als gevolg van een onhygiënische medische praktijk.

Een positieve eerste indruk

Of je nu een particuliere of openbare zorginstelling runt, een rommelige, onhygiënische medische praktijk zal waarschijnlijk niet succesvol zijn. Patiënten zullen zich waarschijnlijk onveilig voelen in een zorginstelling die niet professioneel wordt onderhouden en zullen uiteindelijk ergens anders heen gaan als ze de keuze hebben. Richt je bij het schoonmaken van je zorginstelling dus niet alleen op het desinfecteren van operatiekamers, maar besteed ook tijd aan het grondig schoonmaken van wachtruimtes, gangen en receptieruimtes om er zeker van te zijn dat je de juiste eerste indruk maakt. Factoren als vieze kussens, modderige vloeren, volle prullenbakken en rommelige bureaus zullen patiënten waarschijnlijk de indruk geven dat andere delen van je zorginstelling minder schoon zijn.


Hoe houd je je zorginstelling schoon

schoonmaken-met-handschoenen-aan.jpg


Zorg voor een regelmatig schoonmaakrooster

Er moet een effectief schoonmaakrooster zijn om ervoor te zorgen dat je medische instelling er niet alleen schoon uitziet, maar ook schoon is. Verschillende delen van je zorginstelling moeten op verschillende manieren en met verschillende frequenties worden schoongemaakt. Dit is afhankelijk van de activiteiten die in die ruimte worden uitgevoerd en of ze worden gebruikt door mensen met een hoog infectierisico. Een operatiekamer moet bijvoorbeeld veel vaker worden schoongemaakt dan een archiefkast.

Bij het opstellen van je schoonmaakrooster moet je ervoor zorgen dat de regelmatige schoonmaak van plaatsen met een hoog aanrakingsrisico wordt meegenomen. Hoge aanrakingspunten zijn deurklinken, bedrails, toiletklinken, kaarten enz. Dit helpt kruisbesmetting waar mogelijk te minimaliseren.

Kruisbesmetting tijdens het schoonmaken tot een minimum beperken

Om ervoor te zorgen dat kruisbesmetting tijdens het schoonmaken tot een minimum wordt beperkt, moet al het schoonmaakpersoneel gebruik maken van een kleurcoderingssysteem. Alle schoonmaakartikelen moeten een kleurcode krijgen:

  • Rood – badkamers, douches, wastafels, toiletten enz.
  • Groen – afdelingskeukens, catering en gebieden waar voedsel wordt geserveerd.
  • Blauw – algemene ruimten, inclusief afdelingen en kantoren.
  • Geel – isolatiegebieden.

Al het personeel dat schoonmaakwerkzaamheden uitvoert, moet de relevante beschermende materialen dragen om de overdracht van infecties verder te beperken. Dienovereenkomstig moeten kleurgecodeerde schorten worden gedragen en beschermende handschoenen die tussen schoonmaakwerkzaamheden door moeten worden gereinigd of vervangen.

Handmatige handhygiëne

Om het infectierisico te verminderen, is het van cruciaal belang dat alle medewerkers, patiënten en bezoekers hun handen effectief reinigen. De techniek, het soort zeep en de duur van het wassen hebben invloed op de effectiviteit. De regelmaat waarmee de handen worden gewassen heeft ook invloed: zorgverleners reinigen hun handen minder dan de helft van het aantal keren dat ze dat zouden moeten doen. Daarom is het essentieel om je teamleden te informeren over het belang van regelmatig en effectief handen wassen.

Huur professionele schoonmakers in de gezondheidszorg in

De uitgebreide schoonmaakvereisten van de gezondheidszorg kunnen een moeilijke, tijdrovende taak zijn om aan te pakken en hoewel het overdragen van de verantwoordelijkheid aan je teamleden de gemakkelijkste optie lijkt, kan dit ertoe leiden dat er niet wordt voldaan aan de beste schoonmaakpraktijken. Het trainen van je personeel om te voldoen aan de strenge voorschriften zal een groot deel van de kostbare tijd van je personeel opslokken en zal hen uiteindelijk afleiden van hun focus op het verlenen van zorg.

Om ervoor te zorgen dat de schoonmaak van je zorginstelling volgens de hoogste normen en met de vereiste frequentie wordt uitgevoerd, kun je overwegen om een team van professionele schoonmakers in te huren. De voordelen van het inhuren van ervaren schoonmakers in de gezondheidszorg zijn onder andere

  • Betrouwbare en professionele schoonmaak die snel reageren op je behoeftes
  • Diepgaande kennis van de industrie voorschriften om ervoor te zorgen dat deze worden nageleefd.
  • Schoonmaken volgens de hoogste normen om de veiligheid en het welzijn van de patiënten, bezoekers en personeel te verbeteren.
  • Minder druk op het personeel zodat zij zich kunnen richten op de zorgverlening.

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *