Met meer dan 25 miljoen zakelijke Instagram accounts en meer dan $7 miljard die vorig jaar aan Instagram reclame besteed werden, is het duidelijk dat merken in dit kanaal investeren.
Anderen blijven echter aan de zijlijn staan, en een van de belangrijkste redenen is dat ze (ten onrechte) denken dat ze niets te posten hebben. Een social media bureau inschakelen kan een grote marketing aanwinst zijn voor bedrijven die geen idee hebben wat ze moeten posten.
Dit kan niet minder waar zijn.
Of je nu een trendy B2C bedrijf bent of een traditioneel B2B bedrijf, er is een plaats voor je op Instagram.
Trap niet in de val te denken dat je bedrijf niets visueel interessants heeft om te posten.
Met een beetje creativiteit en strategische planning zul je merken dat er genoeg is dat je op Instagram kunt posten.
Hier zijn negen redenen waarom je als bedrijf Instagram zou moeten gebruiken, ongeacht wat je bedrijfstak is.
1. Klanten verwachten het
Klanten zullen naar je zoeken op Instagram.
Ze kunnen je specifiek op naam zoeken, of op hashtags die met je zaak of locatie te maken hebben.
Hoe dan ook, je bedrijf niet kunnen vinden is een slechte ervaring.
Zelfs als je niet van plan bent ongelooflijk actief te zijn op Instagram, is het het beste om een account aan te maken dat op zijn minst je bedrijfsnaam, contactgegevens en een paar posts om je merk te laten zien bevat.
In elk geval wil je niet dat die zoekopdracht niets oplevert – of, nog erger, hen naar een concurrent leidt.
2. Het is een vertrouwenssignaal
Het hebben van een Instagram account – vooral een geverifieerd Instagram account – is nog een signaal dat je bedrijf achtenswaardig, echt en transparant is.
Als je uitsluitend online zaken doet, is het hebben van nog een ander sociaal account waar je klanten je bedrijf kunnen leren kennen zeer waardevol.
3. Je klanten & gebruikers kunnen je taggen
Stel dat je een klant uitzonderlijke service biedt, of dat een klant dolblij is met een product dat ze net bij je kochten.
Het is heel goed mogelijk dat ze naar Instagram gaan om het verhaal te delen en hun recensie is goud waard.
Dat is het soort dingen waar je beslist in getagd wilt worden, zodat het op je Instagram account kan verschijnen.
Maar hier is het punt – als je om te beginnen geen Instagram account hebt, zal de klant je nooit kunnen taggen en dat is een enorme gemiste kans.
4. Je kunt je producten taggen en verkopen
Als je producten verkoopt, is de mogelijkheid om Instagram foto’s en video’s te delen die direct naar die producten linken een grote winst.
Om van deze functie gebruik te maken, moet je een productencatalogus maken van je Facebook pagina (dat is waar Instagram de productinformatie vandaan haalt).
5. Verwijs terug naar je site
Het zijn niet alleen producten die je vanaf je Instagram account kunt laten zien – het zijn ook je white papers, infographics, blog posts en alle andere inhoud die je op je website plaatst.
Instagram is nog zo’n sociaal kanaal waar je verkeer naar je site kunt terugleiden.
Je kunt het delen naar Facebook of Twitter ook direct vanuit Instagram aanzetten, of een sociaal dashboard gebruiken waarmee je met een paar klikken hetzelfde bericht op verschillende sociale kanalen kunt zetten.
6. Online reputatiebeheer
Als het gaat om online reputatiebeheer en zoekmachine optimalisatie voor je merknaam, is het hebben van een Instagram account een must.
Je online reputatie is van cruciaal belang voor je bedrijf, en daarom moet je waakzaam zijn over wat er opduikt als klanten zoeken naar de naam van je bedrijf of merk.
Behalve je website verschijnen ook je sociale kanalen meestal op de eerste pagina van de resultaten van zoekmachines.
Daarom is het een goede gewoonte om op alle sociale netwerken (ook Instagram) bedrijfsaccounts aan te maken met je merknaam, ook als je niet van plan bent ze vaak te gebruiken.
De bedoeling is hier dat je de resultatenpagina van zoekmachines zo veel mogelijk naar je hand zet door profielen en inhoud te maken die naar je merk terugwijzen.
Op die manier hebben je website en sociale accounts, als je online toch slechte publiciteit krijgt, een gevechtskans om boven alle negatieve inhoud te rangschikken.
7. Je concurrenten zitten op Instagram
Als je geen Instagram account hebt en je concurrenten wel, geef je hen een concurrentievoordeel, heel eenvoudig.
Als je twijfelt over wat voor soort inhoud je op Instagram moet plaatsen, kijk dan naar wat je concurrenten doen.
Het zal je veel inspiratie geven voor wat jij ook kunt doen!
8. Netwerken
Instagram is ook een handig hulpmiddel om te netwerken.
Je kunt liken, commentaar geven en berichten sturen naar andere gelijkgestemde bedrijven of personen en mettertijd een relatie met hen vormen door zinvolle interacties.
Op die manier heb je, als je ze ooit in het echt wilt aanspreken of op een evenement tegen het lijf loopt, op Instagram al een basis gelegd.
9. Je kunt talent aantrekken
Als mensen overwegen met of voor een nieuw bedrijf te werken, willen ze weten hoe het er echt aan toe gaat.
Hen op Instagram (en sociale media in het algemeen) een transparant inkijkje geven in momenten achter de schermen is een geweldige manier om te pronken met je bedrijfscultuur. Adverteren op Instagram is dus zeker een must!