Of je nu al jaren van plan bent om je eigen pizzeria te openen of net op het idee bent gekomen, het is belangrijk dat je begrijpt wat er nodig is om een succesvolle pizzeria te beginnen.
1. Maak je pizza recepten en vorm je menu
Met pizzeria’s op bijna elke straathoek kun je je pizzeria onderscheiden door je ambacht aan te scherpen om er zo voor te zorgen dat je pizza uniek is en heerlijk smaakt. Hoogwaardige, verse ingrediënten zijn belangrijk voor de smaak, en je kunt ook experimenteren met verschillende toppings om vernieuwende pizza’s te ontwerpen. Zorg ervoor dat je bij het uitproberen van verschillende recepten elke stap opschrijft, zodat je je pizza uitvindingen kunt namaken.
Beslissen wat er op je menu komt te staan kan de weg bereiden voor het invullen van je stijl van bediening en je merk. Het bepaalt ook welk soort apparatuur je nodig hebt, het publiek dat je hoopt aan te trekken, het personeel dat je aanneemt, en de financiering die je eventueel nodig hebt. Deze zijn allemaal belangrijk bij het vormen van je idee en het schrijven van een bedrijfsplan.
2. Kies je pizzeria service stijl en merk
Een veelbelovend concept en merk bedenken is belangrijk om je restaurant voor ogen te hebben, je bedrijfsplan te schrijven, en financiering veilig te stellen.
De meest voorkomende pizzeria bedieningsstijlen staan hieronder. Je kunt ook een combinatie van deze bedieningsstijlen kiezen. Deze beslissing kan uiteindelijk afhangen van hoeveel startkapitaal je hebt, de plaats die je kiest, en je unieke visie.
- Zittend. Een sit-down pizzeria maakt een breder scala aan klanten mogelijk dan andere bedieningsstijlen. Bovendien kun je er je merk en ambiance mee uitdragen en gastvrijheid bieden. Deze optie heeft echter een verhoogde investering.
- Bezorging. Een bezorg only pizzeria is voor veel klanten een handige optie. Er is echter een verhoogd risico in verband met de veiligheid van je bezorgers, samen met een verhoogde prijs voor de klanten vanwege de arbeidskosten voor de bezorging.
- Afhaal. Een afhaal-pizzeria is waarschijnlijk de goedkoopste optie, omdat er minder apparatuur, ruimte, serviesgoed, en meer voor nodig is. Een nadeel is dat de prijs en het eten je enige voornaamste verkoopargumenten zijn, in tegenstelling tot het unieke gevoel en de gastvrije bediening van je pizzeria.
Het kiezen van een pizzeria merk:
Het kiezen van een merk voor je pizzeria kan afhangen van je stijl van bediening. Maar je kunt (en moet) toch je eigen gedenkwaardige merk creëren. Ben je een casual plek die gericht is op millennials, een luxe pizzeria met Italiaanse gerechten of een ouderwetse pizzeria met Coca-Cola flessen en retro uithangborden? Het merk en de uitstraling van je restaurant, zijn naast het eten dat je aanbiedt, factoren om klanten voor je te winnen, dus zorg ervoor dat je goed nadenkt over je concept.
3. Schrijf een ondernemingsplan voor je pizzeria
Een bedrijfsplan is essentieel om je zaak te structureren, georganiseerd te blijven, en financiering te verkrijgen. Hier is een basisoverzicht van wat er in je bedrijfsplan voor je pizzeria moet staan.
- Samenvatting
- Bedrijfsoverzicht en -beschrijving
- Analyse van de markt
- Bedrijfsaanbod
- Management
- Strategieën voor marketing en public relations
- Financiële prognose
4. Zoek een goede locatie voor je pizzeria
Bij het kiezen van een plaats om je pizzeria te openen, raden we je de volgende technieken aan:
Probeer een gebied te vinden waar soortgelijke restaurants schaars zijn. Enige gezonde concurrentie kan een goede zaak zijn in de restaurantwereld, maar je wilt niet overschaduwd worden door de populairste pizzeria in de buurt.
