Het kiezen van de juiste energieleverancier, kan cruciaal voor succes van jouw bedrijf zijn. Hoewel het misschien lijkt op overheadkosten minimaliseren, kan het vormen van een strategisch partnerschap met de juiste leverancier je helpen om jouw kosten en de efficiëntie van de energievoorziening en nog meer te beheersen.
De huidige en de verwachte energietarieven zijn een belangrijke overweging bij het kiezen van een leverancier, maar dat is niet alleen belangrijk. Hier zijn vijf tips die verder gaan dan alleen de prijs, die je kunt gebruiken om energieleveranciers voor jouw bedrijf te evalueren.
1. Reputatie en geloofwaardigheid
Met een relatie, die zo belangrijk is, moet je erop kunnen vertrouwen dat de leverancier die je selecteert financieel stabiel, geloofwaardig en betrouwbaar is. Trap niet in verhalen van telefonische- of deur aan deur verkopers.
Een financieel stabiele leverancier kan je organisatie de gemoedsrust bieden dat zij, zelfs temidden van de ups en downs van de energiemarkten, er zullen zijn om jou van dienst te zijn.
Zoek een leverancier, die volledig in meerdere gedereguleerde regio’s is gevestigd en jarenlange ervaring heeft met het kopen en verkopen op de groothandelsmarkten. Wanneer je een volwassen en ervaren leverancier selecteert, open je de deuren naar een op maat gemaakte energiecontract die nu en in de toekomst financieel het meest zinvol is voor jouw bedrijf.
Stel deze vragen of zoek op internet om wat meer te weten te komen over de geloofwaardigheid en het uithoudingsvermogen van een leverancier:
- Hoe lang doet de leverancier al zaken en wat is zijn reputatie?
- Wat zijn de huidige financiële overzichten van de leverancier (of van het moederbedrijf)?
- Wat is de kredietwaardigheid van de leverancier?
- Wie zijn hun vaste klanten en wat zeggen zij over de leverancier?
Het is misschien moeilijk om de waarde van deze attributen te kwantificeren, maar het zal heel duidelijk zijn als er iets misgaat. Onthoud dat jouw energieleverancier gedurende de looptijd van jouw contract aanwezig is, dus kies een solide leverancier die ook aan jouw behoeften voldoet. Je kan hiervoor het beste een energievergelijker gebruiken.
Je kunt ook zoeken naar deze waarschuwingssignalen, die duiden op minder gerenommeerde leveranciers:
- Tarieven die ver onder het gemiddelde voor jouw branche en regio liggen.
- Onhoudbaar hoge tarieven, die de energie onbetaalbaar voor jouw bedrijf maken.
- Gewaagde beweringen over de betrouwbaarheid met weinig of geen bewijs om ze te staven.
2. Contractvoorwaarden
Houd, bij het kiezen tussen leveranciers, rekening met de verschillen tussen de contracten. Hoewel sommige leveranciers je toestaan om van maand tot maand elektriciteit of aardgas af te nemen, is het voor de meesten vereist dat je je aanmeldt voor een termijn van een jaar. Langere abonnementen bieden vaak goedkopere tarieven, dus deze kunnen een goede optie zijn voor gevestigde bedrijven, die niet al te veel gedoe willen. Je moet ook overwegen of het voordelen heeft om meerdere producten als een bundel bij dezelfde leverancier te kopen. Je kan dan het beste energie vergelijken op het internet, zodat je de juiste deal kunt vinden.
Raadpleeg de contractvoorwaarden om de annuleringskosten of andere belemmeringen voor het wisselen van leverancier te begrijpen. Evenzo kan het handig zijn om van tevoren te weten of jouw contract automatisch wordt verlengd, afloopt op een maandelijks variabel tarief of dat je een nieuw tarief moet kiezen. De meeste leveranciers zullen de lichten niet automatisch uitschakelen, maar het moet duidelijk wel zijn of je actie moet ondernemen om dezelfde prijs en voorwaarden te behouden.
Vraag jouw leverancier ook wat er nodig is om een nieuwe dienst te starten. Hebben ze documentatie van je nodig (de energierekening van vorige maand is meestal wel voldoende) en moet je verwachten dat er tijdens de overstap een serviceonderbreking zal optreden? Hoe zullen zij je helpen bij de overgang naar hun diensten?
3. Hernieuwbare opties
Steeds meer bedrijven pakken maatschappelijk verantwoord ondernemen aan en zoeken naar manieren om de milieu-impact van hun eigen activiteiten, waaronder het energieverbruik, te compenseren.
In veel regio’s kun je ervoor kiezen om (een deel van) jouw energie uit duurzame en hernieuwbare bronnen te halen. Een gerenommeerde leverancier kan jou keuzes bieden over de soorten alternatieve energie en soms zelfs de bron of de regio van opwekking bepalen.
Hernieuwbare energiecertificaten zijn, vooral voor kleine bedrijven een geweldige optie, die niet kunnen investeren in het opwekken van hun eigen energie via zonnepanelen of windturbines.
Het opwekken van energie op de locatie zelf kan voor grotere bedrijven geschikt zijn en kan je helpen om de energiekosten vooraf te minimaliseren, jouw ecologische voetafdruk te verkleinen en mogelijk ook om belastingvoordelen of extra’s in bepaalde staten te krijgen.
4. Klantenservice en strategische ondersteuning
Zorg ervoor dat de leverancier, die je kiest, een uitzonderlijk niveau van klantenondersteuning na de verkoop biedt. Een ervaren leverancier zal jouw organisatie doorlopend voorlichten over de prijs en de energiemarkten en, indien van toepassing, hulpmiddelen en middelen voor besluitvorming aanbieden en proactieve besparingsprogramma’s en -mogelijkheden aanbevelen, met name die met betrekking tot energie-efficiëntie.
Het kan verhelderend zijn om vragen te stellen over wie jouw account gaat beheren. Wanneer is er klantenondersteuning beschikbaar en met welke middelen – telefoon, online, chat of face-to-face? En zijn er kosten aan die klantenondersteuning verbonden?
Voor bedrijven met een groot of een complex energieportfolio moet een vertrouwde leverancier een toegewijd accountteam bieden om het succes van hun energiestrategie te stimuleren. Voor deze grote commerciële en industriële bedrijven moet jouw accountmanager méér zijn dan alleen een verkoper. Ze moeten een grondige kennis van de energie-industrie in de relatie brengen, evenals een sterke wens om je te helpen om jouw energiebudget doelstellingen te behalen. Ze moeten klaar staan om snel te kunnen reageren op vragen of verzoeken en moeten gegevens over het gebruik van jouw bedrijf binnen handbereik hebben, aangezien energiemarkten en prijzen vaak veranderen.
De grootte van jouw bedrijf en het energieverbruik bepalen uiteindelijk hoeveel ondersteuning je nodig hebt. Een gerenommeerde leverancier moet, van eenvoudige maandelijkse betalingsaanvragen tot strategische, jaarlijkse energie beheerplannen, in staat zijn om aan jouw individuele behoeften te kunnen voldoen.
5. Leverancier levert aan bedrijven zoals die van jou
Verschillende industrieën en organisaties van verschillende omvang hebben unieke energiebehoeften. Jouw energieleverancier moet dat onderscheid begrijpen en ervaring hebben met het helpen van bedrijven zoals die van jou.
Kleine bedrijven, die doorgaans weinig ruimte voor flexibiliteit in het budget hebben, kunnen waarde hechten aan een energiestrategie, die voorspelbaar, stabiel en gemakkelijk te beheren is. Met energiedoelstellingen, die gericht zijn op het verlagen van kosten en het verkrijgen van budgetzekerheid, zijn eigenaren van kleine bedrijven vaak afhankelijk van een leverancier die goede prijzen en energie-expertise kan leveren, zodat ze op hun bedrijf gefocust kunnen blijven. Vaste tarieven kunnen deze kleine zakelijke energiekopers gemoedsrust geven omdat de prijs voor het verbruiksgedeelte van de factuur nooit hoger zal zijn dan de prijs, die in het contract is overeengekomen.
Grote bedrijven met grotere budgetten kunnen op zoek gaan naar mogelijkheden voor investeringsuitgaven aan energie. Als je een groter risico kunt tolereren, kun je wellicht profiteren van de dieptepunten op de markt wanneer de prijzen goed zijn en een concurrentievoordeel creëren. Een totale energiebeheer benadering integreert een reeks energieproducten met doorlopend advies van energiedeskundigen om een op maat gemaakte, flexibele strategie te ontwerpen, die zowel van de vraag- als aanbodfactoren profiteert.
Jouw strategie en doelen kunnen, afhankelijk van jouw branche, ook variëren. Industriële fabrikanten kunnen bijvoorbeeld prioriteit geven aan het verminderen van het energieverbruik door operationele schema’s voor daluren te optimaliseren en deel te nemen aan een vraagrespons programma. Omgekeerd kunnen supermarkten en kruidenierszaken proberen om de energiekosten te verlagen door de efficiëntie van de verlichting en de koelapparatuur te verbeteren. Overheden en agentschappen kunnen de voorkeur geven aan samenwerking met een leverancier, die opties voor hernieuwbare energie heeft en hen kan helpen om aan hun vele belanghebbenden op een transparante wijze energiebudgetten en -strategieën te leveren.
Dus als je op zoek bent naar een energieleverancier, let er dan op dat een leverancier de behoeften begrijpt, die inherent zijn aan jouw branche en aan andere bedrijven levert met een energiebudget van vergelijkbare grootte. Ze kunnen deze informatie in de vorm van casestudy’s of getuigenissen aanbieden. Het kan zelfs door je in contact te brengen met een huidige klant, die uit ervaring kan spreken door met die leverancier aan een op maat gemaakt energie-inkoopplan samen te werken.