Kunstmatige Intelligentie, vaak aangeduid met de afkorting “AI”, neemt ons dagelijks leven over. Nou ja, het neemt het niet echt over zoals in de films, maar het is aanwezig op vele manieren die je je misschien niet eens realiseert.
Daarom is het belangrijk dat we begrijpen hoe het werkt en hoe we het kunnen gebruiken nu we 2023 binnengaan. Hier zijn de top 10 dingen die je moet weten over AI op basis van ons onderzoek. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Wat is kunstmatige intelligentie?
Kunstmatige intelligentie verwijst naar levenloze voorwerpen die intelligentie hebben en taken uitvoeren. Computers kunnen bijvoorbeeld patronen zien en informatie verzamelen, waarvoor normaal gesproken een levend brein nodig zou zijn. Alles wat deze zelfde logica volgt in termen van technologie kan worden beschouwd als AI.
1. Hoe wordt AI tegenwoordig gebruikt?
AI wordt vooral gebruikt om menselijke fouten te elimineren, de productiviteit te verhogen, en grote hoeveelheden gegevens inzichtelijk te maken. Om dat mogelijk te maken, heeft de technologie robotische procesautomatisering gecreëerd en laat ze machines of computers zelfstandig werken. Volgens het McKinsey rapport uit 2022 zijn robotische automatisering en computervisie de meest gebruikte manieren om AI wereldwijd te gebruiken.
2. Wat zijn andere veel voorkomende toepassingen van AI?
AI kan op honderden manieren worden gebruikt en daarom kan het ingewikkeld zijn om te begrijpen. Andere toepassingen van AI naast automatisering en computer vision zijn service operations, klantenservice, klantenwerving en contact center automation. In wezen hebben deze allemaal te maken met het doel om de productiviteit en efficiëntie te verhogen. Als mensen een contactcentrum runnen, kan het veel langer duren omdat iemand dan de telefoon moet opnemen en je vervolgens met een ander moet doorverbinden. In plaats daarvan creëert AI automatische menu’s waar je doorheen kunt klikken of spraakdetectie kunt gebruiken om de juiste extensie te bereiken. De AI zal in dit geval snel begrijpen wat je vraagt en je dan met behulp van zijn intelligentie in de juiste richting wijzen.
3. Hoe wordt AI gebruikt in het bedrijfsleven?
Bedrijven vertrouwen sterk op AI om tijd van werknemers te besparen voor andere, creatievere of belangrijkere taken. AI kan bedrijven helpen bij het maken van een product en het uitvoeren van de operaties. Als een bedrijf bijvoorbeeld dingen als software, huidverzorging of andere producten ontwikkelt en produceert, kan AI stappen uitvoeren om ze te vervaardigen of de operationele stroom in goede banen te leiden. Robotic process automation komt hier om de hoek kijken omdat er robots en softwares zijn gemaakt om te helpen bij het productieproces.
Een andere manier waarop AI het bedrijfsleven beïnvloedt is via marketing en verkoop. Terwijl deze taken in het verleden door mensen werden gedaan, kan AI de taken efficiënter en nauwkeuriger maken. De reden hiervoor is dat beide banen het werken met veel gegevens inhouden. Vooral in de verkoop kan AI helpen informatie te verzamelen over potentiële klanten en die gegevens vervolgens voor je analyseren. Het is cruciaal om te weten waar je hiaten zitten, dus AI kan in dat opzicht een echte levensredder zijn.
Human Resources maakt ook gebruik van AI in de vorm van HR-portalen. Veel bedrijven gebruiken die om informatie over werknemers op te slaan en sollicitaties aan te nemen. Ze hebben ook chatbots om FAQ’s te beantwoorden. Bij het aannemen van banen of het bekijken van prestaties uit het verleden kunnen ze gegevens trekken en analyseren met AI, wat helpt bij het beoordelen en verduidelijken van de behoeften van het bedrijf.
4. Hoe maakt AI je leven beter?
AI is niet gemaakt met het doel dat kwaadaardige robots onze banen overnemen. Er zijn veel tijdrovende taken die door kunstmatige intelligentie zijn komen te vervallen. Vooral repetitieve copy-paste- of downloadtaken vallen onder AI.
