Droom je er al lang van je eigen bar te openen maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Je hebt waarschijnlijk al nagedacht over je concept en je naam, maar misschien ben je onzeker over enkele van de fijnere details, zoals hoe je financiering en vergunningen kunt krijgen. Een succesvolle bar runnen kan lucratief en lonend zijn, als je maar wat zorgvuldig onderzoek doet en de juiste stappen volgt. We schetsen het proces om je eigen bar te beginnen, van het eerste concept tot je grootse opening, zodat je je droom om bareigenaar te worden kunt vervullen.

1. Kies een barconcept en -merk

restaurant-bar-toronto

Het leuke van je eigen bar beginnen is het bedenken van je concept en merk. Je concept omvat alle algemene ideeën die je hebt over wat voor soort bar je wilt openen. Je merk is iets meer afgebakend en omvat de identiteit en de missie van je zaak. Elk detail van je bar moet je merk ondersteunen, van je stijl van bediening tot je inrichting en ambiance. Een goede vraag om jezelf te stellen is hoe wil je dat mensen zich voelen als ze je bar binnenlopen?
Hier zijn wat voorbeelden van barconcepten om je aan het denken te zetten over je eigen bar:

  • Een pretentieloze buurtbar met comfortabele zitjes en een jukebox met klassieke hits, waar mensen na het werk tot rust kunnen komen.
  • Een barcade met vintage flipperkasten die slechts een paar soorten bier schenkt, waar gasten zich op een vrijdagavond kunnen uitleven en amuseren.
  • Een stemmige martini bar met neonverlichting en hypnotiserende muziek, waar gasten zich deel van een exclusieve club kunnen voelen.
  • Een geraffineerde wijnbar met modern meubilair en kunst aan de muren, waar gasten kunnen nippen aan vluchten wijn, gecombineerd met voorgerechten.

Het belangrijkste om op te merken is dat je concept en merk in overeenstemming moeten zijn met de demografie van je gekozen locatie. Als je bij de stap komt van het uitvoeren van marktonderzoek, moet je misschien je merk aanpassen aan de behoeften van de buurt die je bedient.

2. Kies een naam voor je bar

Het kiezen van de naam voor je bar kan voelen als het moment dat je droom werkelijkheid wordt, maar hoe kies je de juiste naam? Zorg ervoor dat hij pakkend is, dat hij je merk weerspiegelt en dat hij uniek is. Bedenk dat je naam op al je marketingmateriaal en koopwaar gebruikt zal worden, ook op menu’s, personeelsuniformen en advertenties. Blijf weg van namen die te lang en ingewikkeld zijn.

Nadat je een naam hebt gekozen die je bar perfect vertegenwoordigt, is het tijd om te overwegen er een handelsmerk voor te nemen. Dit beschermt je naam tegen gebruik door andere bedrijven, wat nuttig kan zijn als je locatie in een gebied met hoge dichtheid ligt. Het is vooral belangrijk als je van plan bent je zaak in de toekomst uit te breiden naar meerdere locaties.

3. Kies een zakelijke entiteit voor je bar

luxe-bar

Elke bedrijfseigenaar moet beslissen wat voor soort entiteit of bedrijfsstructuur hij wil oprichten. Dit heeft invloed op je wettelijke aansprakelijkheid, je eigendomsrechten, hoe je bedrijf belast wordt en je financieringsmogelijkheden. Dit zijn de meest voorkomende entiteittypes voor kleine bedrijfseigenaars:

Eenmanszaak – Dit is de meest voorkomende structuur voor kleine bedrijven en vereist geen papierwerk om op te zetten. Zodra je een bedrijf begint dat met winstoogmerk werkt, ben je automatisch een eenmanszaak. Het nadeel van deze entiteit is dat je als eigenaar van de bar aansprakelijk bent voor eventuele rechtszaken tegen je bedrijf.

B.V. – Een inschrijving bij de KvK is alles wat nodig is om een B.V. te beginnen, wat het erg aantrekkelijk maakt. Je bent echter aansprakelijk voor de fouten van je partner, dus is het aan te raden toch een partnerschapsovereenkomst op te stellen. Laat je partnerschapsovereenkomst altijd door een advocaat nakijken voor je tekent.

