Kortingscodes zijn alfanumerieke reeksen die online winkels aanbieden om aankopen op hun website aan te moedigen en ze worden meestal geassocieerd met een overkoepelende promotionele marketingstrategie. De korting die aan een promo code verbonden is kan gelden voor afzonderlijke producten of voor een hele bestelling.
Hoe kortingscodes werken
De korting kan een percentage of een bepaald bedrag zijn. Kortingscodes bieden klanten ook gratis verzending of cadeauverpakking. Deze marketing strategie geeft klanten in wezen nog een extra reden om je producten te kopen.
Een kortingscode, soms coupon code of kortingscode genoemd, bestaat uit een combinatie van cijfers en letters. Het wordt gebruikt voor specifieke doeleinden, zoals een vakantie marketing campagne.
Waarom kortingscodes werken
Wanneer een winkel kortingscodes uitdeelt, geven ze de klanten een stimulans om te kopen, wat zowel de klant als de zaak ten goede komt. Klanten krijgen de producten die ze willen voor een lagere prijs en de ecommerce winkel genereert inkomsten. Een van de nuttigste dingen aan kortingscodes is dat ze goed werken bij zowel nieuwe als terugkerende klanten. Deze stimulansen hebben zelfs een directe invloed op de totale winkelervaring, volgens onderzoek van het Center for Neuroeconomics Studies aan de Claremont Graduate University.
Een waardebon krijgen, hoe moeilijk het ook te geloven is, blijkt fysiek aangenamer te zijn dan een cadeau.
De studie toonde aan dat mensen die actiecodes kregen verhoogde niveaus van oxytocine hadden, wat een hormoon is dat gevoelens van geluk opwekt. Met die zeer lichamelijke reactie in de gedachten van je toekomstige klanten, is het een slim idee om te experimenteren met het opnemen van kortingscodes in je blog bedrijfsplan, ongeacht hoe je je website te gelde maakt.
Meerdere codes gebruiken
Afhankelijk van je site kun je klanten toestaan meerdere kortingscodes in te voeren of hen beperken tot het gebruik van slechts één code. Hoewel het aan jou is om te bepalen hoeveel codes een klant mag gebruiken, is het belangrijk ervoor te zorgen dat de transactie nog steeds winstgevend voor je is, ongeacht welke combinatie van codes gebruikt wordt. De voordelen van een bershka kortingscode zijn er dus voor de klant en verkoper.
Hoe kortingscodes gebruiken
Als een klant bij het afrekenen een promotiecode invoert, bevestigt de winkel vóór de validatie dat aan alle voorwaarden van de actie is voldaan. Als de promotiecode bijvoorbeeld 10 procent korting geeft op winkelwagentjes van €100 of meer, werkt de code niet als de minimumdrempel niet gehaald is. Je kunt de voorwaarden ook aanpassen om bepaalde merken of producten uit te sluiten.
Marketinginspanningen volgen met kortingscodes
Kortingscodes zijn een effectieve manier om je marketinginspanningen te volgen om te zien welke platforms het meeste verkeer genereren of tot conversies leiden. Winkeliers kunnen hun inspanningen volgen door een bepaalde promotiecode aan een specifieke marketingcampagne of advertentie te koppelen. Verschillende codes kunnen dezelfde korting activeren, dus je hoeft niet voor elke advertentie een andere korting te maken. Je hebt alleen een nieuwe promocode nodig. Je zou bijvoorbeeld iets verschillende codes kunnen maken zodat alle advertenties of marketinginspanningen op Facebook, Twitter en Pinterest unieke, platform-specifieke kortingscodes hebben.
Het toekennen van specifieke cijfers en letters aan een bepaalde advertentie is vooral handig als een klant de promotie geadverteerd ziet in een e-mail of op sociale media, maar niet meteen doorklikt om de promotie te volgen. Je zult nog steeds de ROI van reclame op dat platform kunnen vastleggen en analyseren, want door de aangepaste promotiecode in te voeren, vertelt de klant je ook waar hij of zij de reclame voor de verkoop zag.
Wat zijn de verschillende soorten kortingscodes?
Er zijn drie verschillende soorten kortingscodes waaruit winkeliers kunnen kiezen.
Openbare codes
Iedereen kan een publieke promotiecode zien of gebruiken. Ze zijn nuttig om nieuwe klanten te lokken en om vorige klanten aan te moedigen terug te komen voor meer.
Privé codes
Winkels gebruiken privé codes om zich op een specifieke groep mensen te richten. Privé codes worden gewoonlijk aan trouwe klanten gegeven voor speciale koopjes, zoals de eerste keer dat ze iets kopen, en zijn een goede manier om nieuwe klanten binnen te halen.
Beperkte codes
Een beperkte code is gericht op een enkele gebruiker en kan maar één keer gebruikt worden. Je kunt een klant bijvoorbeeld een beperkte code sturen als verontschuldiging voor een vertraagde verzending of als bedankje voor zijn 50e aankoop bij je site.
In de meeste gevallen is het het beste om alle drie de soorten actiecodes op je site te gebruiken. Zo zorg je ervoor dat je een grote verscheidenheid van klanten met elkaar in contact brengt en hen een reden geeft om aankopen te doen. Vertaald met