Je bent wat je eet, zegt men wel eens. Dat betekent ook dat je gezond kunt zijn als je gezond eet. Ook als man moet je goed voor je lichaam zorgen. Dat kan door de juiste dingen te eten. We bespreken vier voedingsmiddelen die een effect hebben op de gezondheid dat voor mannen in het bijzonder van belang is.

Watermeloen

watermeloen-gesneden

Eén ding waar als je man natuurlijk niet op hoopt, is dat je te maken krijgt met erectiestoornissen. Natuurlijk kun je daar zo’n blauw pilletje voor slikken, maar je kunt ook watermeloen eten. Dit kan namelijk een vergelijkbaar effect hebben. Door de aminozuren citrulline en arginine die in watermeloen zitten, wordt de productie van stikstofmonoxide in het lichaam bevorderd. Deze verbinding helpt om de bloedvaten in het lichaam ontspannen. Zo ontstaat er ook een betere bloedtoevoer naar de penis, met als gevolg een betere erectie. Lukt het niet om op deze manier een erectie te faciliteren, dan is het gebruik van het middel Caverject een alternatieve oplossing.

Sojabonen

Veel mannen houden van vlees en hebben een mentale allergie tegen sojaproducten zoals tofu, sojakaas en vegetarische hamburgers. Toch loont het om als man dit soort producten wél te eten met enige regelmaat, evenals zaken als verse sojabonen en sojanoten. In soja zitten namelijk isoflavonen. Hiervan is aangetoond dat ze de gezond van je prostaat beschermen, waarmee ook het risico op prostaatkanker verlaagd wordt. En dat is een zeer veelvoorkomende vorm van kanker onder mannen. Tijd voor een vegaburger dus.

Oesters

verse-oester

Wil je als man je voortplanten, dan is het belangrijk dat je spermaproductie naar behoren is. Het eten van oesters kan daarbij helpen. Oesters zijn rijk aan het mineraal zink, een belangrijke antioxidant voor het lichaam, want het is bij veel lichamelijke processen betrokken. Voor mannen helpt zink bij het bevorderen van de spermaproductie.

Vette vis

Naast prostaatkanker, zijn ook hart- en vaatziekten veelvoorkomend onder mannen. Ook daar kun je in je dieet rekening mee houden. Omega-3 vetzuren, meervoudig onverzadigde vetten die gezond zijn, zijn goed voor het hart en de bloedsomloop. Ook helpen ze het risico op prostaatkanker te verminderen en zijn ze goed voor het immuunsysteem. Omega-3 vetzuren krijg je binnen door vette vis te eten. Het meest rijk aan deze gezonde vetten zijn de vissoorten zalm, sardines, tonijn, makreel en haring.

Wat extra aandacht voor je dieet is dus belangrijk voor je gezondheid. Zeker als je daarmee de kans op nare aandoeningen kunt verlagen.

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.