We kennen allemaal wel die persoon, die altijd dingen voor elkaar lijkt te krijgen. Of het nu een vriend of een collega is, dit is de persoon wiens werk altijd op tijd wordt gedaan. Degene die er op de een of andere manier in slaagt om taken van één uur in 20 minuten af te ronden. Degene, die mensen omschrijven als een robot of een machine, want geen ander eenvoudig mens zou zo snel kunnen werken als zij. En toch bestaan deze mensen, die met maximale efficiëntie hun taken volbrengen. Wat hebben deze zeer productieve mensen met elkaar gemeen? Hoe doen ze dat?

De gewoonten van zeer productieve mensen

Het is verleidelijk om zeer productieve mensen als machines (of als tovenaars) te zien. Maar door te bestuderen hoe ze zo efficiënt kunnen werken en de uitdagingen kunnen overwinnen, die we allemaal ervaren, is het mogelijk om ook jouw eigen productiviteit te verhogen. Hoe overwinnen de meest efficiënte mensen uitdagingen zoals:

  • Taken uitstellen – zowel kleine, zeurende taken als grote, uitdagende taken.
  • Saai werk, dat gewoon gedaan moet worden.
  • Reageren op e-mail en andere berichten, terwijl je aan het werk bent.
  • Gedurende de hele werkdag gemotiveerd en energiek blijven.
  • Zich focussen op de belangrijkste projecten op hun bord en deze ook afronden.

Hoe graag ik ook de status van ‘zeer productief persoon’ zou willen hebben, het beste wat ik kan doen, is zeggen: ik werk eraan. Maar door artikelen en boeken te lezen en aan productieve mensen vragen te stellen, heb ik het beste advies verzameld, dat ik over hun productiviteitsgewoonten kon vinden.

Hieronder volgen 18 van de belangrijkste gewoonten van zeer productieve mensen. Van manieren om minder tijd aan e-mails te besteden tot methoden om gefocust te blijven, deze productiviteitstips kunnen jou helpen om jouw efficiëntie te maximaliseren én om meer gedaan te krijgen. Je kunt niet van de ene op de andere dag productiever worden. Maar als je kleine veranderingen aanbrengt en een aantal van deze gewoonten toepast, ben je al goed op weg om efficiënter te worden.

Hoe je productiever kunt zijn

hacker-laptop

Verhoog de productiviteit en word met deze gewoonten efficiënter:

  1. Concentreer je eerst op de belangrijkste taken.
  2. Cultiveer diep werk.
  3. Houd een afleidingslijst bij om gefocust te blijven.
  4. Gebruik de Eisenhower-matrix om prioriteiten op de lange termijn te identificeren.
  5. Gebruik de 80/20-regel.
  6. Verdeel taken in kleinere stukjes.
  7. Neem pauzes.
  8. Neem minder beslissingen.
  9. Maak een einde aan inefficiënte communicatie.
  10. Vind herhaalbare snelkoppelingen.
  11. Leer van zowel de successen als de fouten.
  12. Plan voor het geval er iets misgaat.
  13. Werk voordat je gemotiveerd of geïnspireerd raakt.
  14. Multitask niet.
  15. Vul de tank – laad jezelf op.
  16. Verbeter jezelf.
  17. Beheer jouw energie (en niet alleen tijd)
  18. Word beter in het zeggen van ‘nee’.

1. Concentreer je eerst op de belangrijkste taken

De theorie achter MIT (most important task) is dat elke to-do-lijst taken bevat, die belangrijker zijn dan andere. Als je je concentreert op het simpelweg afvinken van items op de takenlijst, krijg je een mix van belangrijke en minder belangrijke voltooide taken.

