Gelukkig zijn de geluiden wat betreft de economie betreffende de invloed van de coronapandemie redelijk positief. Het lijkt erop dat we er sneller bovenop komen dan verwacht. Toch is het nog niet duidelijk hoe alles precies gaat lopen. Veel sectoren hebben flinke klappen te verduren gehad of liggen nog steeds in de vuurlinie.

De gevolgen van de diverse lockdowns

Een goed voorbeeld is natuurlijk de evenementensector en groot deel van de horeca, maar ook op andere vlakken zijn we nog bij lange na nog niet terug op het oude niveau. Ondanks dat de lockdown nu in de meeste landen opgeheven is, hebben we nog wel te maken met de naweeën van die lockdown die in sommige landen destijds wel aan de orde was. Zo heeft bijvoorbeeld China in de tijd dat ze in een totale lockdown zaten de containerschepen uit de vaart gehaald. Alle bestellingen van de importeurs werden hierdoor uitgesteld. Een gevolg hiervan is dat nu de prijzen voor het vervoeren van goederen over zee historisch hoog zijn. De logistiek is namelijk compleet ontregeld door al die verschillende maatregelen. Dat de prijs van zeevervoer zo hoog is, heeft ook zijn weerslag op de consument. Alle producten die normaal gesproken over zee aangeleverd worden, zullen hierdoor flink in prijs stijgen.

Producten uit Azië

Veel producten komen per boot uit Azië, bijvoorbeeld uit China. Het gaat hier niet alleen om elektronica, maar het kunnen ook andere goederen zijn zoals meubels of kleding. Een nieuwe laptop kopen kun je dan ook beter zo snel mogelijk doen. Misschien is hij nu nog op voorraad en betaal je nog een aantrekkelijke prijs. Natuurlijk wel altijd even eerst vergelijken wat sowieso een verstandige keuze is op het gebied van een laptop kopen. Wacht niet te lang want als de winkelvoorraad op is, dan zou het best wel eens een poosje kunnen duren eer je die bestelde laptop krijgt.

shanghai

Dure container

Voor de pandemie was de prijs voor een zeecontainertransport van China naar Europa ongeveer 2000 dollar. Nu kan de prijs oplopen tot wel vier of vijf keer zoveel. Soms wordt er zelfs wel 12.000 dollar betaald voor een container. En het duurt ook nog eens langer voordat de spullen hier zijn. Dan is er nog een ander probleem. Nu komen er wel voldoende containers uit Azië naar Europa en de Verenigde Staten, maar er gaan maar weinig lege containers terug. Lege containers vervoeren levert namelijk geen geld op en dat is precies waar de rederijen niet op zitten te wachten. De goederen in Azië die klaarliggen om verscheept te worden hopen zich op, maar er zijn te weinig containers om ze te vullen. Op de opslagterreinen in de Europese en Amerikaanse havens staan inmiddels talloze lege containers.

Gevolgen voor de consument

Al deze ontwikkelingen werken uiteindelijk door en voelt de consument straks in zijn portemonnee. Zeker de prijzen van grote goederen die veel plek in een container innemen zullen naar verwachting gaan stijgen, maar ook andere spullen, zoals laptops en telefoons kunnen hierdoor duurder worden. Door de pandemie hebben veel mensen juist meer geld over om spullen te kopen, dus de vraag naar producten is ook nog eens groter.

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.