We hebben een lijst met tien essentiële dingen samengesteld, die je moet weten voordat je een e-commercebedrijf start. Daarnaast zijn er ook gratis e-commerce trainingen voor iedereen op het internet te vinden om je op weg te helpen.

 1. De concurrentie is zwaar

Aan hevige concurrentie is helaas niet te ontkomen. Online winkelen heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht gemaakt. Er wordt geschat dat er nu meer dan 22 miljoen e-commerce websites op internet actief zijn en dat het aantal online kopers naar verwachting de 15 miljard zal bereiken.

Maar laat je niet door deze statistieken ontmoedigen. Je moet deze informatie gebruiken om je creativiteit en je ondernemersgeest aan te moedigen en dat brengt ons bij punt #2.

2. Zorg dat je in de menigte opvalt

online-shopping-website

Hevige concurrentie betekent dat het essentieel is dat je iets aanbiedt dat consumenten nergens anders kunnen vinden. Allereerst moet je goed nadenken en het unieke verkoopargument voor jouw producten bedenken.

Met de beste wil van de wereld zul je niet veel verkopen zien als je producten aansluiten op een oververzadigde markt, die niets nieuws te bieden heeft. Je hebt dus iets nodig dat je merk onderscheidt. Dit kan een totaal nieuw, zeer innovatief product zijn of een extra voordeel om mensen aan te trekken.

3. Effectieve marketing is van vitaal belang

Als je eenmaal de perfecte producten hebt om trots op te zijn, is het maken van een effectief marketingplan essentieel. Je moet de producten onder de aandacht brengen bij de mensen, waarvan je denkt dat die een aankoop willen doen.

Het lijkt misschien ontmoedigend om te beginnen, maar zoals bij elke gigantische taak wordt het gemakkelijker als je de taak opsplitst in kleinere brokken en het stap voor stap te doen.

Om te beginnen is het belangrijk om je doelmarkt te identificeren. Richt je je op tieners of de oudere generatie? Is de kans groter dat het door mannen of door vrouwen wordt gekocht?

Als je je publiek kent, kun je je marketingstrategie hierop afstemmen.

Als je relatief nieuw in online marketing bent, moet je jezelf voorbereiden met de beste e-commerce dropshipping cursus, zodat je een goede basis hebt om te beginnen. Het volgen van een cursus, die je het begrip van branding leert, hoe je je doelgroep kunt bereiken en welke producten goed kunnen verkopen, zal je helpen bij je succes.

4. Het juiste e-commerceplatform kiezen is essentieel

website-laptop

Een essentieel onderdeel om je e-commercewinkel te laten opvallen, is het kiezen van een platform waarmee je je producten kunt presenteren en de gebruikerservaring kunt verbeteren. Er is speciale software beschikbaar om je hierbij te helpen, maar veruit de beste is Magento.

Magento biedt je de tools en de flexibiliteit om een winkel te creëren, die past bij je unieke zakelijke behoeften. Daarom wordt het door toonaangevende merken zoals Coca Cola en Nike gebruikt.

5. Geschreven betekenisvolle content is enorm belangrijk!

Als je eenmaal een idee hebt over de marketingstrategie en de basismechanismen van je winkel, moet je gaan nadenken over de content – zowel schriftelijk als visueel.

In de online wereld is goede betekenisvolle content, die je boodschap overbrengt absoluut essentieel.

Als je een praktisch product verkoopt, zou je denken dat het voor zich spreekt maar als je leads wilt genereren en de omzet wilt verhogen, is dat zeker niet het geval. Je hebt zeker een startpagina, productbeschrijvingen, misschien een ‘Over ons’ pagina en waarschijnlijk zelfs een blog nodig als je een ruimte wilt creëren om jouw branche-expertise te kunnen delen.

6. SEO is heel belangrijk

Een groot onderdeel van het maken van effectieve teksten is het maximaliseren van je SEO-potentieel.