Het stelt je ook bloot aan de mogelijkheid van uitstelgedrag – het is gemakkelijk om de hele dag eenvoudige, minder belangrijke taken af te vinken in plaats van je te bezighouden met de moeilijke dingen. Besteed in plaats daarvan een paar minuten aan het begin van jouw dag om 1 tot 3 MIT’s te kiezen – de dingen die je, wat er ook gebeurt, aan het einde van de dag moet klaar hebben. Met een hernieuwde focus op wat belangrijk is, is het gemakkelijker om een zinvolle takenlijst te maken en zorg ervoor dat die belangrijke taken ook worden gedaan.

2. Cultiveer diep werk

Sommige taken zijn gewoon moeilijk. Er is geen vervanging voor diep werk. Iedereen heeft wel een paar dagelijkse taken, die je bijna slapend kunt doen. Dit zijn de taken waarvoor je podcasts nodig hebt. Als er iets is, zijn ze moeilijk om zelf uit te voeren omdat ze niet bijzonder interessant zijn. Tegelijkertijd zijn sommige taken gewoon moeilijk. Je kunt niet multitasken om ze af te maken. Je moet serieus de tijd nemen en mentale inspanning leveren om ze te voltooien. Deze taken worden ‘diep werk’ genoemd. Een paar aanbevelingen om diep werk te cultiveren zijn:

  • Plan diep werk: plan diep werk in jouw schema rond dezelfde tijd elke dag, waarschijnlijk in de ochtend. Als je regelmatig tijd hebt om diep werk te doen, kun je er een gewoonte van maken.
  • Raak verveeld: het klinkt contra-intuïtief om verveling een productieve gewoonte te noemen, maar het is wel belangrijk om je op je gemak te voelen bij verveling. Diep werk is niet altijd leuk en verveling of frustratie zorgen ervoor dat we op zoek gaan naar afleiding. Vermijd het gebruik van social media voor entertainment zoveel mogelijk en voel je meer op jouw gemak door niets te doen.
  • Wees moeilijker te bereiken: e-mail en andere afleidingen kunnen worden verminderd door mensen, die contact met je opnemen, vooraf te vragen om meer werk te doen. Vraag mensen om hun vragen te onderzoeken voordat ze naar jou toe komen en zoveel mogelijk informatie in hun e-mails te geven. Hetzelfde geldt voor jou: tijd besteden aan communicatie in plaats van snel een e-mail te sturen, kan het heen en weer sturen minimaliseren.
  • Ken jouw werkgewoonten: werk je het beste als je afgezonderd bent? Met periodieke pauzes? Werk je volgens een hectisch schema? Je hoeft niet jouw hele schema om te gooien, maar maak gewoon wat tijd vrij voor diep werk.

Zeer productieve mensen hebben de vaardigheid om diep werk onder de knie te hebben.

3. Houd een afleidingslijst bij om gefocust te blijven

lijstje-werk

Met e-mails, social media en duizend andere kleine taken is het gemakkelijk om afgeleid te worden wanneer je productief probeert te zijn. Of je je nu probeert te concentreren op diep werk of alleen maar kleinere taken uitvoert, afleiding is de vloek voor productiviteit. Het is moeilijk om met afleiding in de buurt efficiënte werkgewoonten aan te houden. Een krachtige methode om afleiding te verminderen, is het maken van een ‘afleidingslijst’. Houd deze lijst – of het nu een Google-document is of een fysiek stuk papier – bij de hand terwijl je aan het werk bent. Telkens als er een afleidende gedachte opduikt, schrijf die dan op de lijst en ga weer verder met het werk.

Deze techniek, die één van de geheimen van de Pomodoro-techniek is, is krachtig omdat je afleidingen vaak terecht aandacht vereisen. Als ik diep werk aan het doen ben en me plotseling een rekening herinner, die moet worden betaald of een idee heb voor een nieuwe blogpost, dan zijn dat gedachten die aandacht verdienen. Ze verdienen het gewoon nu niet. Als er tijdens jouw werk gedachten opkomen, schrijf ze dan op. Zodra je een pauze in je werk hebt bereikt, kun je terugkomen en ze aanpakken of ze toevoegen aan je grotere takenlijst.

