Als het gaat om huidverzorgingsmiddelen, lijkt het woord ‘stralend’ universeel aan de top te staan. Dus voor het nastreven van een gezonde, stralende teint hebben wij onderzoeken bekeken, experts aangesproken en naar beproefde rituelen gezocht om het allerbeste advies voor jou te vinden. Deze lijst met aanbevelingen bevat dus alleen dingen, die ook echt werken.

Hier laten we je 25 bewezen en natuurlijke manieren zien om een stralende huid te krijgen en te behouden.

1. Gebruik dagelijks een veilige zonnebrandcrème op basis van mineralen

jacht-zonsondergang

Een zonnebrandcrème op basis van mineralen moet het hele jaar door dagelijks worden aangebracht, omdat ultraviolette straling onmiskenbaar kankerverwekkend is. Als je niet om kanker geeft, denk dan aan schoonheid: UV-stralen zijn de voornaamste oorzaak van de verandering van de textuur en de kleur van de huid en van huidveroudering. Om jouw huid te beschermen, raden we je aan om een zonnebrandcrème op basis van mineralen te gebruiken (zoek naar actieve ingrediënten zoals zinkoxide of titaniumdioxide) met een SPF van 30 of hoger en breng deze dan elke ochtend als laatste stap in jouw huidverzorgingsroutine aan. Omdat de minerale zonnebrandcrème een fysieke barrière vormt, moet het als de laatste stap vóór de make-up worden aangebracht: alle actieve huidverzorgingsproducten, die je daarna probeert aan te brengen, zullen niet doordringen.

2. Probeer het collageen aan te vullen*

Het meest voorkomende eiwit in je lichaam – en je huid – is collageen en helaas nemen onze natuurlijke reserves van dit essentiële eiwit af naarmate we ouder worden. Collageen supplementen zitten boordevol aminozuren, waarvan is aangetoond dat het onze haar-, huid- en nagelgezondheid bevordert.* Door gehydrolyeerde collageenpeptiden op te nemen, wordt het supplement door het lichaam opgenomen en kan het het celvernieuwingsproces van de huid ondersteunen, de fibroblasten van onze cel stimuleren (of wat collageen en elastine in het lichaam aanmaakt), waardoor een gezonde, stralende, stevige teint wordt bevorderd.

3. Exfoliëer

Dagelijks een lichte exfoliatie, met ofwel een niet-irriterende zure reiniger of met een toner, die de dode huidcellen op het oppervlak oplost, zal tot een stralende huid leiden. Hoe dat komt? Door de buitenste laag dode huidcellen te verwijderen, wordt de huidtextuur gladder, wordt de absorptiesnelheid van jouw huidverzorgingsproducten verhoogd en wordt jouw teint helderder.

4. Zorg voor je darmen

Onderzoek toont aan dat onderliggende gezondheidsproblemen van de darmen zich op veel manieren via de huid, van acne tot eczeem, kunnen manifesteren. De verbinding heeft zelfs een naam: de huid-darm connectie. De algehele darmgezondheid is genuanceerd en complex en het is (om zoveel redenen) belangrijk dat iedereen de tijd neemt om te leren hoe je je eigen unieke darmflora kunt verzorgen en voeden. Voor de toepassing van dit artikel is hier echter een algemene richtlijn: alles wat jouw darmen beschadigt (suiker, bewerkte voedingsmiddelen) kan ook jouw huid beschadigen.

5. Neem gezonde vetten in jouw dieet op

gezond-eten

Gezonde vetten zoals die in noten, lijnzaad en avocado’s kunnen helpen om het vermogen van jouw lichaam om gezonde en sterke celmembranen aan te maken aanvullen en die door de huidbarrière te herstellen tegen omgevingsschade kunnen beschermen. Het niet eten van voldoende gezonde vetten kan ervoor zorgen dat de huid en het haar droog worden en het verhogen van deze vetten in de voeding kan helpen bij bepaalde huidaandoeningen, die worden gekenmerkt door overmatige droogheid. Andere gezonde en vette voedingsmiddelen voor een stralende huid zijn zalm, chiazaad, olijfolie en hele eieren.

6. Houd jouw huidmicrobioom in balans

Net als bij de darmen is een gezond, uitgebalanceerd huidmicrobioom essentieel voor het behoud van een gezonde, evenwichtige huid. Deze microscopisch kleine bacteriën houden de huid gehydrateerd en soepel, bestrijden vrije radicalen, voorkomen infecties en beschermen zelfs tegen schadelijke UV-stralen. Houd die van jou onder controle door agressieve zepen en scrubs te vermijden, die de essentiële oliën en bacteriën uit het microbioom van de huid kunnen verwijderen. Aan de andere kant, gebruik huidverzorgingsproducten die speciaal zijn samengesteld om het microbioom van de huid te stimuleren, zoals producten die pre- en probiotica bevatten. Bekijk hier onze lijst met de beste producten om een gezond huidmicrobioom te ondersteunen.

