We hebben onze jaren van baardexpertise samen gegoten in deze handleiding over het groeien van een baard. We zullen alles uitleggen wat je moet weten om de beste baard ooit te kunnen groeien – of het nu je eerste baard is, of je een ervaren baardman bent.

We behandelen baardgroei tot in detail in deze blog, maar als je haast hebt zullen de stappen hieronder een goede basis voor de beste baard ooit vormen.

Blijf ‘m groeien.

Hoe zorg je voor meer baardgroei?

  1. Stel een doel voor jezelf voor de lengte van je ideale baard.
  2. Verminder jeuk door een baardolie te gebruiken zodra je begint met groeien.
  3. Je baard heeft op z’n minst 30 dagen nodig, al dan niet meer, om zich goed te kunnen vullen, dus geef niet te snel op.
  4. Versterk je baardgroei door genoeg te slapen, te sporten en goed te eten.
  5. Trim je neklijn, nét boven je adamsappel, na 30 dagen.
  6. Gebruik een haarborstel van 100% zwijnshaar om de huid onder je baard goed te scrubben.
  7. Gebruik een schaar om baardharen die langer dan de rest zijn bij te knippen.
  8. Maak nooit drastische beslissingen over je baard.

Hoe lang duurt het om een baard te groeien?

  • Gemiddeld groeien baardharen ruim een centimeter per maand.
  • Het duurt twee tot vier maanden om een volledige baard te groeien.
  • Onderzoeken laten zien dat de gemiddelde baard bijna een meter lang kan worden als je hem niet knipt.
  • Over het algemeen groeit een baard nooit langer dan hij in zes jaar groeit.

Veelvoorkomende mythes over het groeien van een baard

lange-baard-zwart

Er bestaan veel mythes over het groeien van een baard. Laten we een paar van de meest voorkomende eens bespreken.

Mythe #1: Door hem te scheren zal hij sneller terug groeien

Realiteit: Het enige wat scheren doet met je baard, is hem weghalen. Er is geen wetenschappelijk bewijst dat aantoont dat je haar sneller of dikker terug zal groeien. Alleen tijd en genen hebben hier invloed op.

Mythe #2: Baardgroei-olie werkt

Realiteit: Baargroei-olieën, serums en pillen zijn niet wetenschappelijk te onderbouwen en zijn de baardequivalent van mannelijke verbeteringspillen. Trap er dan ook niet in. Er zijn zeker vitamines zoals biotine die de gezondheid van je haar zullen verbeteren, maar zij zullen niks aan je genen veranderen.

Mythe #3: Baarden zijn te warm voor de zomer

Realiteit: Baarden blokkeren juist UV-straling en voeren zweet af, waarmee het een koele luchtstroom creëert.

Mythe #4: Baarden jeuken

Realiteit: Het is normaal om een beetje een jeukende baard te hebben aan het begin van je groeitraject, maar dit gaat snel weg. Baarden jeuken over het algemeen niet end it is dan ook een indicatie voor een verzorgingsprobleem.

Mythe #5: Baarden zijn vies

Realiteit: Je hebt misschien wel eens gelezen dat baarden sporen bevatten van ontlasting. Nou, alles bevat sporen van ontlasting. Gebruik een Beard Wash om je baard schoon te houden. En tada, je hebt geen probleem meer.

Mythe #6: Hoe groter, hoe beter

Realiteit: De beste baard voor jou is eentje die je kan groeien en waar je van kan houden. Je baard is geen teken van mannelijkheid.

Factoren die het groeien van een baard kunnen beïnvloeden

baard-zwart-wit

Genetica

Het soort baard dat je groeit is nauw verbonden met je genen. Sterker nog, het is dé belangrijkste factor waarom je baard doet wat hij doet (of juist niet doet). Ook al groei je misschien niet precies dezelfde baard als je vader, opa of overgrootvader, je genen bepalen wel de dikte, kleur(en) en uiteindelijke lengte van je haar.

