Als ondernemer is het natuurlijk belangrijk om je klanten tevreden te houden. Bijvoorbeeld als je producten verkoopt of diensten aanbiedt. Er zijn verschillende manieren om aan klanttevredenheid te werken. In dit artikel delen we onze tips!
Betrouwbaar betaalsysteem
Veel ondernemers werken met een betaalsysteem. Zorg ervoor dat je klanten op een snelle en veilige manier kunnen betalen. Of dit nu op een fysieke locatie of juist online is: dit is altijd van belang. Met POS, kort voor point of sale, richt je een goed betaalsysteem in, waar zowel de klant als de ondernemer baat bij hebben. POS vormt de plaats waar de verkoop wordt uitgevoerd. Dit kan zowel hardware als software betreffen. Hardware bestaat uit de apparaten die je nodig hebt bij betalingen, waaronder een mobiele pinautomaat. Het voordeel aan een mobiel apparaat is dat je er altijd en overal betalingen mee kunt doen. Software is tevens belangrijk, onder andere om de klantbetalingen in te kunnen zien. Kies voor een professioneel betaalsysteem om een helder inzicht te behouden over de gemaakte winst én om je klanten tegemoet te komen.
Waardevolle service
Klanten verwachten een goede service. Of je nu een winkel hebt of een dienst levert: daar zit verder geen essentieel verschil in. Zorg daarom dat je deze service ook echt biedt! Loop niet de kantjes ervan af. Sta je klanten te woord met klantenservice, ook als er klachten of problemen zijn. Zorg dat bestellingen op tijd en netjes aankomen bij de klant. Pak alles goed in, het liefst in een mooie verpakking. Hoe meer moeite je hierin steekt, hoe groter de kans zelfs is dat klanten weer bij je terugkomen. En dat levert op de lange termijn natuurlijk veel op! Vaste klanten zijn een welkome toevoeging aan je klantenbestand. Maar daar moet je wel iets voor doen.
Heldere informatie
Ook het aanbieden van heldere informatie is een belangrijke service richting je klanten. Op je website of webshop bijvoorbeeld. Van productomschrijvingen tot contactgegevens, maak dat je de informatie biedt die klanten nodig hebben. Zo voorkom je ook dat er vragen gesteld hoeven te worden, wat je klantenservice weer minder belast. Er hangen dus meerdere voordelen aan op. Ga na welke informatie klanten wensen te lezen: hier kun je zelf waarschijnlijk wel een inschatting van maken. Vervolgens is het zaak om deze informatie een duidelijke plek te geven.
Eenvoudig contact opnemen
Het is belangrijk dat klanten je goed kunnen bereiken bij vragen of klachten. Maak het daarom zo eenvoudig mogelijk. Zo vormt WhatsApp een moderne communicatievorm waar ook steeds meer bedrijven op inspelen. Maar ook een telefoonnummer om te bellen of een e-mailadres om naar te mailen is een mogelijkheid. Het is uiteraard aan jou om te zorgen dat er ook daadwerkelijk op klanten wordt gereageerd. Sta klanten vriendelijk te woord, tevens als er sprake is van onenigheid.
Extra’s bieden
Tot slot kun je extra’s bieden aan de klanten. Denk aan een korting bij aanmelden voor de nieuwsbrief. Of organiseer winacties. Het maakt dat klanten sneller geneigd zijn om iets bij je te kopen. Uiteindelijk is dat het voordeel dat je als ondernemer hebt bij tevreden klanten!