Hoewel er veel informatie beschikbaar is over hoe belangrijk kunstintegratie is bij het creëren van goed voorbereide leerlingen en leiders, beschouwen veel instellingen kunsteducatie als een luxe en slaan ze het over uit hun curriculum.
Er is echter ook een trend zichtbaar bij veel andere basisscholen die zich richten op de algehele ontwikkeling van leerlingen. Waarbij kunst een geïntegreerd onderdeel van het curriculum is of door een dagproject basisschool. Kunstonderwijs helpt basisschool leerlingen om buiten de gebaande paden te denken en onderwerpen op een onbekende manier te verkennen. Laten we eens een paar redenen bespreken waarom kunstonderwijs belangrijk is.
1. Zelfredzaamheid
Studenten worden zelfredzaam als ze gaan vertrouwen op hun eigen kracht, kennis, vaardigheden en bronnen in plaats van op de kracht van anderen. Kunst maken kan iemands uniekheid bevestigen en tegelijkertijd een gevoel van voldoening en eigenwaarde geven. Bovendien is bewezen dat kunsteducatie een gevoel van sociale identiteit ondersteunt, doelgericht gedrag stimuleert en de sociale weerbaarheid vergroot.
2. Motorische vaardigheden
Motorische vaardigheden in de klas geven leerlingen het vermogen en de vaardigheid om zelfstandig te werken. Lijnen trekken, kleine voorwerpen oppakken, papier scheuren en een potlood vasthouden zijn voorbeelden van het belang ervan. Dit geldt vooral voor jonge kinderen, omdat kunstlessen de kleine spieren in de vingers, handen en polsen van het kind oefenen en versterken, waardoor het gemakkelijker wordt om te leren schrijven.
Actieve deelname aan kunst betekent het leren van vaardigheden en relevante taken in het proces van creativiteit. Actief deelnemen aan kunst betekent leren om visuele esthetiek te creëren en te waarderen die bijdraagt aan een beter begrip van de cultuur en de wereld om ons heen!
3. Creativiteit
Kunst bevordert de creativiteit, wat weer leidt tot probleemoplossende vaardigheden. Door deel te nemen aan kunst- en leeractiviteiten ontwikkelen kinderen vertrouwen in hun capaciteiten en leren ze nieuwe dingen.
Kunst bevordert ook risicovrije exploratie en het is deze vrijheid die vertrouwen wekt. Het stelt kinderen in staat om de dingen vanuit hun gezichtspunt te bekijken.
4. Academische prestaties verbeteren
Leerlingen die kunst studeren vertonen verbeterde taal-, lees- en rekenvaardigheden, evenals een groter vermogen tot hogere-orde denkvaardigheden zoals analyseren en problemen oplossen. Studenten ontwikkelen ook vaardigheden zoals veerkracht, moed en een verbeterde mindset die hen helpen professioneel te leren, academisch goed te presteren en een succesvol leven te hebben na de middelbare school. Het aanleren van kunst gebeurt niet alleen door middel van creativiteit, maar verbetert ook het leren op gebieden als wiskunde en wetenschap en op het gebied van literatuur. Elke vaardigheid die leerlingen leren door kunstonderwijs stelt hen in staat om hetzelfde toe te passen in de academische vakken, wat resulteert in betere academische prestaties.
5. Teamwerk
Een unieke benadering voor het aanleren van teamwork en communicatievaardigheden is het gebruik van beeldende en uitvoerende kunsten. Als het creatieve team groter is, is het kunstproject waardevoller voor ruimdenkende mensen die bereid zijn om te leren, uit te breiden, te integreren en te slagen.
Samenwerking creëert een gevoel van kameraadschap en erbij horen als jonge kunstenaars werken aan een gemeenschappelijk doel. Onderzoekers hebben ontdekt dat leerlingen die samen aan een kunstproject werkten en deelnamen aan een discussie, bedachtzamer waren dan leerlingen die alleen werkten.
6. Leiderschapsvaardigheden
Als kinderen worden aangemoedigd om hun eigen beslissingen te nemen, beginnen ze te begrijpen dat ze de wereld om hen heen kunnen bijwerken en interpreteren. Deze vaardigheden maken van het kind een leider in plaats van een volger.
Welk beroep of carrière het kind ook kiest als het groot is, leiderschapskwaliteiten zullen ervoor zorgen dat ze slagen in hun gekozen vakgebied. Kunst moedigt leerlingen aan om problemen op te lossen en analytisch te denken. Als gevolg daarvan leren ze beslissingen te nemen, wat ongetwijfeld zal worden overgedragen naar het onderwijs en andere aspecten van het leven. Kunstonderwijs moedigt denken op een hoger niveau aan om academische onderwerpen en het leven buiten school te verkennen.
7. Beslissingen nemen
Kunstonderwijs is de manier waarop kinderen kunnen worden aangemoedigd om hun eigen onderwerpen, kleuren en interpretaties van kunst te kiezen. Hierdoor kunnen kinderen hun eigen beslissingen nemen op verschillende gebieden in het leven. Het opent de verbeelding van kinderen en zorgt ervoor dat ze genoeg tijd hebben om hun besluitvaardigheid te oefenen. Ze mogen fouten maken, maar ze zullen leren om deze te overwinnen en verder te gaan na hun mislukkingen. Dit zal het kind helpen de moed te ontwikkelen om beslissingen te nemen zonder faalangst te ontwikkelen.
Bekijk de kunsteducatie van Grote broer
Op zoek naar creatieve, energieke en boeiende workshops voor scholen? Grote Broer is al sinds 2001 een specialist in cultuureducatie voor het primair onderwijs. Ze verzorgen workshops, dagprojecten en lessenreeksen op jouw schoollocatie. Bovendien bieden ze advies en nemen ze de organisatorische zorgen rondom het cultuuronderwijs uit handen. De Grote broer kunsteducatie is daarom echt een aanrader om kunsteducatie op de basisschool te integreren.