Investeren in zoekmachine optimalisatie (SEO) is voor bedrijven onvermijdelijk geworden. Doorgaans geeft een grote meerderheid van ondernemers en marketeers de voorkeur aan het intern bedenken en uitvoeren van SEO-tactieken met behulp van een intern team. Maar een doorgewinterde marketeer zal je dat altijd afraden en het uitbesteden van SEO diensten aanbevelen. Vraag je je af waarom marketingprofessionals deze suggestie altijd doen? Nou, daar zitten tal van concrete redenen achter.
Sinds de pandemie, is de tijd die op internet wordt doorgebracht snel toegenomen. Meer dan ooit tevoren is het cruciaal om ervoor te zorgen dat je bedrijf zichtbaar is voor je potentiële klanten wanneer ze online zoeken naar het product of de dienst die je levert. Het inzetten van de hulp van SEO-bureaus kan je bedrijf helpen een unieke SEO-campagnestrategie te bedenken om de concurrentie voor te blijven.
1. Geen black hat SEO praktijken
Het komt vaak voor dat interne medewerkers zich onbewust bezighouden met black hat SEO hacks vanwege hun beperkte kennis en middelen. Maar dat is niet het geval bij SEO-bedrijven. Elk SEO bedrijf dat zijn zout waard is zal er altijd een punt van maken om te vertrouwen op legitieme praktijken. Hoewel black hat SEO je voorlopig snelle resultaten kan geven, zal het je ranking onderweg een deuk geven. Aan de andere kant zorgt white hat SEO ervoor dat je de volgende voordelen krijgt:
- Organische zichtbaarheid: Organische zichtbaarheid is hands down een cruciaal white hat SEO voordeel. Websites die bewezen white hat SEO methoden gebruiken krijgen niet van de ene op de andere dag resultaten. Maar als je eenmaal de toppositie in de zoekmachine beklimt,
- zorgen ze ervoor dat je daar lange tijd blijft.
Bescherming van de bedrijfsreputatie: Black hat SEO kan heel gevaarlijk zijn en ernstige gevolgen hebben. Zozeer zelfs dat je website bestraft kan worden. Stel je voor hoeveel schade het zal toebrengen aan het aanzien van je bedrijf als klanten er achter komen! White hat SEO zal je reputatie niet schaden, omdat deze strategieën perfect in overeenstemming zijn met de regels van de zoekmachine.
2. Snellere resultaten
Vooral als je al een behoorlijke hoeveelheid organisch verkeer hebt, kan een digitaal bureau of SEO dienstverlener nemen wat je hebt en er een volledige digitale marketingstrategie achter zetten, d.w.z. een zoekwoordenstrategie, leadgeneratie en contentmarketingstrategie, en dergelijke, zodat je snel resultaten kunt gaan zien van de inhoud en het verkeer dat je al hebt. Vaak kan het ontwikkelen en uitvoeren van een goede SEO-strategie op een site met verder behoorlijk verkeer en inhoud leiden tot relatief snelle resultaten.
Door SEO uit te besteden, kun je er ook op rekenen dat het werk onmiddellijk begint, in plaats van geconfronteerd te worden met de gebruikelijke vertragingen die voortkomen uit pre-planning en planning vóór uitvoering in eigen huis. Immers, minder ervaren professionals zullen nog tijd nodig hebben om te leren en dingen uit te werken voordat ze zelfs maar beginnen, terwijl bewezen SEO-professionals te maken krijgen met weinig tot geen leercurve.
Bovendien moeten je SEO inspanningen voortdurend gemeten, getest en in de loop van de tijd verbeterd worden – daarom heet het Zoekmachine Optimalisatie. Zelf een minimale SEO inspanning doen en die dan na verloop van tijd laten vallen is een zekere manier om de resultaten te zien kelderen.
3. Kosten besparen
Door SEO uit te besteden kun je op de lange termijn een aanzienlijk bedrag besparen. Dit omvat uitgaven voor software en SEO-tools, evenals de salarissen van werknemers. Om een professioneel team op te bouwen, moet je misschien zelfs meer financiële middelen bundelen in het opleiden en begeleiden van medewerkers. Au contraire, door een SEO bureau in te huren kun je genieten van de professionele begeleiding en ondersteuning van een veteraan team, terwijl je minder uitgeeft.
Bovendien maken SEO-bureaus geen one-size-fits-all pakketten. Je vindt veel SEO bedrijven die een breed scala aan flexibele pakketten aanbieden, gebaseerd op jouw behoeften en niche. Zozeer zelfs dat je de mogelijkheid krijgt om vooraf of maandelijks te betalen. Het komt over als uit en uit het meest centrale voordeel voor kleine bedrijven, omdat ze geen omvangrijke marketingbudgetten hebben.
4. Zorgen voor veiligheid
Het komt vaak voor dat interne medewerkers zich onbewust bezighouden met black hat SEO hacks vanwege hun beperkte kennis en middelen. Maar dat is niet het geval bij SEO-bedrijven. Elk SEO bedrijf dat zijn zout waard is zal er altijd een punt van maken om te vertrouwen op legitieme praktijken. Hoewel black hat SEO je voorlopig snelle resultaten kan geven, zal het je ranking onderweg een deuk geven. Aan de andere kant zorgt white hat SEO ervoor dat je de volgende voordelen krijgt:
- Organische zichtbaarheid: Organische zichtbaarheid is een cruciaal white hat SEO voordeel. Websites die bewezen white hat SEO methoden gebruiken krijgen niet van de ene op de andere dag resultaten. Maar als je eenmaal de toppositie in de zoekmachine beklimt, zorgen ze ervoor dat je daar lange tijd blijft.