Het heeft ons ook geholpen de behoeften van klanten te evalueren met enquêtes en het analyseren van websiteverkeer, zodat we betere producten kunnen maken of meer van onze eigen inhoud kunnen verkopen. AI heeft het gemakkelijk gemaakt om online te winkelen met gerichte advertenties, zodat je online ervaringen zijn afgestemd op je voorkeuren.
Chatbots en digitale assistentie tools gebruiken ook AI om je te helpen. In plaats van in de wacht te staan om met een echt persoon te praten, kun je vaak een hulppagina van een grote website of bedrijf bezoeken en met hun AI-bot chatten om je antwoord te vinden. Het is een pijnloos en snel proces dat zonder AI frustrerend zou kunnen zijn.
5. Hoe gebruiken we AI in ons dagelijks leven?
Elke dag worden we wakker en gebruiken we AI zonder het te beseffen, want het is 2023 en we worden altijd bediend door technologie. Telkens als je je telefoon opent, gebruik je waarschijnlijk iets dat met AI te maken heeft. Te beginnen met face ID, dit helpt je met AI veilig toegang te krijgen tot je persoonlijke informatie. Een ander voorbeeld is als je Siri vraagt om iets op te zoeken of een timer in te stellen. Google Maps, sms’en en het plannen van e-mails zijn ook vormen van AI.
Zoals Forbes aangaf, is sociale media een van de grootste toepassingen van kunstmatige intelligentie, omdat de ontwikkeling van een “feed” en video’s, foto’s of nieuws die voor ons opduiken direct verbonden is met AI. Dit soort automatisering en aanpassing aan onze voorkeuren is wat sociale media zo aanlokkelijk maakt.
In je huis heeft AI ons automatisering gebracht die verlichting, verwarming, airconditioning enz. kan uitschakelen of een schema kan instellen. Dit bespaart energie omdat we ons aan een schema kunnen houden of de bediening kunnen controleren vanuit apps op onze telefoons.
Ten slotte is het gebruik van elke soort online bankrekening technisch werken met AI, omdat je de betaling van rekeningen kunt plannen of waarschuwingen kunt instellen voor wanneer je saldo laag is. Bovendien, wanneer je bank een aankoop detecteert die “anders” is dan jij, is AI verantwoordelijk voor het detecteren van je gedrag en het handhaven van de veiligheid wanneer iets niet normaal is.
6. Banen die met AI werken?
Niet alleen werken sommige mensen dagelijks nauw samen met AI, maar ze creëren het ook. In het McKinsey rapport van 2022 is aangetoond dat industrieën steeds meer software ingenieurs, AI data scientists en data analisten inhuren. Dit laat zien dat we waarde en succes zien bij de implementatie van AI. Door problemen op te lossen en analyses te versnellen, zullen deze banen zeker nog meer gevraagd worden. Een van de beste vaardigheden die je tegenwoordig op de arbeidsmarkt kunt leren is het interpreteren van gegevens en begrijpen hoe AI werkt.
In feite heeft Microsoft net aangekondigd dat ze een nieuwe versie van Bing zullen lanceren door gebruik te maken van ChatGPT, wat een geautomatiseerde chatbot in natuurlijke taal is. Het is een volledig nieuwe en verfijnde manier om AI te gebruiken, dus dit zal zeker nieuwe ontdekkingen in de AI-banenmarkt aanwakkeren en zelfs wedijveren met die van Google.
7. Wat zijn de gevaren van AI?
Zoals alles wat aan de oppervlakte perfect lijkt, zijn er enkele nadelen aan het gebruik van AI die door velen aan de orde zijn gesteld. Ten eerste komen privacy en cyberveiligheid in beeld. Om AI te laten werken aan zaken als gerichte advertenties, moet het leren over jou als consument en hoe jouw gedrag patronen creëert. Voor sommige mensen kan dit voelen alsof het hun privacy schendt en te nauw kijkt naar hun persoonlijke informatie. Daarom hebben veel websites waarschuwingen en mededelingen hierover.
Cybersecurity is altijd een risico, vooral wanneer informatie online wordt opgeslagen. De hoop is echter dat we met AI meer normen voor bescherming kunnen creëren. Gezichtsidentificatie technologie is bijvoorbeeld een vorm van AI om persoonlijke informatie te beschermen. De positieven moeten altijd worden afgewogen naast de risico’s.
