De beslissing om iets in je bedrijf uit te besteden is meestal een grote, en iets waar je meer over nadenkt naarmate je bedrijf groeit. In het begin heb je meer tijd en is de cashflow niet stabiel, dus is het zinvol om zoveel mogelijk zelf te doen en het geld te sparen voor belangrijkere zaken. Maar je bereikt een punt waarop je niet meer de tijd of de energie hebt om alles zelf te doen, dus je snijdt dingen uit je bedrijf, haalt er een team bij of besteedt het uit aan een expert.
Dus, wat is de beste aanpak als het gaat om SEO-diensten in je bedrijf – wanneer moet je het zelf doen, en wanneer is het toch verstandiger om SEO uit te besteden aan een online marketing bureau.
De voor- en nadelen voor het uitbesteden van SEO zoekwoorden
Voordelen voor het uitbesteden van SEO:
- Je hoeft geen tijd en moeite te besteden aan het opleiden van jezelf over de laatste trends en veranderingen in SEO
- Uitbesteden geeft je meer tijd om je te richten op jouw business
- Uitbesteden betekent dat je niet hoeft te betalen voor dure abonnementen op keyword research tools
Nadelen voor het uitbesteden van SEO:
- Kosten van het uitbesteden van SEO trefwoordonderzoek, en waar je het geld in plaats daarvan aan had kunnen besteden
- Niet de service krijgen die je verwachtte
- Omgaan met de SEO dienstverlener en hun beperkingen
Voordelen voor het SEO zelf doen:
- Je hoeft niet te betalen voor uitbesteding
- Je hebt volledige controle over de SEO van je klant
- Je hebt een extra vaardigheid en meer kennis dan wanneer je het aan iemand uitbesteedt
Nadelen voor het SEO zelf doen:
- Tijd en moeite om SEO te leren en trends en veranderingen bij te houden
- Tijd en moeite om zoekwoorden te onderzoeken en een SEO content strategie te maken
- Kosten van het leren van SEO – cursussen kunnen duur zijn
- Kosten van SEO-tools waarop je je moet abonneren, om het werk te doen
Moet je SEO uitbesteden of zelf doen?
Voordelen van uitbesteding
Je hoeft jezelf niet op te leiden
Hoewel het goed is om een basiskennis te hebben van wat SEO is en hoe het werkt, hoef je door uit te besteden aan iemand die de diepgaande kennis en ervaring heeft en op de hoogte is van SEO best practices, jezelf niet op te leiden of je zorgen te maken over het bijhouden van SEO veranderingen.
Uitbesteden bespaart je tijd
Het plannen en implementeren van SEO kost veel tijd en moeite. Tijd die je besteedt aan SEO is tijd die je zou kunnen besteden aan het werken in je bedrijf en het verdienen van inkomsten. SEO consultants en bureaus kennen de meest efficiënte manieren om SEO te implementeren.
Uitbesteden bespaart je geld op dure abonnementen
Je hoeft geen abonnementen aan te schaffen op tools voor zoekwoorden onderzoek, auditing en andere SEO-tools, omdat je consultant of bureau hiervoor zorgt.
Nadelen voor het uitbesteden van SEO
Kosten van uitbesteding
Als de cashflow krap is (vooral in de beginfase van je bedrijf), kan het uitbesteden meer aanvoelen als een uitgave dan als een investering. Je moet het geld hebben om de kosten te dekken, hoewel je dit moet verdisconteren in je offerte voordat je die naar je klant stuurt, omdat je klant de kosten van het uitbesteden van SEO zoekwoorden moet dekken.
Niet de service krijgen die je verwachtte
Als je zelf SEO zoekwoorden onderzoek hebt gedaan, krijg je misschien niet wat je verwachtte als je SEO zoekwoorden onderzoek uitbesteedt. Een goed idee is om enkele van de verwachtingen die je hebt over de dienst die je boekt te delen, zodat degene die je trefwoord onderzoek doet je voorkeuren kent en zich kan inzetten om te leveren.
Omgaan met de beperkingen en restricties van de SEO consultant
Zal de consultant je deadline halen? Moet je een follow-up met ze doen? Wat als je hun werk verwarrend of onvolledig vindt? Het is belangrijk om iemand te vinden die je aardig vindt en vertrouwt om aan uit te besteden, om dergelijke problemen te beperken.
Voordelen voor het zelf uitvoeren van SEO
Bespaar geld op uitbesteding
Door zelf SEO trefwoordonderzoek te doen, bespaar je geld op uitbestedingskosten. Dit is geweldig als jij of je klanten een klein budget hebben of als je bedrijf gloednieuw is en je meer tijd beschikbaar hebt om het werk te doen.
Meer controle over SEO prestaties
Het kan gemakkelijker zijn om de SEO-prestaties te beheren en te controleren als je het zelf doet. Als je je eigen website-inhoud schrijft dan is het zinvol om zelf zoekwoordonderzoek en optimalisatie te doen terwijl je je inhoud schrijft. En als je een goed zakelijk netwerk hebt, heb je al mogelijkheden beschikbaar voor het opbouwen van backlinks.
Toegenomen vaardigheden en kennis
Door SEO te leren en zelf trefwoord onderzoek te doen, worden je vaardigheden en kennis uitgebreid, wat kan leiden tot een aantal nieuwe en spannende mogelijkheden in je bedrijf. Je kunt besluiten om van je solobedrijf een bureau te maken en extra diensten aan te bieden, zoals website design en -ontwikkeling en Google ads-diensten, en een team te laten groeien.
Nadelen voor het zelf uitvoeren van SEO
Tijd en moeite om SEO te leren
Voordat je zelf SEO implementeert, moet je leren hoe het moet. Je kunt uren verspillen aan onderzoek, lezen en jezelf SEO leren.
Toen ik begon in SEO voor Fabmagazine, besteedde ik veel tijd aan onderzoek en lezen. Wat ik de grootste uitdaging vond, was weten welke informatie juist en actueel was. Je kunt gemakkelijk verdwalen.
Hoe meer tijd je besteedt aan onderzoek en leren, hoe minder tijd je hebt voor het verdienen van inkomsten in je bedrijf.
Tijd en moeite voor zoekwoorden onderzoek
Je hebt vast wel eens gehoord van mensen die vastlopen in een trefwoord onderzoek konijnenhol! Als je eenmaal begint met zoekwoorden onderzoek, is het gemakkelijk om afgeleid te raken en dan uren of zelfs dagen te verspillen aan het vinden van zoekwoorden, en als je ze vindt, weet je niet zeker of het de beste zijn!
Kosten van het leren van SEO
SEO cursussen en coaching kunnen duur zijn en vergen ook veel tijd en moeite. Veel bedrijven stellen het leren van SEO uit omdat ze het budget niet hebben om een cursus te betalen.
Kosten van SEO-tools
Als je zelf aan SEO doet heb je toegang nodig tot een keyword research tool en een SEO audit tool. De meeste tools zijn maandelijkse abonnementen en veel van de top SEO tools zijn te duur voor een klein bedrijf met een klein budget.
Conclusie
Het is een goed idee om te kijken naar de voor- en nadelen van zelf SEO doen versus het uitbesteden van SEO. Beide zijn geweldige opties, afhankelijk van de behoeften van je bedrijf. Denk na over je bedrijf, tijd en het geld dat je beschikbaar hebt. Wat zal je bedrijf het meest helpen – iemand anders de SEO laten doen of dat je het zelf doet?
Wees realistisch over de beschikbare tijd en het budget voor SEO. Spreek met bureaus en consultants voor hun mening en vraag andere bedrijven die hun SEO zelf doen.
Er is niet één juiste optie voor iedereen. Je zult altijd de keuze moeten maken tussen tijd of geld en nadenken over de gevolgen op lange termijn. SEO is iets waar je nog jaren aan zult werken. Misschien niet zo vaak als je aan sociale media werkt, maar het zal een belangrijk onderdeel vormen van je marketingstrategie.