7. Breng direct na het baden huidverzorgingsproducten aan

gezichtsmasker-shaker

Misschien wel één van de meest essentiële componenten van een gezonde huid is vocht. Naast een hoogwaardige huidverzorgingsroutine, kan de timing waarop jij jouw producten aanbrengt de vochtretentie beïnvloeden. Ga direct na het douchen over op de huidverzorgingsroutine en gebruik de producten van Fanllorybeauty om je huid zo goed mogelijk te onderhouden. Door dagelijks na het baden een vochtinbrengende crème op het gezicht en het lichaam aan te brengen, wordt het vocht aangevuld en ingesloten. Het is veel beter om een goede huid te behouden dan te proberen om het te bevorderen nadat de huid droog, ontstoken en oncomfortabel is.


Fanllory verrassingspakket winnen t.w.v. €100? Volg ze dan snel op Instagram


8. Zorg voor een regelmatige gezichtsmassage

Het voelt niet alleen prettig aan, maar een gezichtsmassage kan de spanning verminderen en de bloedsomloop verbeteren, waardoor de huidcellen gezond blijven en de lymfedrainage wordt bevorderd. Volg een dagelijkse gua sha-routine voor het gezicht of gebruik een jaderoller. Het kost je maar een paar minuten per dag en de gloed na de gezichtsmassage (dankzij de eerder genoemde verhoogde bloedsomloop) is echt de moeite waard.

9. Eet voedingsmiddelen, die rijk aan antioxidanten zijn

Hoe kleurrijker, hoe beter. Mijn favorieten zijn donkere bladgroenten en bessen. Fruit en groenten worden inderdaad als de beste bronnen van antioxidanten beschouwd. Enkele voedingsmiddelen, die boordevol antioxidanten zitten en die je in jouw dieet kunt opnemen, zijn onder meer bosbessen, boerenkool, spinazie en – bonus – pure chocolade.

10. Blijf actief

sporten-man-fit

Het doen van oefeningen verhoogt de bloedstroom door het lichaam, waardoor essentiële zuurstof, voedingsstoffen en mineralen naar de huid worden gebracht. Kortom: sporten leidt tot een stralende, beter uitziende huid.

11. Gebruik vitamine C

Eén van de beste topische ingrediënten voor een stralende huid, eenvoudig en duidelijk, is vitamine C, die voor alle huidtypes werkt om de teint egaal en helderder te maken. Het onderzoek om deze bewering te ondersteunen is degelijk en uitgebreid: vitamine C kan hyperpigmentatie doen vervagen, beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf, de huidskleur oplichten en de productie van collageen en elastine bevorderen. Kort gezegd: het is heel erg belangrijk voor een stralende huid.

12. Pluk niet aan je huid

Als algemene vuistregel geldt dat als jouw producten eenmaal zijn aangebracht, jouw (hoogstwaarschijnlijk vuile) handen van jouw gezicht moeten blijven. Plukken aan de huid – puistjes, verwondingen of gewoon jeukende plekken – veroorzaakt verergering van het probleem en kan uiteindelijk tot infectie en littekentjes leiden.

13. Blijf gehydrateerd

Het is geen mythe: voldoende water drinken is essentieel voor de algehele gezondheid van de huid. Door voldoende gehydrateerd te blijven, blijft jouw huid gehydrateerd, gezond en, je raadt het al, stralend. En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle andere eindeloze voordelen van voldoende water drinken. Hoewel acht glazen per dag de algemene richtlijn is, is de inname van water niet voor iedereen hetzelfde, dus luister naar wat jouw lichaam nodig heeft.

14. Gebruik een alternatief voor retinoïde of retinol

Of je huid het nu beter doet met vrij verkrijgbare retinol of retinoïden op recept, dit ingrediënt staat bovenaan mijn lijst om een gezonde, stralende huid te bevorderen. Ten eerste herstelt het daadwerkelijk DNA-schade door de zon en de omgeving en kan het zelfs beschermen tegen precancereuze huidlaesies. Ten tweede voorkomt het dat de bovenste huidlaag zich opbouwt en er dof uitziet door een versnelde celvernieuwing te bevorderen.

Als je besluit dat retinol om wat voor reden dan ook niets voor jou is, overweeg dan bakuchoil een natuurlijk alternatief, dat dezelfde resultaten oplevert.

15. Krijg regelmatig gezichtsbehandelingen

We weten het, we weten het – maar dit is niet altijd haalbaar. Maar als het binnen jouw budget valt, is het krijgen van regelmatige gezichtsbehandelingen één van de beste manieren om een gezond, stralend gezicht te behouden, zegt Samolitis. In het ideale geval streef je naar één gezichtsbehandeling per maand, wat ook de tijd is van de natuurlijke vernieuwingscyclus van jouw huidcellen.

16. Vermijd mogelijk irriterend voedsel

Je weet al wel wat ik hiermee bedoel: voedingsmiddelen die zijn verpakt, bewerkt en rijk aan suiker, evenals zuivelproducten. Overtollige suiker, zuivelproducten en bewerkte voedingsmiddelen kunnen huidontsteking veroorzaken, wat kan leiden tot huiduitslag en puistjes. Als je je alleen kunt committeren om één van deze voedingsmiddelen te elimineren, maak er dan bewerkte suiker van, aangezien recent onderzoek het verband tussen voedingsmiddelen met veel suiker en acne heeft bevestigd, evenals algemene ontsteking van top tot teen.

17. Rook niet

Voor de hand liggend maar, om zoveel redenen, toch het herhalen waard: roken heeft schadelijke effecten op jouw hele lichaam – inclusief de huid. Terwijl het hier om stralen gaat, beperkt roken ook de zuurstoftoevoer naar de huid, verhoogt het de opbouw van schadelijke vrije radicalen en verhoogt het het risico op sommige huidkankers.

18. Geniet vaker van een gezichtsmasker

Naar onze mening mogen gezichtsmaskers niet eens als een verwennerij worden beschouwd – je moet deze regelmatig aanbrengen. Om de glans te maximaliseren, kies je voor gezichtsmaskers met ingrediënten zoals hyaluronzuur, natriumhyaluronaat en vitamine E.

19. Versterk jouw huidbarrière

Jeukende, schilferige, droge huid? Dan is jouw huidbarrière waarschijnlijk aangetast. Versterk het door vochtinbrengende crèmes en reinigingsmiddelen te gebruiken, die met ceramiden zijn geformuleerd, wat een essentieel onderdeel van de huidbarrière is en die kan worden verwijderd door excessief reinigen.

20. Krijg je schoonheidsslaapje

slapen-koppel

Nog een andere belangrijke reden om prioriteit aan slaap te geven: onvoldoende of een verstoorde slaap kan grote schade aan jouw huid aanrichten. Onderzoek heeft aangetoond dat een slechte slaapkwaliteit kan bijdragen aan meer tekenen van huidveroudering (fijne lijntjes en rimpels) en een aangetaste functie van de huidbarrière. Acht uur de standaard regel om te slapen, maar luister, net als bij water, altijd naar je lichaam.

21. Neem nicotinamide riboside

Nicotinamide riboside (NAD) is een molecuul dat werkt om de cellulaire gezondheid en de functie te van binnen en van buiten herstellen. In het lichaam wordt deze vorm van vitamine B3 in het co-enzym NAD omgezet. Net als de meeste andere goede dingen (collageen, elastine, hyaluronzuur – noem maar op) nemen onze niveaus van NAD+ van nature als we ouder worden af, dus biedt het vervangen van wat verloren gaat, tal van voordelen.*

22. Dames tip: Hou make-up en make-up borstels schoon

Make-upborstels, tasjes en sponzen zijn in feite broedplaatsen voor de verspreiding van bacteriën, dode huidcellen, olie en vuil – die allemaal jouw zoektocht naar een stralende huid ernstig kunnen belemmeren. Dus houd die dingen hygiënisch! Maak jouw makeupborstels regelmatig schoon, idealiter om de week.

23. Houd de zaken lauw

Eén van de meest voorkomende fouten bij het wassen van het gezicht: de verkeerde watertemperatuur gebruiken. Het spoelen van je huid (en haar) met te warm water kan de natuurlijke oliën van je huidbarrière ontdoen, waardoor de huid kan uitdrogen en tot een aangetaste barrière kan leiden. Te koud water zal de klus ook niet klaren en kan vuil en make-up op jouw huid achterlaten. Dus als het op het reinigen aankomt, blijf dan bij watertemperaturen die lauw zijn.

24. Stress minder

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, we weten het, maar gevoelens van chronische stress kunnen jouw huid ernstig beschadigen en zelfs tal van problemen veroorzaken, waaronder eczeem en psoriasis. Reden te meer om een goede zelfzorgroutine te volgen, hoe dat er voor jou ook uit mag zien (hoewel we eerder alm enkele tips hebben gegeven, zoals tijd vrijmaken voor gezichtsmaskers, gezichtsbehandelingen, lichaamsbeweging en schoonheidsslaapjes).

25. Hydrateer

glas-water

Moeten we nog meer zeggen? De huid gehydrateerd houden is één van de snelste manieren voor een stralende teint. Beknibbel niet op de dagelijkse vochtinbrengende crème, zelfs niet als je een van nature vette huid hebt en investeer in ingrediënten waarvan is bewezen dat ze hydrateren (zoals peptiden, elektrolyten en ceramiden).

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.