Hoewel meer geld kan helpen om een glimlach op het gezicht van je medewerkers te toveren, is het niet de enige manier om ze gelukkig te houden. Het stimuleren van de balans tussen werk en privéleven, transparant zijn, betere secundaire arbeidsvoorwaarden bieden en vaker ‘dank je wel’ zeggen, dragen allemaal bij aan een boost van het moreel van de werknemers.

Hier zijn 10 manieren om je team tevreden te houden zonder een loonsverhoging aan te bieden.

1. Geef prioriteit aan de balans tussen werk en privé

vrienden-lachen

Om het personeelsbestand te betrekken en concurrerend te blijven, is het niet langer voldoende om je alleen te focussen op de voordelen. De beste werkgevers creëren een omgeving waar werknemers zich met de organisatie verbonden voelen en een positieve werkervaring hebben, die deel uitmaakt van een rijk, bevredigend leven.

2. Maak medewerkers onderdeel van het grote geheel

Het beste voordeel dat je je werknemers kunt bieden, is de mogelijkheid om door hun werk het verschil te maken en de koers van het bedrijf te helpen bepalen. Voordelen zoals een duidelijke en frequente communicatie over bedrijfsgebeurtenissen, het aansturen van individuen en afdelingen en de algemene bedrijfsaansturing maken het verschil voor het werkgeluk van de werknemers.

3. Bied meer vakantietijd aan

vrienden-mannen

Beloon je best presterende met oplopende vakantiedagen. Deze medewerkers zijn je supersterren, dus kun je erop vertrouwen dat ze hun werk gedaan krijgen en van een paar extra dagen welverdiende vrije tijd met het gezin en vrienden genieten. Als cadeau kan je handdoeken bedrukken met het bedrijfslogo erop.

4. Stimuleer de communicatie in gemeenschappelijke ruimtes

Bedrijven moeten stappen ondernemen om ruimtes te creëren waar werknemers gemakkelijk kunnen communiceren en ideeën kunnen delen. Informele gesprekken in de pauzeruimte kunnen gezamenlijke gesprekken worden. Maak het uitnodigend en effectief, met mooie meubels, tafels en indien mogelijk snacks en drankjes.

5. Bevorder een positieve werkomgeving

werken-kantoor

Gelukkige medewerkers zijn het belangrijkste voor het succes van je bedrijf. Erken binnen het kantoor prestaties in het openbaar, zorg voor een groepslunch, reserveer een eersteklas parkeerplaats of verander een titel. Help medewerkers om te groeien en zich te ontwikkelen, hetzij door nieuwe gewenste verantwoordelijkheden of uitdagingen op zich te nemen, cursussen te volgen om nieuwe vaardigheden te leren of de kennis over het bedrijf te vergroten voor het bedrijf op zakenreis te gaan. Je kunt ook fleece dekens bedrukken in de winter en deze meegeven aan de werknemers, zodat ze thuis warm en fijn kunnen werken.

6. Bied medewerkers een loopbaan aan

Als je een werknemer wilt behouden door hem/haar opslag te geven, is het al te laat. Vind mensen die vanaf het begin de operationele waarden van je organisatie delen, test vroeg op geschiktheid en geef groeimogelijkheden om die waarde tot uitdrukking te brengen.

7. Geef het goede voorbeeld

kantoor-uitzicht-werknemers

Men kan niet onderschatten hoe belangrijk het is om als baas het kantoor binnen te lopen met een glimlach op mijn gezicht en ervoor te zorgen dat ik iedereen hetzelfde gevoel van belangrijkheid geef.

8. Zeg altijd ‘dank je wel’

Werknemers worden zelden ongelukkig of vertrekken alleen om het geld. Als ze ontgoocheld raken, is dat meestal omdat ze hun baas niet mogen, niet betrokken zijn of het gevoel hebben dat ze niet meer leren. Het hebben van een positieve cultuur en werkomgeving helpt veel omdat het teamwerk en communicatie aanmoedigt, wat de betrokkenheid en de kansen voor teamgenoten om van elkaar te leren vergroot. Geef aan mensen op alle niveaus van de organisatie schouderklopjes voor geweldig werk of een superieure inspanning. Deze complimenten kosten niets, maar bieden belangrijke publieke erkenning voor een goed uitgevoerde taak, waarbij mensen effectief worden gecompenseerd in de vorm van sociale valuta, die zeer wordt gewaardeerd.

9. Erken en beloon medewerkers regelmatig

vergadering-mannen-meeting-gesprek

De frequentie van de beloningen is belangrijker dan de omvang. Zakelijke feedback geeft aan dat kleinere, frequente positieve feedback en beloningen mensen langer gelukkig zullen maken dan een enkel groot, zeldzaam evenement. Zelfs de grootste onderscheidingen of salarisverhogingen ‘verslijten’ in minder dan een jaar omdat de meeste werknemers beter op kleine complimentjes om de paar dagen reageren.

10. Biedt voordelen, die verder gaan dan het basispakket

Er zijn veel manieren om het salaris aan te vullen door werknemers op andere gebieden van hun leven te helpen. Je kunt werknemers een extra levensverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering aanbieden om hun inkomen te beschermen. Je kan ook bordspellen bedrukken en deze geven als kleinigheidje. Andere bijkomende voordelen, zoals bijvoorbeeld een zorgverzekering, worden allemaal goed ontvangen door de werknemers. Fitness lidmaatschappen en reiskostenvergoedingen zijn ook geweldige extraatjes om werknemers gelukkig en gezond te houden. Het is belangrijk om betere secundaire arbeidsvoorwaarden te bieden, zodat je werknemers weten dat je echt om hen en om hun gezinnen geeft.

OOK INTERESSANT

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.