Je hebt die term misschien al een miljoen keer eerder gehoord, maar het belang ervan kan nog steeds niet worden onderschat. SEO bepaalt hoe goed je webpagina’s in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google scoren en uiteraard is het doel om zo dicht mogelijk bij de top te komen om waardevolle klikken van potentiële klanten te krijgen.

In het verleden suggereerden data dat het topresultaat op Google 33% van het verkeer voor een bepaalde zoekopdracht opleverde. Recenter onderzoek suggereert echter dat de nummer #1 positie niet alles is, dus raak niet ontmoedigd als je moeite hebt om je concurrenten voor die toppositie te verslaan.

Dit betekent dat als je content op peil is, je misschien nog steeds die voorsprong kunt behalen, zelfs als je niet op nummer #1 staat.

Dus hoe gebruik je SEO in je voordeel? Het belangrijkste is dat je relevante zoekwoorden voor je bedrijf moet identificeren en deze in de gehele geschreven content moet gebruiken.

De content regelmatig bijwerken en de content nauwkeurig en informatief houden is ook een grote hulp.

Als je meer over SEO wilt weten en hoe je het potentieel van je bedrijf kunt maximaliseren, hebben wij een hele reeks blogposts die dieper op het onderwerp ingaan.

7. Afbeeldingen kunnen je echt helpen om meer te verkopen

canon-camera

Afbeeldingen gaan hand in hand met de geschreven content van je winkel.

Er zijn talloze manieren waarop je de visuele content in je winkel en het bijbehorende blog kunt introduceren. Uiteraard heb je afbeeldingen van je producten nodig zodat klanten kunnen zien wat je te bieden hebt, maar je kunt ook afbeeldingen toevoegen om je blog wat op te fleuren (als je meer wilt weten, bekijk dan onze recente handleiding over hoe je afbeeldingen voor de beste resultaten kunt optimaliseren).

Video tutorials zijn een geweldige manier om nieuwe content te genereren, je producten te laten zien en wat ze kunnen doen, je publiek te betrekken en om verkeer naar je e-commerce winkel te leiden. Daarnaast zijn infografieken een innovatieve manier om veel informatie op een beknopte manier weer te geven, die bij mensen in hun hoofd blijven hangen. Ze kunnen zo uitgebreid of zo eenvoudig zijn als je wilt, afhankelijk van je budget of technische knowhow. Onderzoeken hebben aangetoond dat ze 30 keer meer kans hebben om gelezen te worden dan een puur tekstueel stuk.

Deel dit soort afbeeldingen op je site en je zult in een mum van tijd meer verkeer zien.

8. Netwerken is nog steeds belangrijk

Als zelfstandig ondernemer heb je misschien het gevoel dat je er alleen voor staat, maar het is belangrijk om te onthouden dat er miljoenen mensen zijn, die hetzelfde doel nastreven als jij en ze zijn niet alleen maar concurrentie – je kunt ook van hen leren.

Door zowel online als persoonlijk met andere eigenaren van e-commercebedrijven contact op te nemen, kun je leren wat een lancering succesvol maakt en een netwerk opbouwen van mensen, die je mogelijk kunnen helpen.

9. Wat je niet moet doen

laptop-man

Door deze contacten op te bouwen en gebruik te maken van de ervaringen van anderen, leer je misschien ook het een en ander over wat je niet moet doen.

Er zijn zoveel valkuilen die je moet vermijden. Van het haasten en zonder de juiste planning aan de slag gaan tot te veel producten aanbieden, die niet uniek zijn, je kunt het beste van de fouten van anderen leren in plaats van die van jezelf!

10. Succes kost tijd

Ten slotte is het belangrijk om te onthouden dat succes tijd kost.

Het is onwaarschijnlijk dat je e-commerce winkel van de ene op de andere dag een sensatie zal worden. In plaats daarvan zal het hard werken worden en zul je toegewijd moeten zijn. Ongetwijfeld zul je ook je website en je blog een paar keer moeten aanpassen, voordat je deze echt perfectioneert.

Onthoud dat niemand je wil zien falen en als je de hier beschreven stappen volgt, heb je echt een solide basis om in de loop van de tijd op te bouwen.

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *