Als het gaat om gezondheidsproblemen staan rugklachten bijna op gelijke hoogte met verkoudheid. Maar er is nog slechter nieuws voor automobilisten, want zitten verslechterd de rugklachten. Het is genoeg om automobilisten ongemakkelijk in hun stoel te laten schuifelen.

Wat kunnen automobilisten doen om ervoor te zorgen dat ze in de beste rijpositie zitten? En hoe kunnen ze weten dat de aankoop van een nieuw model auto niet zal resulteren in een verkrampte wervelkolom, een gekneusde nek of krampen in de benen?

Hier is het advies voor iedereen die het moeilijk vindt achter het stuur van zijn auto comfortabel te zitten.

Hoe hoog moet je stoel staan als je rijdt in een auto?

cupra-stoelen-binnenkant-auto-interieur

Je zou de Everest niet beklimmen zonder eerst je wandelschoenen vast te maken. Daarom is het belangrijk je rijpositie af te stemmen op je lichaamsbouw.

Zitcomfort wordt het best bereikt met de juiste verdeling van gewicht en steun voor het lichaam, en de mogelijkheid om aanpassingen te doen als je de behoefte voelt van positie te veranderen.

Al onze deskundigen raden bestuurders aan hun stoel ver genoeg naar voren te laten trekken, zodat ze het koppelingspedaal volledig kunnen uittrekken, terwijl ze een lichte knik in de knie behouden.

De rugleuning van de stoel moet iets naar achteren gekanteld zijn, en bij het draaien aan het stuur moeten je schouders in contact met de stoel blijven – in plaats van voorovergebogen.

De rugleuning van de stoel moet iets naar achteren gekanteld zijn, en als je aan het stuur draait moeten je schouders in contact met de stoel blijven.

Het midden van de hoofdsteun moet hoger zitten dan de oren van een bestuurder. Als hij lager zit dan de oren, werkt hij bij een ongeluk als een steunpunt, wat de gevolgen van een whiplash in feite verergert.

Stap-voor-stap gids voor het vinden van de juiste rijpositie

auto-rijden-sneeuw

  1. Duw je billen zo dicht mogelijk tegen de rugleuning. De afstand van de zitting tot de pedalen wordt zo ingesteld dat je knie licht gebogen is als de pedalen volledig ingetrapt zijn.
  2. Laat je schouders zo dicht mogelijk tegen de rugleuning rusten. Stel de rugleuning zo schuin in dat het stuurwiel gemakkelijk te bereiken is met licht gebogen ellebogen. Het schoudercontact moet behouden blijven als het stuurwiel gedraaid wordt.
  3. Stel de zithoogte zo hoog mogelijk in. Dit zorgt voor een onbelemmerd zicht naar alle kanten en alle displays op het instrumentenpaneel.
  4. Stel de kanteling van het zitkussen zo in dat het gemakkelijk is de pedalen volledig in te drukken. De dijen moeten zacht op het zitkussen rusten zonder er druk op uit te oefenen. Controleer de rugleuningkanteling voordat je de motor start.
  5. Stel het uitschuifbare zitkussen zo in dat de dijen er tot net boven de knie op rusten. Een vuistregel is dat er twee tot drie vingers ruimte moet zijn tussen de zitrand en de knieholte.
  6. De lendensteun is afgesteld als het lumbale deel van de rug in zijn natuurlijke vorm ondersteund wordt.
  7. De zijsteunen van de zitting moeten zo goed tegen het lichaam passen dat het bovenlichaam aan de zijkant comfortabel ondersteund wordt zonder te worden beperkt.
  8. Stel de bovenrand van de hoofdsteun in op dezelfde hoogte als de bovenkant van het hoofd. De afstand tot het hoofd moet ongeveer 2 cm zijn.

Niet alle autostoelen hebben elke hierboven genoemde verstelwijze, maar probeer de algemene adviezen voor comfort op te volgen binnen de mogelijkheden die je eigen autostoel biedt.

Meer essentiële tips om rugpijn in de auto te voorkomen

auto-rijden-man


1. Weet hoe je een goed zitje herkent

Een goede autostoel lijkt misschien niet meteen allemaal even comfortabel. Het zal een lichte en zeer stijve kernstructuur hebben, en die structuur moet zo gevormd zijn dat ze de best mogelijke houding van de menselijke wervels bevordert.

Je wilt geen zachte, kneedbare zitting die met veren is opgehangen, zegt hij, want dan zakt de bestuurder er in weg; liever eentje die zijn vorm behoudt, ook na uren en uren rijden.

Bestuurders moeten er altijd voor zorgen dat ze alle bedieningsorganen, zoals pedalen, versnellingspook en stuur, comfortabel kunnen bereiken. Controleer dan of de stoel zich aan hun lichaam aanpast, door extra voorzieningen zoals hoogte- en kantelverstelling, een uitschuifbare zitknobbel en lenden- en steunverstelling. En tenslotte is een beïnvloedende factor voor het comfort op lange ritten de cabine-omgeving, met inbegrip van de algemene indeling van het schakelmateriaal en de gemakkelijke bediening van het klimaatregelsysteem.

2. Probeer voor je koopt

De meest voorkomende problemen waar bestuurders last van hebben is lage rugpijn. Een irritatie van de heupzenuw die kan leiden tot gevoelloze benen en een stijve nek.

Een comfortabele stoel zal de heupen hoger plaatsen dan de knieën, de schouderbladen ondersteunen en een groot verstelbereik bieden. SUV modellen staan erom bekend dat ze een goede rijpositie hebben, maar ieder model is natuurlijk weer anders.

Een testrit zal uitwijzen of je echt comfortabel zit. Je moet bij het stuur kunnen en toch nog een buiging in je ellebogen hebben, in de spiegels kijken moet gewoon een oogbeweging zijn in plaats van een hoofdbeweging en het moet gemakkelijk zijn om alle pedalen, vooral de koppeling, in te drukken zonder je van de stoel op te tillen.

3. Voorkom ongemak onderweg

Bestuurders die lange afstanden afleggen moeten om de paar uur een pauze moeten nemen, en dat ze hun reis moeten onderbreken en stretchoefeningen moeten doen om zichzelf in beweging te houden.

Eenvoudige maar doeltreffende oefeningen als je in de auto zit en vastzit in het verkeer zijn onder meer bilklemmen, zijbuigingen en stoelbeugels.

Blijf uit de buurt van strakke kleding en schoenen met hoge hakken. Je zou ze niet dragen bij het tuinieren, dus waarom zou je ze in de auto dragen?

Wat is de beste stand van het stuur?

Meestal kan niet alleen je stoel versteld worden om de beste rijpositie te vinden – de meeste auto’s hebben telescopische stuurwielen die je op je gewenste hoogte en reikwijdte kunt instellen.

Je stuurwiel moet zo laag mogelijk staan zonder je het zicht op de rij-instrumenten te belemmeren, en eerder op je borst dan op je gezicht gericht zijn. Voor de veiligheid is het best dat je borst minstens 25 cm van het stuurwiel is – als je nog dichterbij bent, loop je het risico gewond te raken als de airbag ontplooit.

Als je je armen volledig uitstrekt, moeten de hielen van je handen op de bovenkant van het stuurwiel zitten. Dit betekent dat als je handen in de juiste handstand staan om te rijden – hetzij de klassieke “tien voor twee” of de meer hedendaagse chique “kwart voor drie” – je armen licht gebogen moeten zijn.

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.