4. Schrijf een Business Plan

Dit is het punt waar je moet gaan zitten en je bedrijfsplan op papier moet zetten. Het hebben van een grondig bedrijfsplan gaat je helpen als je investeerders aanspreekt en leningen aanvraagt. Het is ook een prima manier om eventuele onzekere punten over de werking van je zaak door te werken. Een bar bedrijfsplan moet het volgende omvatten:

  1. Samenvatting
  2. Bedrijfsoverzicht en -beschrijving
  3. Analyse van de markt
  4. Bedrijfsaanbod
  5. Management
  6. Strategieën voor marketing en public relations
  7. Financiële prognose

5. Zorg voor financiering van je bar

bar-licht

Na het maken van je financiële projectie heb je een beter idee van de financiering die je nodig zult hebben om je droom waar te maken. Maak een lijst van alle opstartkosten die nodig zijn om je bar draaiende te krijgen. Tel daar dan de kosten van de dagelijkse bedrijfsvoering bij op, waaronder de kosten van alcohol, lonen, nutsvoorzieningen en huur. Van daaruit kun je een begroting maken en voorspellen hoeveel geld je nodig zult hebben om je bar het komende jaar draaiende te houden.

Bepaal vervolgens hoeveel geld je hebt om in je opstartkosten te steken en hoeveel extra financiering je nodig zult hebben. Nu je een definitief getal hebt, kun je beginnen met het aanvragen van leningen. De initiële investering die je doet zou je binnen een paar jaar kunnen terugbetalen als je je bar met succes runt.

6. Zoek de perfecte locatie

Het uitvoeren van een locatie-analyse is de beste manier om de perfecte locatie voor je bar te vinden. Er zijn veel factoren te overwegen, maar dit zijn enkele van de belangrijkste:

Doelgerichte demografie – Je moet beginnen met je te richten op een plaats met een demografie die overeenkomt met je concept, of je hele concept baseren op de demografie van een vooraf bepaalde plaats.

Gezondheidsvoorschriften en Zonering – Zoneringsvoorschriften kunnen sterk variëren tussen steden en provincies. Zorg ervoor dat je vertrouwd raakt met de bestemmingsplannen van je locatie, zodat je weet wat je kunt verwachten.

Zichtbaarheid en toegankelijkheid – Het is uiterst belangrijk een locatie te kiezen die zichtbaar is voor mensen die voorbij rijden of lopen. Toegankelijke parkeergelegenheid is altijd optimaal.

Nabije concurrentie – Als een gebied al verzadigd is met bars, wil je misschien een andere locatie kiezen, of ervoor zorgen dat je bar een uniek concept heeft dat opvalt.

7. Verkrijg vergunningen en licenties

kleine-bar-oldschool

Zorgen dat je de juiste vergunningen hebt is misschien de meest vervelende stap op je weg, maar het is van vitaal belang om je bar open te krijgen voor zaken. Het kan nooit kwaad de hulp van een advocaat in te roepen om er zeker van te zijn dat je alle grondbeginselen gedekt hebt. Het aantal vergunningen dat je nodig zult hebben en de totale kosten van de vergoedingen zullen per staat verschillen. Dit zijn enkele van de belangrijkste vereiste vergunningen:

Werknemer Identificatie Nummer – Je hebt een Werkgever Identificatie Nummer, of EIN, nodig om veel van de onderstaande vergunningen aan te vragen. Dit nummer identificeert je als werkgever en stelt je in staat je personeel officieel in dienst te nemen.

Drankvergunning – Zonder drankvergunning kun je niet legaal alcohol verkopen. Niet alleen staat de vergunning je toe alcoholische dranken te verkopen, ze bepaalt ook welke soort alcohol je mag verkopen en de tijden en dagen waarop je mag werken. Het proces om er een te krijgen kan lang duren, dus begin hier meteen aan door contact op te nemen met het bureau voor Alcoholische Drankcontrole van je staat.

Licentie voor voedselvoorziening – Als je van plan bent voedsel in je bar te serveren, heb je een licentie voor voedselvoorziening nodig. Dit garandeert dat je zaak voldoet aan de wetten en voorschriften voor voedselveiligheid. Om een foodservice vergunning te krijgen, vraag je die online aan op de website van je staatsoverheid.

Hier zijn een paar voorbeelden van andere vergunningen die je nodig kunt hebben om je bar te openen:

  • Muziek vergunning
  • Bewonerscertificaat
  • Vergunning voor biljarttafel
  • Plaatsing van vuilnisbakken

8. Zoek een leverancier van sterke drank

Nu het meeste papierwerk achter de rug is, is het tijd om een verlanglijstje te maken van de sterke dranken, bier, of wijn die je in je bar op voorraad wilt hebben. Misschien heb je al een selectie in gedachten of je kunt wat onderzoek doen om te zien wat populair is in de omgeving. Het concept van je bar kan bij deze beslissing zwaar wegen, vooral als je je gaat specialiseren in één soort alcohol, zoals ambachtelijk bier of kleinschalige wijnen en sterke dranken.