Leeftijd

Je leeftijd helpt de snelheid van je baardgroei te bepalen. Mannen beginnen met het ontwikkelen van gezichtshaar rond 13 jaar. Tuurlijk is er altijd dat ene joch in de onderbouw die al een volle baard heeft, maar over het algemeen gebeurt de snelste en opvallendste haargroei in de periode van 25 jaar tot 35 jaar. De snelheid van baardgroei neemt af wanneer mannen ouder worden.  age helps determine the rate of your beard’s growth. Males begin to develop facial hair around age 13.

Testosteron

Hogere levels van testosterone leiden tot een betere kans om veel gezichts- en lichaamshaar te kunnen groeien. De keerzijde is wel dat mannen met hogere levels van testosteron meer vatbaar zijn voor kaalheid vanwege dihydrotestosteron. Als je je afvraagt waarom zoveel mannen met lange baarden ook kaal zijn, is DHT de boosdoener. De wetenschap is niet echt duidelijk over wat lage testosteronlevels veroorzaakt, maar er zijn onderzoeken die menen dat het genetisch is, terwijl andere onderzoeken weer beweren dat de omgeving waar iemand zich in hun kindertijd in bevindt het beïnvloedt.

Sporten

Sporten—gewichttraining om specifiek te zijn—helpt om testosteronlevels te boosten. Grote, functionele, compoundbewegingen zijn het meest effectief. Pushups, pull-ups, squats, deadlifts, rows en chest- en overhead presses zijn allemaal geweldig. Als je net nieuw bent, besteedt dan wat tijd met je trainer of coach. Een slechte houding zal je resultaten vertragen en leiden tot blessures. Als je je leven zittend heb doorgebracht (achter het bureau), raadpleeg dan eerst een dokter voordat je begint met je nieuwe sportregime.

Dieet

Een goed dieet, dat vol is van proteïne, vitamins en mineralen helpt voor het behoudt van je baard en jet maximaliseren van zijn groeipotentie. Haar bestaat uit proteïne, dus het is essentieel dat je dit in je dieet verwerkt. Een gebrek aan proteïne kan ervoor zorgen dat je baardhaar zwak en breekbaar wordt. B, C en D vitamines, samen met zink en ijzer, houden je baard gezond en laten hem sterk groeien.

Slaap

De volle acht uur slaap krijgen, verbetert de kwaliteit van je baard en de groeisnelheid. Je lichaamstemperatuur verlaagt behoorlijk tijdens je slaap, waardoor de bloedcirculatie toe neemt – zo ook in je haarzakjes en -wortels. Hoe meer voedingsstoffen je haarzakjes en -wortels bereken, des te beter.

Stress

Het is zeker geen grap als iemand zegt dat hij zo erg stress dat zijn haar erbij uitvalt. Stress kan inderdaad de groeisnelheid van zowel baard- als hoofdhaar veranderen, omdat het het immuunsysteem verzwakt – en een verzwakt immuunsysteem betekent minder haargroei.

Roken

De gezondheidsrisico’s van tabak zijn overduidelijk, maar één risico die je waarschijnlijk niet zo vaak hebt gehoord is haaruitval – waar ook baardhaar onder valt. Goede reden dus om voor goed de sigaretten links te laten liggen.

Begrijp baardgroei

man-bruine-baard

De gemiddelde man heeft 30.000 baardharen op zijn gezicht en ze doen allemaal hun eigen ding. Sommige haren groeien snel, andere haren juist langzaam en weer andere haren zijn helemaal krullerig en staan alle kanten op. Daarnaast gedraagt baardhaar zich ook nog anders afhankelijk van de plek waar ze vandaan komen.

Laten we eens kijken. Gezichtshaar groeit in 5 verschillende gebieden:

De snor – haar boven de bovenlip.
Het onderlip haar – het beetje haar direct onder je onderlip.
De goatee – het haar aan de voorkant van je kin, boven de kaaklijn en uitwijkend naar de wangen.
De bakkebaarden – het haar op de wangen boven de kaaklijn.
De nek – alles wat onder de kaaklijn groeit.

Gezichtshaar groeit anders in elk van deze vijf gebieden en groeit maar zelden op een gelijke en uniforme manier. Dit is vooral goed te zien van week twee tot week zes van je baardgroeiproces, wanneer het haar niet langer stoppels te noemen is maar echt op een baard begint te lijken. Het is normaal van een baard om een beetje vlekkerig en niet verbonden met elkaar te zijn op dit moment.

Groeipatronen verschillen van persoon tot persoon en hangen heel erg af van leeftijd en genen. Daarnaast heeft het haar dat in deze gebieden groeit zijn eigen unieke eindlengte, wat verschilt van persoon tot persoon. Dit is waarom sommige mannen een lange snoer kunnen laten groeien, terwijl anderen dat niet kunnen, of waarom sommige mannen soul patches zo groot als hun hele lip hebben en anderen weer niet.

Het overgrote deel van de dikte en vorm van een baard komt door het haar dat op de nek groeit. Meestal hebben nekharen de langste eindlengte van al deze vijf gebieden én hebben nekharen ook de neiging een stuk sneller te groeien dan de rest van je baard.

Laten we ook eens even kijken naar de drie fasen van haargroei, om helemaal in de diepte te duiken.

De 3 fasen van baardgroei

man-baard-sigaar

Alle haargroei – inclusief die van baardhaar – gaat door drie fasen heen: anageen, catageen en telogeen.

De anagene fase
De anagene fase van de haargroeicyclus vertegenwoordigt de groeifase. De cel in de wortel van de haarzakjes verdeelt zich onwijs snel tijdens de anagene fase, die twee tot zes jaar (of zelfs langer) lan duren. De lengte van de anagene fase wordt door je DNA bepaald. Tijdens deze fase blijft de wortel zich verdelen en groeien haren met ruim een centimeter of meer per maand.

De catagene fase
De catagene fase is de korte van de drie en staat voor de “transitie” van de cyclus. Haargroei stopt tijdens de catagene fase en haren komen los van hun zakje en bevestigen zich aan de huid. Daarnaast stopt de bloedtoevoer tot het haar volledig. Haar in de categene fase is gestopt met groeien en bevindt zich niet langer in de actieve fase. Dit duurt meestal twee tot drie weken.

De telogene fase
Nieuwe haren duwen de oude haren eruit – wat uiteindelijk leidt tot haaruitval. Terwijl de oude haren loskomen, keert de follikel terug in de anagene fase en begint de groeicyclus weer van voor af aan. De telegene fase duurt meestal twee tot vier maanden.

Voeding voor haargroei

Je baard is een echt verlengstuk van jezelf en de relatie tussen baardgezondheid en lichaamsgezondheid is nauw. Dit zijn de beste voedingsmiddelen die je kan eten om voor optimale baardgroei te zorgen.

Zoete aardappelen – Hoog in beta-caroteen, wat zal helpen met de celgroei in je baard. Beta-caroteen wordt namelijk omgezet in vitamine A, wat leidt tot meer celgroei van je baardharen.

Oesters – Een van de beste bronnen voor zink. Zink is een cruciale mineraal, wat de cellen die haren bouwen helpt. Oesters zijn daarnaast ook nog een geweldige bron van proteïne.

Eieren – Rijk in proteïne, geven eieren je meer waar voor je geld. Ze zijn een natuurlijke bron van biotine, wat bekend staat als een middel om je haar te versterken en als een suplement dat baardgroei bevordert. Eieren bevatten ook nog eens mineralen, zoals ijzer, calcium en zink.

Spinazie – Spinazie is rijk aan calcium, ijzer, magnesium, proteïne en kalium. Alle belangrijke factoren voor een gezonde baardgroei. Het is geweldig om rauw te eten, even op te bakken en zelfs in smoothies als je het wilt mixen met andere voedingsbronnen.

Kaneel – Kaneel bevordert de zuurstoftoevoer bij haarzakjes. Een klein beetje kan al een heel groot verschil uitmaken. Gooi het in je havermout, proteïne shakes en andere maaltijden waar wat zoetigheid gewenst is. Probeer alleen niet een hele lepel vol op te eten.

Lever – Als je er tegen kan, is dit stuk dierenorgaan geweldig. Het zit stampvol met proteïne, ijzer en biotine.

Biotine-rijk voedsel – Noten, zoals amandelen, pinda’s en walnoten, sojabonen en andere groentes, volle granen, bananen, bloemkool en paddenstoelen.

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.