SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) helpen je allebei om jouw online marketingdoelen te behalen. Maar hoe zet je jouw budget het beste in? En met welke strategie behaal je de beste resultaten? Het antwoord op deze vragen hangt uiteraard erg af van jouw persoonlijke situatie, maar wij zullen de keuzes voor je toelichten zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.
SEO: wat is het precies?
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Met SEO zorg je ervoor dat je jouw website optimaliseert voor je bezoekers, waardoor Google ervoor zorgt dat jij een hogere plek in de zoekresultaten behaald. Door zo hoog mogelijk te scoren op relevante zoektermen trek je meer bezoekers aan en behaal je meer conversies.
Gemiddeld genomen besteden bedrijven tussen de 5 en 10 procent van hun omzet aan marketing. Van dit budget, gaat zo’n 10 procent naar SEO. Of dit voor jou een goede verdeling is, hangt af van jouw bedrijfsmodel en de niche waarin je actief bent. Kleinere bedrijven geven vaak meer uit aan online marketing en SEO omdat dit een kosteneffectieve manier is om klanten binnen te halen. Lokale SEO optimalisatie is een voorbeeld van een strategie die zeer effectief kan zijn.
Wat je moet weten over SEA
SEA vormt een ander belangrijk onderdeel van je online marketing. Dit gaat over de advertenties binnen Google of een andere zoekmachine. Onder SEA vallen onder andere banner advertenties op websites, advertenties in de Google resultaten en video advertenties. Je betaalt voor iedere bezoeker die op de link klikt, maar ziet hierdoor wel direct resultaat. Door je advertenties te blijven monitoren en optimaliseren haal je de meeste conversies binnen. Hoeveel je aan SEA uitgeeft, heb je zelf in de hand. Bepaal de gewenste prijs per lead en het startbudget. Vervolgens blijf je testen en optimaliseren. Hierbij speelt je SEO ook een grote rol, want je kunt wel mensen op je website krijgen dankzij SEA maar door de inhoud goed aan te laten sluiten bij de zoekopdracht (SEO), zorg je voor conversie.
In de basis is het vrij eenvoudig om een SEA campagne op te zetten, maar om je budget echt goed in te zetten valt het aan te raden om de hulp van een expert in te schakelen. Travyk helpt je om optimale resultaten te behalen door de juiste mix van SEA en SEO in te zetten.
Voordelen van uitbesteden
Het grote voordeel van het uitbesteden van SEO en SEA, is dat je het maximale uit jouw budget haalt. Je gaat aan de slag met een professionele strategie, die stapsgewijs wordt uitgevoerd. Van het bepalen van de doelgroepen tot schrijven van de (advertentie)teksten en het optimaliseren van de landingspagina’s. Jij blijft op de hoogte gehouden middels rapportages.