Raak jij snel in paniek? Je bent misschien geneigd om deze vraag met ‘nee’ te beantwoorden. Daar ben je niet de enige in. De meeste mensen vinden van zichzelf dat ze behoorlijk rustig kunnen blijven wanneer er iets ergs gebeurt. Maar of dat in de praktijk, wanneer zij onverwacht met een noodsituatie te maken krijgen, ook altijd het geval is? Voor veel mensen geldt dat zij op zo’n moment toch dusdanig schrikken of simpelweg niet weten wat ze moeten doen, dat er toch paniek toeslaat. Door specifieke noodsituaties echter goed te trainen, ben je er beter op voorbereid en verklein je de kans dat je hersenen in de paniekstand schieten aanzienlijk.

Hoe bereid je je voor op een noodsituatie?

bos-brand

De reden waarom we in geval van nood snel in paniek raken, is omdat we er simpelweg niet op voorbereid zijn. Een noodsituatie ontstaat bijna altijd onverwacht, zodat je er al snel van zal schrikken. Bovendien komen we, gelukkig maar, niet vaak in een dergelijke situatie terecht. Dat heeft als nadeel dat onze hersenen ook niet getraind zijn in het omgaan ermee.

Wanneer je een handeling heel vaak hebt uitgevoerd, dan kun je hem als het ware met je ogen dicht doen. Hij zit opgeslagen in je geheugen. Maak je iets voor het eerst mee, dan moeten je hersenen actief aan de slag en ter plekke een oplossing gaan bedenken voor de situatie. En dat gaat knap lastig, vlak nadat je erg geschrokken bent of wanneer je weet dat jij of anderen in gevaar zijn.

De juiste training kan je helpen

red and white x logo

Hoe bereid je je voor op een noodsituatie? Door hem te oefenen. Natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan; er zijn zoveel noodsituaties die kunnen ontstaan, dat je ze onmogelijk allemaal kunt oefenen. Tijdens een BHV cursus leer je echter wel omgaan met de meest voorkomende, zoals een reanimatie of een brand. Er is een reële kans dat je hier, al dan niet op de werkvloer, eens mee te maken gaat krijgen. Door te oefenen hoe je moet handelen, sla je dit op in je geheugen en zal je als je daadwerkelijk in de situatie terechtkomt veel minder snel in paniek raken, en veel gemakkelijker direct gaan handelen.

Omdat genoeg oefenen belangrijk is, is het nodig je BHV regelmatig op te frissen. Alleen zo blijven de handelingen goed in je geheugen geprent, en kun je in geval van nood bijna zonder erbij na te denken het juiste doen. En dat kan veel kostbare tijd, het verschil tussen leven en dood, schelen.

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.