Andere dingen die je moet weten over AI zijn de mislukkingen die in het verleden zijn gebeurd. Een van de voorbeelden waar vaak naar verwezen wordt zijn zelfrijdende auto’s. Zoals de meeste technologie kan deze falen of haperen, ook al komen deze fouten meestal minder vaak voor dan fouten door humor. Het auto-ongeluk van Tesla dat vorig jaar twee mensen doodde als gevolg van de gebrekkige autopilot-functie is slechts één voorbeeld van wanneer deze vorm van kunstmatige intelligentie dodelijk was.
Ten slotte is een grote zorg van AI dat het zal leiden tot werkloosheid voor bepaalde arbeidersfuncties. Hoewel bedrijven datawetenschappers inhuren om met AI te werken, vergen deze vaardigheden een lange en dure opleiding om onder de knie te krijgen. Als gevolg daarvan zijn de mensen die zonder werk komen te zitten degenen die werken in de productie en andere productie- of dienstverlenende banen die AI nu kan doen.
8. Hoe gaat de Nederlandse regering om met AI?
Interessant is dat de regering veel AI-onderzoek financiert. In het bijzonder kijken ze naar het gebruik van AI in het Ministerie van Defensie en in de Gezondheidszorg. We weten dit op basis van de gerapporteerde contracten die momenteel lopen met AI-verkopers. Hoewel we niet zeker zijn van de intieme details van waar ze aan werken, is de kans groot dat AI kan helpen bij het reguleren en versnellen van hun processen en bij het analyseren van belangrijke gegevens. Onze overheidssystemen is een nieuwe manier om na te denken over het gebruik van AI in 2023 en daarna.
9. Hoeveel hebben we tot nu toe uitgegeven aan AI?
In 2023 zullen we naar verwachting wereldwijd meer dan €471 miljard uitgeven aan AI. Van wat we weten omvat dit stemassistentiesystemen, cyberbeveiliging en generatieve AI. Dit omvat het uitgeven van geld om onderzoek te doen, te creëren en de manier waarop AI werkt te verbeteren.
Generatieve AI is een interessante categorie die dit jaar zou moeten groeien omdat het basis-AI die taken kan voltooien naar een nieuw niveau brengt waar het daadwerkelijk iets nieuws zal creëren. Nogmaals terugkomend op GPT-3, kan deze technologie nieuwe woorden, beelden en codes genereren. Een generatieve AI-bron zou veel veranderen van wat we nu weten over technologie, en daarom zijn de investeringen hoog.
Men investeert ook in AI om de functionaliteit ervan te verbeteren. De reden hiervoor is dat bewezen is dat AI vooroordelen vertoont tegen bepaalde soorten mensen. Zo is in het verleden gebleken dat beslissingssoftware racistisch en seksistisch is door gezichtsidentificatie, het genereren van uitspraken en selectie. Deze vooroordelen moeten worden gladgestreken wil het effectief werken.
10. Welke AI-trends gaan niet weg?
Er zijn veel AI-trends die niet verdwijnen. Een paar in het bijzonder die me te binnen schieten zijn face ID, plagiaatcheckers, en gezondheidstrackers/wearable detection. We hebben plagiaatcheckers en gezondheidstracering niet eens heel veel behandeld in dit artikel, omdat er zoveel versies van AI zijn. Deze zijn echter zeer gangbaar in ons leven en hebben bewezen nuttig te zijn, dus ze zullen niet snel ergens heen gaan.
Een andere trend die blijft, zijn chatbots en automatisering van de klantenservice. Deze verbeteren onze online klantervaringen en het is duidelijk dat ze, door verdere ontwikkelingen in de maak met slimme motoren zoals Bing, nog geavanceerder zullen worden.
In wezen is alles wat vervelende taken ten goede automatiseert iets wat AI ons heeft gebracht dat we niet achter ons willen laten. We zien dat er zowel veel positieve als enkele negatieve risico’s aan de technologie verbonden zijn. Het zal cruciaal zijn om AI te begrijpen en alles wat het dit jaar en in de toekomst kan doen. Door een beter begrip kunnen we de functie ervan in ons leven en in onze wereld bevorderen en reguleren.