4. Gebruik de Eisenhower-matrix om prioriteiten op de lange termijn te identificeren

Eén van de gevaren van productiviteit, is een focus op de korte termijn. Zoals managementlegende Peter Drucker ooit zei: Niets is zo nutteloos als efficiënt te doen wat helemaal niet zou moeten worden gedaan. Wanneer je productiviteitsgewoonten bestudeert, kun je gemakkelijk in die val trappen.

Op een willekeurige werkdag is het gemakkelijk om verstrikt te raken in dingen, die op dat moment belangrijk lijken. De Eisenhower-matrix, gebruikt door Dwight Eisenhower om tijdens zijn tijd als generaal beslissingen te nemen, werd door Stephen Covey’s boek The 7 Habits of Highly Effective People gepopulariseerd. Het helpt je snel te bepalen waaraan je moet werken en wat je moet negeren.

Om een Eisenhower-matrix te maken, maak je een vierkant van 2 x 2. Schrijf op de ene as ‘belangrijk’ en ‘niet belangrijk’. Aan de andere kant schrijf je ‘urgent’ en ‘niet urgent’. Door jouw takenlijst te ordenen op basis van het belang en de urgentie van elke taak, kun je tijdrovende zaken identificeren, die het niet waard zijn. Besteed je tijd aan dingen die niet belangrijk of urgent zijn? Negeer dan die dingen. Maakt je tijd vrij om te werken aan zaken die belangrijk maar niet urgent zijn? Als je net als de meeste mensen bent, zou je meer tijd in dit kwadrant kunnen doorbrengen. De Eisenhower-matrix maakt het gemakkelijker om te bekijken wat belangrijk is en wat niet.

5. Gebruik de 80/20-regel

Een andere manier om taken te prioriteren, komt voort uit het 80/20-principe. Ontdekt door de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto, stelt de 80/20-regel (ook wel het Pareto-principe genoemd) dat bij elk streven 80% van de resultaten afkomstig zal zijn van 20% van de inspanningen. Om de efficiëntie te maximaliseren, identificeren zeer productieve mensen de belangrijkste 20% van hun werk. Vervolgens kijken ze naar manieren om de andere 80% van hun schema te verminderen, om meer tijd te kunnen vinden voor de zaken, die de grootste impact hebben. Een cursus time management kan je ook helpen om beter je tijd in te delen en er het meeste uit te halen.

6. Verdeel taken in kleinere stukjes

werk-laptop-lijstje

Waarom stel je taken uit? Er zijn verschillende redenen waarom mensen uitstellen, maar één van de belangrijkste redenen is dat de taken op hun to-do-lijst gewoon te ontmoedigend lijken. Als je takenlijst items moet hebben met een groot bereik en niet erg specifiek, wordt het een uitdaging om die taken aan te pakken. Je kijkt naar het item en denkt: “Ik weet niet eens waar ik moet beginnen.” Je kunt beginnen door grote taken op te splitsen in kleinere taken. Stel voor elke taak kleinere doelen.

Als ik een item op een takenlijst heb met het label ‘schrijf een blogpost over productiviteit’, is het gemakkelijk om het (ironisch genoeg) uit te stellen omdat er een paar verschillende plaatsen zijn waar ik zou kunnen beginnen. Wat als ik die grotere taak in kleinere stukjes zou breken? In plaats van ‘schrijf een blog over productiviteit’ zou een voorbeeld van mijn to-do-lijst kunnen zijn:

  • Zoek trefwoorden op, die verband houden met productiviteit en goede, efficiënte gewoonten.
  • Lees de top 10 Google-resultaten over productiviteit.
  • Brainstorm over andere methoden om productiever te worden.
  • Organiseer de ideeën, die ik heb gevonden of bedacht in een overzicht.
  • Schrijf eventuele specifieke gedachten over elke tactiek op met behulp van opsommingstekens.
  • Doorloop mijn opsommingstekens een voor een, om ze in volledige secties uit te werken.