- Bescherming van de bedrijfsreputatie: Black hat SEO kan heel gevaarlijk zijn en ernstige gevolgen hebben. Zozeer zelfs dat je website bestraft kan worden. Stel je voor hoeveel schade het zal toebrengen aan het aanzien van je bedrijf als klanten er achter komen! White hat SEO zal je reputatie niet schaden, omdat deze strategieën perfect in overeenstemming zijn met de regels van de zoekmachine.
5. Betere ROI krijgen
SEO bedrijven kunnen betere resultaten leveren. Hoewel je je website misschien met een paar posities omhoog kunt brengen voor specifieke zoekwoorden, zullen SEO-professionals ervoor zorgen dat je door de eerste pagina van de gewenste zoekmachine vaart. Dit komt omdat ze expertise hebben op dit specifieke gebied. Zelfs als iemand binnen je bedrijf vergelijkbare SEO-vaardigheden heeft, zal het voor één persoon niet mogelijk zijn om significante resultaten te bereiken. Dus door meer uit te geven aan het inhuren van een bureau van derden, maak je meer kans op meer website verkeer, een hogere omzet en een beter rendement op je investering.
6. Kwalitatieve backlinks verwerven
Er was een tijd dat zoekmachines backlinks van lage kwaliteit vermaakten. Maar dat tijdperk hebben we achter ons gelaten. Tegenwoordig moet je backlinks krijgen van gezaghebbende websites om je website in de goede boeken van een prominente zoekmachine te krijgen. SEO professionals beheersen de kunst om een aangepaste linkbuilding strategie op te stellen om je te helpen het verkeer te scoren dat je nodig hebt. Linkbuilding is een grondig proces, en een paar in-house middelen zijn misschien niet genoeg om de gewenste resultaten te krijgen. Daarom is linkbuilding uitbesteden via een SEO bedrijf een beter besluit.
7. Bespaart tijd
Hoewel het misschien contra-intuïtief lijkt, kan het uitbesteden van SEO-diensten een goedkopere optie zijn dan alles intern te doen. Vergeet niet dat het optimaal benutten van SEO vele uren onderzoek, optimalisatie, onderhoud en controle vergt. Een bureau kan je helpen SEO te beheren, zodat je je aandacht kunt beperken tot de belangrijkste bedrijfsactiviteiten. SEO-professionals zijn gespecialiseerd in het vrijwel 24/7 verzorgen van je hele SEO campagne.
8. SEO projecten efficiënt opschalen
SEO is arbeidsintensief en moeilijk op te schalen, vooral als je er als enige aan werkt. Aanvankelijk kun je de SEO van je bedrijf misschien in je eentje beheren. Maar zodra de omvang van je bedrijf toeneemt, wordt het bijna onmogelijk voor je om een overvloed aan taken bij te houden, zoals on-page en off-page optimalisatie, het creëren van inhoud, zoekwoorden onderzoek, enzovoort. Uiteindelijk zul je een SEO-team nodig hebben. Dat is waar outsourcing in actie komt, wat een meer haalbare optie zal blijken te zijn dan het onderhouden van interne middelen.
9. Bijblijven met de nieuwste SEO-praktijken
SEO heeft zich voortdurend ontwikkeld sinds het voor het eerst algemeen bekend werd en in de praktijk werd gebracht. Vroeger bijvoorbeeld waren de algoritmen van de zoekmachine van Google eenvoudigweg gebaseerd op de dichtheid van trefwoorden. Daarom was het gemakkelijk om hoog te scoren op trefwoorden door simpelweg pagina’s vol te proppen met trefwoorden. Maar dat is nu niet meer het geval. Keyword stuffing vermindert de kansen voor je website om een betere ranking te verdienen. Helaas rekenen veel in-house SEO teams nog steeds op keyword stuffing en andere verouderde SEO benaderingen.
Doorgewinterde digitale marketingbureaus blijven daarentegen altijd bovenop de verse SEO trends en praktijken zitten. Ze houden veranderingen in de zoekmachines in de gaten en passen hun strategieën dienovereenkomstig aan. SEO experts nemen uitgebreide maatregelen om zichzelf op de hoogte te houden van de SEO trends zoals:
- Het volgen van updates van de SEO gedachten leiders op sociale media platforms
- Bladeren door gerenommeerde online SEO-fora
- Abonneren op nieuwsbrieven
- Google alerts instellen
Conclusie
Hebben de hierboven genoemde voordelen je overtuigd? Het valt niet te ontkennen dat hedendaagse bedrijven het grootste belang hechten aan SEO. Daarbij realiseren ze zich niet dat het uitvoeren van effectieve SEO een harde noot is om te kraken. Je kunt dus beter SEO-diensten uitbesteden aan ervaren digitale marketingbureaus. Wees gerust, het zal een slimme zakelijke beslissing goedmaken.