Het smartphonegebruik is sinds de Corona crisis flink gestegen. In 2021 besteden consumenten gemiddeld 4,8 uur per dag op hun telefoon. Dat is 30% langer dan in 2019.

Dat meldt bureau App Annie in een nieuwe studie. App Annie berekende het gemiddelde smartphonegebruik van 4,8 uur per dag in tien markten, waaronder de VS, India, Turkije en Japan. In Brazilië, Indonesië en Zuid-Korea is het smartphonegebruik nog langer: mensen zitten daar al gemiddeld meer dan 5 uur per dag op hun smartphone. Vorig jaar was het totale aantal app-downloads 230 miljard, met China voorop.

TikTok is bezig met haar grote opmars

telefoon-tiktok-pagina

TikTok was vorig jaar wereldwijd de meest gedownloade app, gevolgd door Instagram, Facebook en WhatsApp. De TikTok-gebruikers besteden 90% meer tijd aan de video-app in vergelijking met 2020.

Volgens App Annie zal TikTok in de tweede helft van dit jaar de limiet van 1,5 miljard maandelijkse actieve gebruikers overschrijden. Facebook, WhatsApp, Messenger en Instagram hebben momenteel nog steeds meer maandelijks actieve gebruikers dan TikTok.

Mobiele applicaties (apps)

Vorig jaar lanceerden de Apple en Google App Stores samen 2 miljoen nieuwe apps en games. Apps voor het bestellen van eten en drinken zoals UberEats groeien snel. Tegen 2021 zal het aantal sessies voor dergelijke toepassingen toenemen tot 194 miljard, een stijging van 50% ten opzichte van 2020.

Gezondheids- en fitness-apps zijn ook populair, evenals meditatie- en mindfulness-apps zoals Headspace en Calm. Dit hangt hoogstwaarschijnlijk samen met de huidige pandemie.

Hoewel minder mensen in het echte leven aan het daten zijn (door alle maatregelen), zijn de uitgaven aan dating-apps wel gestegen tot meer dan $ 4 miljard, een stijging van 95 procent sinds 2018. Tinder is na TikTok en YouTube de meest winstgevende app.

Telefoons voor de jeugd

iphone-metro-koptelefoon

Telefoonfabrikanten zetten ook slim in op de stijging van het telefoon gebruik. Waar ze vroeger vooral gefocust waren op de wat oudere doelgroep die zich een wat duurdere telefoon konden veroorloven komen ze nu ook met ‘speciale’ modellen voor de jeugd. Hierbij kun je denken aan de Galaxy A serie van Samsung en de iPhone SE modellen van Apple. Dit zijn mooie telefoons met goede specificaties maar dan voor een scherpe prijs.

Zo wordt begin maart de volledige Galaxy A lijn gelanceerd. Waaronder de A53 en de A33 in een nieuw jasje worden gestoken. Door de toestellen telkens een nieuw uiterlijk te geven wordt de branch van telefoonaccessoires ook gestimuleerd. Er worden dan ook al veel A53 hoesjes ingekocht door de bedrijven in deze branche.

Stijging in Telefoonaccessoires

Aangezien het smartphonegebruik de aantal jaren hard is toegenomen, zijn deze gebruikers ook steeds vaker op zoek naar de juiste telefoon accessoires. In de afgelopen jaren zijn er dan ook verschillende trends op accessoire gebied geweest. Hierbij kun je denken aan de Selfiesticks en Popsockets. Momenteel zijn de telefoonhoesjes met gekleurde koorden met niet meer aan te slepen.

Daarnaast heeft de Corona Crisis ook wat voeten in de aarde omtrent de verkoop van accessoires. Zo is de manier waarop we werken veranderd. We leven in een tijd waarin onze vrijheid beperkt is en we niet meer kunnen gaan en staan waar we maar willen. Zo kunnen we niet meer met z’n allen tegelijkertijd op kantoor werken, maar zijn we genoodzaakt om waar mogelijk zoveel mogelijk thuis te werken. Hierdoor zijn bepaalde telefoon en kantooraccessoires die het thuiswerken bevorderen populairder geworden. Denk hierbij aan statieven, headsets en draadloze opladers.

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.