Mijn grotere to-do-item zijn nu zes kleinere taken geworden. Dat maakt mijn takenlijst natuurlijk langer, maar het helpt me ook om dingen sneller gedaan te krijgen en ik hoef niet na te denken over waar ik moet beginnen. Elk item op mijn lijst is ongelooflijk specifiek. Het enige wat ik hoef te doen is ze op volgorde aan te pakken. Het resultaat is de blogpost, die je nu leest.

7. Neem pauzes

Niemand kan zich, zelfs niet erg productieve mensen, acht uur lang concentreren. Het is gewoon niet mogelijk. Hoeveel efficiënte gewoonten je ook opbouwt, je kunt je niet zo lang concentreren zonder afleiding. Daarom is het nemen van pauzes zo belangrijk (en uit onderzoek blijkt dat mensen hierdoor ook productiever worden). Zelfs pauzes, die maar een paar minuten duren, kunnen je helpen om weer op te laden en nieuwe ideeën te bedenken.

Wees proactief met het nemen van pauzes. Wanneer je pauzes neemt, is het belangrijk om deze gestructureerd en weloverwogen te maken. Het is gemakkelijk om afleidingen als ‘een pauze nemen’ te rechtvaardigen. Maar als je die pauze niet hebt ingepland, is het mogelijk dat je eigenlijk gewoon afgeleid wordt. Methoden zoals de Pomodoro-techniek kunnen hierbij helpen. De Pomodoro-techniek suggereert werkblokken van 25 minuten, met korte pauzes van 5 minuten. Je werkt een bepaalde tijd intensief, gevolgd door een kortere tijd met opzet niet. Door pauzes in te plannen, kun je de hele dag fris en productief blijven.

8. Neem minder beslissingen (over dingen die niet belangrijk zijn)

Terwijl hij president was, vertelde Barack Obama ooit aan Vanity Fair dat hij nooit een beslissing neemt over wat hij zal dragen:“Je zult zien dat ik alleen grijze of blauwe pakken draag” zei Obama. “Ik probeer beslissingen te verkleinen. Ik wil geen beslissingen nemen over wat ik eet of draag. Omdat ik te veel andere beslissingen moet nemen.” Sommige beslissingen zijn belangrijk. De meeste zijn dat niet. Als je productiever wilt zijn, overweeg dan om alledaagse beslissingen uit te besteden of te elimineren.

9. Elimineer inefficiënte communicatie (besteed minder tijd aan e-mail)

gmail-laptop

Het wordt tijd dat we bij één van de grootste boosdoeners komen: e-mail. E-mail wordt vaak beschouwd als de vloek voor productiviteitsgewoonten. Veel mensen brengen hun werkdag door met de inbox van hun e-mail duidelijk zichtbaar en reageren op elke melding, zodra deze binnenkomt. Zoals ik al zei in het gedeelte over diep werk, heeft het veel waarde om dit soort afleiding te verminderen. Een manier om dat te doen, is door jouw inbox te minimaliseren en met specifieke tussenpozen te controleren.

Een andere tip is om te beginnen efficiënter te worden in jouw e-mailcommunicatie. Met andere woorden: stuur betere e-mails. Heb je ooit geprobeerd om een vergadering te plannen en vervolgens nog eens vijf e-mails heen en weer gestuurd om een specifieke tijd en plaats in te stellen? Wat als je het aantal e-mails zou kunnen verminderen dat nodig is om eenvoudige vergaderingen te plannen? Of maak elke e-mail nauwkeuriger, zodat je minder heen en weer hoeft te gaan voordat je daadwerkelijk met het echte werk begint?

Zeer productieve mensen verminderen het aantal e-mails dat ze verzenden door elke e-mail duidelijker en waardevoller te maken. Dat kan betekenen dat elke e-mail een paar minuten langer nodig heeft om te schrijven, maar het bespaart uiteindelijk ook tijd.