Zoek een plek die goed zichtbaar is. Kies zo mogelijk een plaats die uitkijkt op een drukke straat, druk voetgangersverkeer krijgt, of over parkeerplaatsen beschikt. Als je pizzeria open en uitnodigend is voor voorbijgangers, zul je eerder geneigd zijn nieuwe klanten binnen te halen.
Onderzoek de demografie en eetgewoonten van de mensen in de omgeving. Zorg ervoor dat er een klantenkring is die zich aangetrokken zal voelen tot de stijl van de bediening en het merk van je restaurant op de plaats die je kiest.
5. Verzeker leningen en financiering voor je pizzeria
Als je financiering voor je restaurant zoekt, zul je eerst willen uitzoeken welk bedrag aan totale startfinanciering je voor je pizzeria nodig hebt. Je moet eerst nagaan hoeveel geld je al beschikbaar hebt om als startfinanciering te gebruiken en hoeveel je nog meer nodig zult hebben om je pizzeria van start te laten gaan.
Houd daarvoor rekening met alle kosten van het openen van je pizzawinkel en met de kosten die nodig zijn om hem dagelijks draaiende te houden. Je moet dan het volgende jaar van tevoren begroten, voorspellen en plannen om te weten hoeveel je nodig zult hebben om in bedrijf te blijven. Overweeg het aanvragen van een lening voor de start van je restaurant als je financiering nodig hebt om je bedrijfsplan uit te voeren.
6. Denk aan bedrijfsuitrusting
Welke bedrijfsuitrusting nodig is voor je pizzeria hangt af van je restaurant concept, maar er zijn een paar essentiële zaken die elke pizzeria nodig zal hebben:
- Koelapparatuur
- Deegbereidingsapparatuur, zoals deeg schuivers, deeg persen, en rijskasten
- Pizzaovens – je kunt kiezen uit transport ovens, impinger ovens, pizza ovens, convectieovens, of een bakstenen pizzaoven
- Basisbenodigdheden voor de bereiding, zoals pizza snijders, snijplanken, serveergerei, en borden
- Benodigdheden voor het serveren, zoals pizza standaarden en pizzabezorgzakken
7. Neem gekwalificeerde werknemers aan
Je werknemers zullen het gezicht van je pizzeria zijn, dus je wilt er zeker van zijn dat ze je op de best mogelijke manier zullen vertegenwoordigen. Zoek bij het interviewen van kandidaten naar positieve, warme persoonlijkheden. Het is belangrijk dat klanten zich op hun gemak voelen in de omgang met je personeel. Zoek ook naar potentiële medewerkers die oprecht geïnteresseerd zijn om deel uit te maken van je restaurant. Als ze geven om het succes van je pizzeria, is de kans groter dat ze hard werken en zich goed inspannen.
8. Denk aan marketing
Het is belangrijk dat zowel de plaatselijke bevolking als mensen van buitenaf van je pizzeria weten en er nuttige informatie over kunnen vinden. Creëer opwinding rond je nieuwe pizzeria om klanten te verleiden hem te willen proberen.
- Maak gebruik van sociale media. Maak een Facebook en Instagram account dat potentiële klanten lokt met foto’s van je eten, foto’s van medewerkers achter de schermen, en informatie over je pizzeria. Zorg ervoor dat je foto’s van hoge kwaliteit gebruikt.
- Maak een aantrekkelijke website. Je website moet gemakkelijk te navigeren zijn en moet je merk vertegenwoordigen. Vermeld alle nodige informatie over je pizzeria, zoals je adres, telefoonnummer, uren, en menu.
- Maak een advertentie voor de plaatselijke krant. Het woord laten horen voordat je je pizzeria opent kan je een voordeel geven, vooral als pizzeria’s al populair zijn in de buurt.
- Maak een digitale check-in. Maak een digitaal beloningsprogramma via een app die het groeiende aantal consumenten dat smartphones gebruikt zal aanspreken.
- Maak een e-mail lijst aan. De truc om klanten te betrekken met e-mails is om voor elke groep klanten relevante inhoud te gebruiken. Bijvoorbeeld, het sturen van dine-in specials naar reserveringsklanten of het sturen van bezorgcoupons naar online bestellende klanten zijn beide goede ideeën. Je e-mail moet je merk communiceren en een relatie smeden met gasten die ernaar zullen uitkijken om voor je pizzeria te kiezen.
- Bied promoties aan nieuwe klanten aan. Geef gasten een gratis frisdrank of een extra bijgerecht bij een pizza. Dit zal klanten de indruk geven dat ze goed behandeld worden in je etablissement, en ze zullen eerder geneigd zijn je pizzeria aan te bevelen en zelf terug te komen.
- Overweeg een grote opening te organiseren. Je kunt uiteindelijk ook andere evenementen organiseren, zoals late-night promo’s, hoe-maak-je-eigen-pizza-avonden, muziekevenementen, of themadiners.
9. Laat flyers en folders drukken
Folders zijn een belangrijk reclame-instrument en ze worden ook in dit hoogtechnologische tijdperk nog steeds gebruikt. Ze kunnen nooit ouderwets zijn, want ze passen bij allerlei soorten bedrijven en helpen hen hun reclamedoelstellingen op een doeltreffende manier te bereiken.
De vijf belangrijkste redenen waarom ze nog steeds doeltreffend zijn, zijn hun kosteneffectiviteit, grote impact met weinig inspanning, hun tastbare aard, aantrekkelijke verschijning en persoonlijke touch. Laat dus flyers drukken om meer naamsbekendheid te creëren voor de pizzeria.
Flyers zijn kosteneffectief
Wanneer je de optie van flyers kiest, hoef je alleen maar te plannen hoe je met professionele hulp een effectieve flyer kan maken. Het enige wat je hoeft te doen is met een team plannen te maken en te brainstormen over de ideeën. De volgende stap is het maken van een schets. Breng het dan naar een ontwerper die er een professioneel ontwerp van kan maken. Als een ontwerper niet in je budget zit, kan de flyer direct naar de drukker gebracht worden, waar bestaande sjablonen gebruikt kunnen worden om het ontwerp te verbeteren.
Gemakkelijke toegang tot klanten
Je kunt je klanten gemakkelijk bereiken door flyers op bepaalde plaatsen te leggen of ze rechtstreeks aan potentiële klanten te overhandigen. Door ze aan één klant te geven, bereik je er zo vele, want ze nemen ze mee naar huis of werk.
Tastbaar karakter van flyers
Ondanks veel online advertenties hebben flyers nog steeds hun plaats in de reclame en kunnen mensen erdoor aangetrokken worden, dus is het belangrijk een goed ontworpen flyer te maken met een professionele uitstraling en kwaliteitspapier.
Persoonlijke relatie met klanten
Wanneer je de flyer rechtstreeks aan klanten overhandigt, kan dat een persoonlijke relatie met hen scheppen. De prospects zullen de flyer meerdere malen bekijken en het zal hen herinneren aan je gesprek, product of dienst en is een effectieve vorm van reclame die online reclame niet biedt.
Aantrekkelijk effect
Mensen lezen graag wat er om hun heen precies is. Ongeacht waar ze zijn. Bij online reclame besteden we niet veel aandacht aan advertenties, maar als we op kantoor of op een andere plaats zijn; lezen we wat om ons heen is en op die manier brengen flyers de boodschap over aan potentiële klanten.
Met deze 5 redenen zijn wij ervan overtuigt dat folders drukken een hele effectieve manier is om de pizzeria te promoten!
10. Host een test opening
We raden aan een test opening te houden voor je volwaardige startdatum. Zo kun je je service strategieën uitproberen en eventuele problemen oplossen. Overweeg een kleiner menu aan te bieden of alleen een deel van de dag te serveren. Je kunt ook vrienden- en familie-evenementen organiseren met aanvullende gerechten of plaatselijke bedrijven uitnodigen.