Je zult een alcohol distributeur willen vinden die het merk en de producten aanbiedt die je op je verlanglijstje hebt staan. Veel groothandels hebben websites met portfolio’s die al hun producten en prijzen laten zien. Hier zijn enkele dingen om in gedachten te houden als je een distributeur kiest:

  • Merkkeuze
  • Minimum aankoopvereisten
  • Betalingsvoorwaarden en kortingen
  • Leveringsdata
  • Beschikbaarheid van merkambassadeurs of promotiemateriaal

Zodra je je bar met alcohol bevoorraad hebt, moet je beginnen met het inventariseren van drank, zodat je de juiste hoeveelheden kunt aanhouden. Het consequent inventariseren van drank geeft je een idee van hoe je bar het doet, wat je par niveaus moeten zijn, en welke producten verkopen.

9. Ontwerp een barindeling

Credits: drughelpline.org

Als je je bar vanaf nul ontwerpt, kun je het beste de maten van de hele ruimte nemen. Je kunt de indeling op papier uittekenen of gebruik maken van ontwerpsoftware om een virtuele blauwdruk te maken. Het hebben van de blauwdruk gaat je helpen bij het kiezen van armaturen, apparatuur, krukken, en zitmeubelen die binnen je ruimte passen.

Houd in gedachten dat de ruimte functioneel moet blijven. Je personeel moet zich vrij kunnen bewegen rond eventuele tafels of cabines. De ruimte achter je bar moet voldoende ruimte hebben voor drankdisplays, speedrails, en flessenkoelers. Je moet ook genoeg ruimte laten voor het maximum aantal barmannen tijdens je drukste shifts.

Als het op de keuze van je inrichting aankomt, zorg er dan voor dat die je merk en concept ondersteunt. Kunstwerk, verlichtingsarmaturen, en meubels kunnen allemaal gebruikt worden om een ervaring voor je gasten te creëren. Kijk naar huidige design trends om ideeën op te doen.

10. Koop je uitrusting en benodigdheden

Je zult je bar moeten uitrusten met wat basisuitrusting om drankjes te kunnen serveren. Het is belangrijk om rekening te houden met de ruimte en de elektrische voorzieningen die je voor deze spullen zoals een horeca grillplaat nodig hebt:

Flessenkoelers – Deze koelers voor achter de bar bieden plaats aan alle flessen en blikjes die je gekoeld moet houden. Idealiter zit de flessenkoeler onder je bar, zodat de barmannen er snel bij kunnen.

IJsmachines – Er is veel ijs nodig om de drankjes aan je bar te laten stromen. Je hebt een betrouwbare ijsmachine nodig om gedurende de hele dienst grote hoeveelheden ijs te produceren.

IJsbakken – Zodra je ijsmachine het ijs gemaakt heeft, moet je het opbergen op een plaats die je barmannen goed uitkomt. IJsbakken voor onder de bar passen onder de bar zodat je personeel gemakkelijk bij het ijs kan voor cocktails en gemengde drankjes.

Glazenwasser – Een glazenwasser onder de bar is erg handig. Sommige modellen zijn zo ontworpen dat ze in een gootsteen onder de bar passen en geen elektriciteit nodig hebben.

Barmixer – Voor het maken van populaire mixdranken zoals daiquiri’s en margarita’s heb je een betrouwbare barmixer van commerciële kwaliteit nodig. Zoek een model met een deksel om het lawaai tijdens het blenden te verminderen.

Bierautomaten – Je bar is niet compleet zonder een bierautomaat. Deze apparaten hebben een gekoelde kast waarin je biervaten staan, terwijl het bier wordt gedistribueerd via een tap toren bovenop de dispenser.

Behalve je baruitrusting zul je ook andere barbenodigdheden moeten inslaan. Zorg dat je het juiste glaswerk hebt om je drankjes in te serveren. Afhankelijk van je menu heb je misschien garnituren, drankingrediënten, en cocktailmixen nodig. Voor je barblad heb je cocktailservetten, onderzetters, en roerstaafjes nodig.

11. Huur het juiste personeel in

bar-drank

Verschillende soorten bars kunnen verschillende behoeften aan personeel hebben. Zo zal een grote nachtclub wat extra personeel nodig hebben dat een kleine buurtbar niet nodig heeft, zoals personeel voor de flessenservice of een huis-DJ. Als je een wijnbar bezit, wil je misschien een sommelier in dienst. Hier zijn enkele van de belangrijkste functies die je nodig zult hebben om de meeste bars draaiende te krijgen:

  • Bar manager
  • Barmannen
  • Barpersoneel
  • Serveersters
  • Gastheer/gastvrouw
  • Beveiliging / ID controleur

Veel potentiële werknemers zijn enthousiast om een nieuwe onderneming te beginnen en in te stappen op de begane grond van een nieuwe bar. Met zo’n hoog verloop is de beste manier om je stellaire barmedewerkers te behouden door vanaf het begin je werkcultuur te bepalen. Zorg ervoor dat je, naast het interviewen en aannemen van nieuwe medewerkers, een doordacht opleidingsprogramma opstelt dat duidelijke verwachtingen schetst.

Een cruciaal onderdeel van barbezit is ervoor zorgen dat je personeel goed getraind is om op tekenen van zichtbare dronkenschap te letten. Je trainingsprogramma moet deze tekenen benadrukken en richtlijnen geven over hoe om te gaan met dronken klanten. Het is jouw verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat je gasten te allen tijde veilig zijn, terwijl ze van drankjes aan je bar genieten en wanneer ze je bar verlaten.

12. Maak reclame voor je bar

Je hebt je due diligence gedaan en nu ben je klaar om de gemeenschap van je nieuwe bar op de hoogte te brengen. Hier komt de kritieke stap van reclame en marketing voor je bar om de hoek kijken. Hier zijn wat tips die je kunt gebruiken om je potentiële klanten over je zaak te informeren en opwinding over je openingsdag op te bouwen:

Maak een website – Het bouwen van een website voor je bar is essentieel. Veel klanten zullen je zaak online onderzoeken voor ze een bezoek brengen, dus moet je op je site belangrijke informatie verstrekken. Je site moet ook representatief zijn voor je merk.

Gebruik sociale media – Een andere manier om potentiële klanten te bereiken is door accounts aan te maken op sociale media platforms als Facebook, Twitter, en Instagram. Je kunt er foto’s van hoge kwaliteit van je signature cocktails delen en reclame maken voor promoties.

Maak een Yelp account – Maak een bedrijfsprofiel aan op Yelp zodat je meer online zichtbaarheid hebt en klanten recensies voor je bar kunnen indienen. Je kunt je gasten persoonlijk vragen om recensies achter te laten door een verzoek op je barbonnen te zetten.

Meld je aan voor Google Mijn Bedrijf – Google Mijn Bedrijf is een gratis dienst die ervoor zorgt dat je barinformatie verschijnt in Google zoekopdrachten en op Google Maps. Zorg ervoor dat je zo veel mogelijk informatie geeft, waaronder je website, uren, foto’s, en prijsklassen.

Plaats een advertentie in de plaatselijke krant – Koop advertentieruimte in de plaatselijke krant om informatie over je nieuwe bar te delen. Je zou er zelfs een coupon voor drankjes met halve prijs in kunnen zetten.

Maak een loyaliteitsprogramma – Schrijf je in voor een loyaliteitsprogramma via een mobiele app en beloon je gasten voor hun voortdurende bezoek. Als je gespecialiseerd bent in ambachtelijke bieren, voorzie dan een manier voor gasten om de bieren die ze in je bar gedronken hebben bij te houden en te rangschikken.

Promoot een Happy Hour – Happy hours zijn een geweldige manier om klanten aan te trekken door middel van voordelig geprijsde drank specials. Je kunt ook gratis monsters en gratis snacks aanbieden.

Host een evenement – Er zijn allerlei evenementen die je in je bar kunt organiseren om wat buzz te creëren. Als je een wijnbar bezit, overweeg dan een wijnproeverij te houden. Als je een tapperij bezit, kunnen trivia avonden heel succesvol zijn om meer klanten binnen te halen. Vergeet het belangrijkste evenement van allemaal niet, je feestelijke opening!

13. Host je zachte opening

Een zachte opening is een oefenronde die je barpersoneel in staat stelt hun werking uit te testen op een beperkt aantal gasten vóór de eigenlijke grote opening. Het voordeel van een zachte opening is dat je een idee krijgt van wat je goed doet en welke onderdelen van je bediening misschien meer aandacht nodig hebben. Je personeel krijgt de kans om te oefenen zonder de druk die een drukke openingsdag met zich meebrengt. Een gemakkelijke manier om een zachte opening te organiseren is door de vrienden en familie van je medewerkers uit te nodigen voor een sneak peek evenement.

Nu je vertrouwd bent geraakt met alle stappen die nodig zijn om een bar te openen, kun je beginnen je droom werkelijkheid te maken. Door elk aspect van je barbedrijf van tevoren te plannen, kun je je zaak op de juiste voet beginnen.

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *