Als je op je buik slaapt, dan ben je vrij bijzonder. Slechts 5% van de volwassenen zegt op deze manier te slapen.

Maar is het wel goed voor je? Hier zijn wat tips voor buikslapers.

Voor- en nadelen van slapen op je buik

brown and white bed linen

We zouden willen dat we je konden vertellen dat er tonnen voor- en nadelen zijn aan slapen op je buik. Jammer genoeg moeten we nederig melden dat op je buik slapen vooral slecht voor je is.

Op je buik slapen wordt ook wel de buikligging genoemd. Als je in buikligging sluimert, kun je last krijgen van:

Overbelasting van de rug

De meest voorkomende klacht van mensen die op hun buik slapen is rugpijn. Omdat de meeste mensen het grootste deel van hun gewicht in hun core houden, zorgt buikslapen ervoor dat je midden wegzakt en je rug de hele nacht oncomfortabel overhelt.

Zenuwpijn

Je ruggengraat is in principe het zenuwcentrum van je lichaam. Elke vorm van benauwdheid of beknelling langs je wervelkolom (zoals door op je buik te slapen) kan leiden tot doorverwezen pijn in bijna elk deel van je lichaam.

Rimpels

Deze is een beetje ijdel, maar hé, we geven allemaal om ons gezicht. Slapen op je zij en op je buik kan als ongewenst neveneffect hebben dat je meer rimpels in je gezicht krijgt. Als je geen zin hebt om vroeg (of ooit) met Botox te beginnen, kun je in plaats daarvan misschien beter op je rug slapen.
Aan de positieve kant kan buik slapen goed zijn voor mensen die slaapapneu hebben of snurken. Op je buik liggen houdt je luchtwegen open; hetzelfde kan niet gezegd worden van op je rug liggen.

Wat slapen op de buik over jou kan zeggen

Wat zegt slapen op je buik over jou? Persoonlijkheidsbeoordelingen op basis van slaaphoudingen zouden een beetje op horoscopen kunnen lijken. Je gelooft ze of je gelooft ze niet.

Maar, ongeacht waar je op de schaal valt van wetenschappelijk tot een fervent horoscoopliefhebber, het is interessant om te overwegen wat slapen op je buik over je persoonlijkheid zou kunnen zeggen. Wat blijkt, je kunt een aantal dingen gemeen hebben met andere mensen die er ook voor kiezen om eerst op de buik te gaan liggen.

Wat hebben slapen op je buik en persoonlijkheidskenmerken met elkaar gemeen? Er kunnen enkele patronen zijn die de twee met elkaar verbinden. Volgens onderzoek hebben mensen die voorover slapen een aantal gedeelde trekken. Deze eigenschappen/gewoonten zijn o.a.:

  • Het gevoel dat je weinig controle over je leven hebt. Houd je je voor je leven vast aan je matras omdat je belangrijke aspecten van je dagelijks leven niet kunt veranderen? Volgens een studie is ontdekt dat veel mensen in een vrijvallende houding liggen omdat ze zich zo voelen als ze wakker zijn.
  • Wakker worden met meer angst dan de gemiddelde mens. Buikslapers hebben de neiging wakker te worden met het gevoel dat ze nog onafgemaakte zaken hebben van de vorige dag. Probeer je je zorgen in je matras te begraven door elke avond met je gezicht in bed te gaan liggen?
  • Enigszins defensief zijn. Mensen die op hun buik slapen zouden het volgens onderzoek wel eens moeilijker kunnen hebben om kritiek te aanvaarden (hoewel, om eerlijk te zijn, wie vindt het nu leuk om te horen dat hij ongelijk heeft?). Hoe dan ook, buikslapen is beslist de meest defensieve slaaphouding omdat je instinctief de voorkant van je lichaam beschermt.

Tips om beter op je buik te slapen

buikslaper-man

Het is niet onze bedoeling om je helemaal af te keren van buikslapen. Het is niet allemaal slecht nieuws. Als buikligging echt de meest comfortabele houding voor je is, ben je niet voorbestemd voor een leven van ochtendlijke rugpijn en ibuprofen.

Hier zijn wat tips voor hoe je op je buik kunt slapen zonder de pijnen en pijn die vaak met deze houding gepaard gaan.

  1. Het is aan te raden om met een kussen onder je bekken te slapen terwijl je op je buik slaapt. Dit ondersteunt je heupen en houdt je ruggengraat beter uitgelijnd. Leg de bovenkant van het kussen op je onderbuik; de onderkant van het kussen zal ongeveer halverwege je dij raken.
  2. Misschien wil je het slapen met een kussen helemaal overslaan. Zo kun je je nek beter uitgelijnd houden met de rest van je lichaam. Als je toch een kussen gebruikt, zorg er dan voor dat het relatief plat ligt. Op je buik rusten met je hoofd op een hoog kussen dwingt je nek naar achteren en veroorzaakt pijn in je bovenlichaam ’s morgens.
  3. Probeer te slapen met je voorhoofd schuin naar het kussen toe in plaats van met je hoofd opzij gedraaid. Dit is beter voor je bovenste wervels.

Hoe zit het met zwangere mensen?

person in gray and white floral long sleeve shirt

Slapen op een buik is één ding als je niet zwanger bent. Het is heel wat anders als je in verwachting bent. Vroeg of laat wordt de houding onmogelijk. Als je met een broodje in de oven slaapt, raden de meeste dokters je aan op je zij te slapen.

Slapen op je linkerzij heeft bijzondere voordelen. Het verbetert de bloedtoevoer naar vitale organen, waaronder hart, baarmoeder en nieren. Je kunt ook af en toe op je rechterzij gaan liggen, zodat je één schouder niet te veel belast.

Een matras kiezen om op je buik te slapen

Als je een geschikte matras kiest via M line bijvoorbeeld, kun je misschien toch comfortabel op je buik slapen. Goede matrassen om op je buik te slapen zijn stevig en contourvormend. De stevigheid voorkomt dat je lichaam te ver in het bed zakt, en de contourvorming beschermt je heupen en andere drukpunten. Dus, traagschuim vs. verende matrassen. Welke laat je zo licht als een veertje op je buik slapen, en welke laat je stijf als een plank achter? Wij zijn voorstander van kwaliteits traagschuim.

Een goede traagschuim matras ondersteunt je bekken en maakt tegelijk plaats voor je hoofd (dat direct op de matras ligt als je een kussen achterwege laat). Als je op je buik slaapt, houdt je lichaam van nature warmte vast onder je lichaam, dus wil je een matras die warmte afvoert. Materialen zoals traagschuim met koper-infusie voorkomen dat je oververhit raakt en chagrijnig wakker wordt.

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.