Je eigenlijke vergadering zal ook behoorlijk inefficiënt worden omdat je de agenda persoonlijk moet doorlopen en de andere persoon heeft geen tijd om na te denken over de antwoorden op je vragen. Je kunt een externe planner zoals Calendly gebruiken om dit nog gemakkelijker te maken. Stuur iemand gewoon je link en hij of zij kan een tijd boeken, die voor jullie beiden werkt. Maak jouw e-mails zo nauwkeurig mogelijk, van het plannen van vergaderingen tot het uitdelen van opdrachten of het stellen van vragen. Dit kost wat meer werk vooraf, maar maakt je uiteindelijk efficiënter en vermindert onnodig werk.

10. Automatiseer taken

Als je merkt dat je steeds weer dezelfde dingen doet, zoek dan naar manieren om die dingen sneller te doen. Dit kan zo simpel zijn als het leren van veelgebruikte sneltoetsen of het automatiseren van hele delen van jouw bedrijf. Op welke manieren kun je snelkoppelingen vinden? Hier zijn een paar mogelijke voorbeelden:

  • Stel standaard bedieningsprocedures samen voor veelvoorkomende taken, zodat je snel checklists kunt volgen in plaats van vanaf nul te werken.
  • Delegeer waar nodig taken aan stagiaires of andere medewerkers. (Zorg ervoor dat je jouw team regelmatig opvolgt en bijwerkt.)
  • Leer eenvoudige sneltoetsen die vaak voorkomen. Ik gebruik graag ‘command + shift + t’ om een recent gesloten tabblad te openen of ‘command + option + 2’ om een kop te maken in Google Docs.
  • Verhoog jouw typsnelheid – het lijkt voor de hand liggend, maar het verschil tussen 60 en 90 woorden per minuut is enorm. Een spel zoals Typeracer kan helpen (waarschuwing: het is verslavend).
  • Gebruik technologie om repetitieve taken uit te voeren.

Herhaalde taken zijn uitstekende kandidaten voor snelkoppelingen, delegatie of automatisering. Als je ze uit jouw schema haalt, kun je veel tijd en energie besparen.

11. Leer van zowel successen als van fouten

Eén van de uitdagingen van zeer productieve mensen is om ervoor te zorgen dat snel werken ook goed werken is. Als je snel werkt, sta je open voor het maken van fouten. Zeer productieve mensen pakken dat risico aan door op elk mogelijk moment te leren en te verbeteren – zodat het produceren van goed werk intuïtief wordt.

Leren van fouten ligt voor de hand (hoewel het natuurlijk ook waardevol is). Als er iets misgaat, is het analyseren van de fouten en het zoeken naar manieren om ze te voorkomen een enorm waardevolle leerervaring. Even belangrijk en veel minder gebruikelijk, is het leren van successen. Als er iets goed gaat, waarom gaat dat goed? Als je succes hebt, kan het verleidelijk zijn om de champagne te laten knallen en te beginnen met vieren. En begrijp me niet verkeerd: het is goed om jouw successen te vieren. Maar successen verdienen evenveel aandacht als mislukkingen. Zeer productieve mensen halen het beste uit successen door uit te zoeken hoe ze ze kunnen herhalen. Wat ging er goed en waarom? Wat moet je uit deze ervaring halen en opnieuw gebruiken? Zijn er elementen van een succesvol project, die niet zo effectief waren en kunnen worden geëlimineerd? Door deze vragen te stellen, kun je van het ene succes naar het herhaalde succes gaan. Het helpt je ook om je successen op een meer intuïtief niveau te begrijpen – wat je tijd bespaart wanneer je gaat zitten om aan een nieuw project te werken.

12. Plan voor als er iets misgaat

agenda-werk-laptop

Het overkomt iedereen. Je hebt grote plannen voor vandaag – het wordt je meest productieve dag tot nu toe – maar dan zijn er andere zaken, die je aandacht opeisen. Of jouw oven nu kapot gaat en je een reparateur moet bellen, er een last-minute vergadering komt of je bent vergeten om op tijd in te plannen voor de lunch – soms gaat het mis. Zeer productieve mensen erkennen de planningsfout: het feit dat iedereen onderschat hoe lang het duurt om taken af te ronden. Onderzoek naar de planningsfout toont aan dat een groot deel van de reden voor deze verkeerde inschatting is dat we vergeten rekening te houden met taken of verantwoordelijkheden die nog niet op onze agenda staan.

Heb je ooit geprobeerd om een vergadering te plannen en dat je dacht ‘laten we dit volgende week doen, want volgende week ziet er meer open uit?’ Maar dan volgende week komt eraan en is het net zo druk als altijd. Zeer productieve mensen zijn beter in het besef dat volgende week alleen open lijkt omdat je het nog niet hebt gepland. Door te plannen voor onderbrekingen en noodplannen te maken, kunnen zeer productieve mensen zich snel aanpassen wanneer zich ongeplande problemen voordoen.

13. Werk om gemotiveerd of geïnspireerd te raken

Veel mensen, die productievere gewoonten willen aanleren, praten over de noodzaak om geïnspireerd of gemotiveerd te raken. Zeer productieve mensen richten zich in plaats daarvan op het begin of ze nu gemotiveerd zijn of niet. Het betekent dat je niet alles in één keer hoeft aan te pakken. Als je moeite hebt om gemotiveerd te raken, komt dat vaak doordat je naar de enorme omvang van een project kijkt.

Dat is intimiderend. Het is moeilijk om aan de slag te gaan als je wordt geconfronteerd met de enorme omvang van een taak. Begin gewoon op de kleinst mogelijke manier te schrijven. Zelfs als je moet beginnen met het beschrijven van jouw eigen schoenen, is het krijgen van woorden – welke woorden dan ook – op de pagina de eerste stap. Hetzelfde geldt voor jouw werk, zelfs als je geen schrijver bent.

Als je je overweldigd voelt of merkt dat je dingen uitstelt, kijk dan door een fotolijst van 2,5cm. Begin iets te doen, zoals het opdelen van de taak in kleinere stukjes en je zult het gemakkelijker vinden om door te gaan. Actie ondernemen leidt tot motivatie, wat weer leidt tot meer actie. Zeer productieve mensen wachten niet op motivatie – ze gaan aan het werk en de motivatie volgt.

14. Stop met multitasken

Met zoveel afleidingen in onze omgeving, is het verleidelijk om in de val van multitasking te trappen. Niet doen. De reden is dat ‘multitasking’ eigenlijk een verkeerde naam heeft. Als je probeert te multitasken, doe je niet echt twee dingen tegelijk – je wisselt snel je focus tussen twee dingen. Elke keer dat je overschakelt, moet je je opnieuw op de nieuwe taak concentreren. Omdat het een paar minuten duurt om een taak onder de knie te krijgen, maken deze ‘overstapkosten’ multitasking buitengewoon inefficiënt.

Zijn er ook momenten waarop multitasking wel ok is? Waarschijnlijk wel. Als je jouw appartement schoonmaakt terwijl je naar een audioboek luistert, gaat het waarschijnlijk prima. De reden is dat de twee taken – schoonmaken en luisteren – niet dezelfde mentale middelen gebruiken. Maar als je een e-mail schrijft terwijl je de woorden in een podcast probeert te volgen, strijden beide taken om je taalhulpbronnen – je werk zal langzamer gaan werken en de kwaliteit zal eronder lijden. Het zapt ook je energie en maakt je hersenen vermoeider, wat betekent dat je jezelf ook vertraagt bij toekomstige taken.

Maar hoe stop je dan met multitasken? Multitasken vermijden kan zo simpel zijn als het tabblad sluiten met jouw e-mail en het dempen van Slack-, e-mail- of sms-meldingen. Bij de meeste banen betekent een extra half uur wachten om op een e-mail te reageren niet het einde van de wereld. Het elimineren van multitasking is één van de meest productieve gewoonten, die je kunt ontwikkelen.

15. Leer vaker ‘nee’ te zeggen

Het is zo verleidelijk om ja te zeggen. Er duiken voortdurend nieuwe projecten en kansen op. Het is gemakkelijk om opgewonden te raken door de mogelijkheden en dan met te veel verplichtingen te eindigen. Nee zeggen is moeilijk. Het betekent bewust dingen opzij zetten, zodat je de tijd hebt om aan je belangrijkste prioriteiten te werken.

16. Verbeter jezelf

meeting-koffie-man-vrouw

In een modern voorbeeld schrijven Warren Buffett en Charlie Munger veel van hun succes toe aan lezen. Door veel tijd te besteden aan lezen, meer kennis op te doen en beter te worden in hun vak, waren ze in staat om snellere en nauwkeurigere beslissingen te nemen. Besteed tijd aan verbetering, zodat je efficiënter op verschillende situaties kunt reageren.

17. Beheer je energie (en niet alleen tijd)

Time management is een groot deel van productiviteit. Veel van de productiviteitsgewoonten op deze lijst zullen je helpen om jouw tijd effectiever te beheren. Maar net zo belangrijk – en vaak over het hoofd gezien – is energie management. Als je uitgeput bent en nauwelijks kunt nadenken, maakt het niet uit hoeveel uren er nog over zijn op een dag. Je kunt ze niet productief gebruiken. Dit is de logica van het vroeg op de dag aanpakken van moeilijke taken – door jouw piekuren efficiënt te gebruiken, kun je meer in minder tijd gedaan krijgen voordat je moe wordt. Zeer productieve mensen weten dat het niet genoeg is om tijd te hebben om dingen te doen. Je energie beheren – om ervoor te zorgen dat je de meest intense taken uitvoert terwijl je de energie hebt om ze af te handelen – is een belangrijke truc om productief te worden.

18. Laad jezelf op

sporten-man-fit

Productiviteitstactieken, e-mailsjablonen en prioritering zijn waardevolle methoden om jouw productiviteit te verbeteren. Maar ze helpen niet als je niet goed voor jezelf zorgt. Zeer productieve mensen maken tijd vrij om zich op te laden. Dat betekent elke nacht voldoende slapen, sporten en gezond eten.

Als je niet helder denkt of moeite hebt om je te concentreren, kijk dan eens naar je persoonlijke gewoonten. Ik weet dat 7 of 8 uur slaap gewoon niet genoeg voor mij is – ik heb echt dichter bij de 9 uur nodig en het missen van slaap beïnvloedt dagenlang mijn productiviteit. Slaap. Sport. Eet gezond. Ga naar buiten en geniet van de zon. Zorg dragen voor jouw gezonde gewoonten is een cruciaal onderdeel van efficiënte werkgewoonten.

Conclusie: hoe jij productiever kunt zijn

Zeer productieve mensen kunnen op tovenaars of robots lijken. Meestal zijn de meest efficiënte mensen die je ontmoet erin geslaagd manieren te vinden om uitstelgedrag en andere uitdagingen te overwinnen. Onze productiviteitstips komen neer op vier hoofdzaken. Hier lees je hoe je productiever kunt zijn:

  1. Beheer je tijd goed.
  2. Maak betere takenlijsten.
  3. Zorg goed voor jezelf.
  4. Wees proactief.

En nog één tip: weet wanneer je om hulp moet vragen. Slimme mensen vragen om hulp. Productieve mensen geven toe wanneer ze iets niet weten. Als je om hulp vraagt in plaats van te proberen jezelf ergens doorheen te worstelen, bespaar je tijd (en frustratie). Zorg ervoor dat je weet wie en wat jouw middelen zijn en maak van hulp vragen een gewoonte.

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.